Az F1 fontolóra veszi másmilyen motorok bevezetését - F1VILÁG.HU

Az F1 fontolóra veszi másmilyen motorok bevezetését

HIRDETÉS
A Forma-1 elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali elárulta, nyitottak arra, hogy 2030-tól olyan irányba tereljék a motorfejlesztéseket, hogy azok a jelenlegieknél jóval hangosabbak legyenek.
Oscar Piastri, McLaren MCL38, leaves the garage

A hibrid erőforrások 2014-es bevezetésekor a legnagyobb kritika azért érte az F1-es motorokat, mert a korábban használt V12-es, V10-es és V8-as aggregátokhoz képest jóval halkabbak lettek. Bár azóta valamelyest javult a helyzet, a most használatban lévő erőforrások a hangjukat tekintve természetesen meg sem közelítik az évtizedekkel ezelőtt használtakét.

A Forma-1-es motorszabályok 2026-ban változnak meg ismét, a V6-os erőforrások pedig várhatóan ismét valamivel hangosabbak lesznek, ám az már most egyértelmű, hogy jelentős változásra azért nem kell számítani. A Forma-1 vezetősége éppen ezért számos lehetőséget megvizsgál annak érdekében, hogy a 2030-ban kezdődő új motorciklusban nagyobb mértékben javuljon a helyzet.

„Amint a 2026-os szabályok meghatározásra kerülnek, elkezdünk azon gondolkodni, hogy mik lesznek a következő lépések, például milyen lesz a 2030-as motor” — mondta Stefano Domenicali a Motorsport.com című lap olasz kiadásának. „Az én személyes megfontolásom — a csapatokkal még nem osztottam meg, még ha beszéltünk is már róla az FIA-val —, hogy amennyiben a fenntartható üzemanyagok beválnak, akkor gondosan ki kell értékelnünk azt, hogy folytatjuk-e a hibrid technológiával, vagy lesznek-e jobb megoldások.”

Részleteket a Forma-1 elnök-vezérigazgatója nem árult el, ám az elmúlt években felmerült, hogy amennyiben a fenntartható üzemanyagok terén sikerül elérni a kívánt szintet, akár a V8-as motorok is visszatérhetnek. Ez a lépés sokat segíthetne abban is, hogy könnyebbé tegyék az F1-es autókat, melyek súlya főként a hibrid rendszerek miatt nőtt meg jelentősen.

„A fájó pont — de ami jelenleg szükséges — az együléses versenyautók súlya. A hibrid erőforrás 2026-os megtartásával a jelentős súlynövekedés elkerülhetetlen. Ha összehasonlítunk egy 2026-os együlésest egy 10 évvel ezelőttivel, látható, hogy a súly jelentős probléma lett. Minden versenyző könnyű autókat akar, és én személy szerint hangosabbakat is szeretnék. Ez utóbbi tekintetében dolgozunk azon, hogy növeljük a decibelek számát.”

„Az általunk elvégzett kutatásból kiderül, hogy minden piac és minden korosztály jobb hangzásra vágyik, valamint energiára és vibrációra, amit csak bizonyos típusú motor képes átadni, ha az ember közel van a pályához.”

A Red Bull versenyzője, Max Verstappen nemrég elárulta, ő a maga részéről örülne annak, ha a jövőben nem hibrid motorokkal kellene versenyezniük az F1-ben.

„Én határozottan megszabadulnék a hibridtől” — mondta a regnáló világbajnok. „Valahányszor visszaülök egy V8-asba, mindig annyira meglep, mennyire sima az a motor.”

„A végsebesség lassú a mostaniakhoz képest, de a motor harapós, és megvan a nyomaték. Egyszerűen annyira sima a teljes hajtási folyamat, a lefelé- és felfelé váltások. Sokkal természetesebb annál, mint amit most használunk.”

Hirdetés

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!