Az FIA új tesztekkel lép fel a hajlékony szárnyak ellen 2025-től - F1VILÁG.HU

Az FIA új tesztekkel lép fel a hajlékony szárnyak ellen 2025-től

HIRDETÉS
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új terhelési tesztekkel szigorítja a Forma-1-es csapatok szárnyainak hajlékonyságát, ezzel kívánja csökkenteni az aerodinamikai rugalmasság körüli vitákat a 2025-ös szezon során. A sportot irányító testület a hátsó és első szárnyakat érintő szabályozás szigorítását fokozatosan vezeti be: az új hátsószárny-teszteket már az évadnyitó Ausztrál Nagydíjtól alkalmazzák, míg az első szárnyakra vonatkozó változtatások a június eleji Spanyol Nagydíjon lépnek életbe.
Oscar Piastri, McLaren MCL38, in the garage
HIRDETÉS

Ez a döntés fordulatot jelent az FIA korábbi álláspontjához képest, hiszen a szövetség korábban kijelentette, hogy elégedett az eddigi tesztekkel, mivel a különböző csapatok eltérő szárnykonstrukciói miatt nehéz egységes tesztelési rendszert kidolgozni.

Most azonban egy frissített technikai direktíva (TD018) tervezetét küldték ki a csapatoknak, amely további korlátozásokat vezet be a szárnyak rugalmasságának szabályozására.

„A 2024-es szezon lezárása után további elemzéseket végeztünk az FIA együléses autókért felelős részlegénél, és elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a 2025-ös szezonban a karosszéria rugalmassága többé ne legyen vita tárgya” – erősítette meg az FIA a Motorsport.com című internetes lapnak a szigorítás tényét.

„Ennek érdekében a 2025-ös szezon kezdetétől kibővítjük a hátsó szárnyakat érintő tesztek körét, míg az első szárnyakat érintő további tesztek a Spanyol Nagydíjtól lépnek életbe.”

„Ez a fokozatos bevezetési megközelítés lehetővé teszi a csapatok számára, hogy alkalmazkodjanak a változásokhoz anélkül, hogy feleslegesen kellene selejtezniük meglévő alkatrészeiket. Ezen  módosítások célja, hogy tovább finomítsuk a karosszéria rugalmasságának ellenőrzését és betartatását, biztosítva az egyenlő feltételeket minden versenyző számára, hogy elősegítsük a tisztességes és izgalmas versenyzést.”


HIRDETÉS

A Motorsport.com értesülései szerint az FIA az első szárnyak hajlékonyságát érintő szigorításokat azért halasztja júniusig, hogy a csapatoknak legyen idejük az alkalmazkodásra. Az egyik legfontosabb változás az első szárnyak megengedett rugalmasságának csökkentése lesz: az eddigi 15 mm-es eltérés helyett 10 mm-es maximális hajlást engedélyeznek. Ezzel az FIA megpróbálja csökkenteni annak lehetőségét, hogy a csapatok hajlékony szárnyakkal optimalizálják az autó működését különböző sebességtartományokban – ez ugyanis különösen fontos tényezővé vált a 2022 óta érvényben lévő szabályrendszerben.

Az aerodinamikai rugalmasság kihasználása segíthet a csapatoknak az autó egyensúlyának finomhangolásában az alacsony és nagy sebességű kanyarokban, és a McLaren különösen hatékonyan alkalmazta ezt a módszert az elmúlt szezonban. A brit csapat bajnoki címre esélyes MCL38-as versenygépe az egyik legjobban kihasználta ezt a technikai rést, ami más csapatok – köztük a Ferrari – figyelmét is felkeltette.

Ferrari: Az FIA késlekedése hátrányba hozott minket

A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur még tavaly egy interjúban elmondta, hogy csapata azért maradt le a hajlékony szárnyak fejlesztésében, mert arra számítottak, hogy az FIA már 2024 nyarán fellép az aerodinamikai rugalmasság ellen.

„Meg voltunk győződve arról, hogy [az FIA] ezt nem fogja engedni. Aztán mégis engedte! Emiatt valószínűleg egy-két hónapot veszítettünk.”

„Ez egy nehéz helyzet, mert a költségplafon mellett döntéseket kell hoznod. Ha biztos vagy benne, hogy valamit nem fognak engedélyezni, és mégis fejlesztésbe kezdesz, akkor az értékes szélcsatorna-időt emészt fel.”

Az FIA a 2024-es Belga Nagydíjon már alkalmazott kamerákat és speciális jelöléseket az aerodinamikai rugalmasság figyelésére, ám végül nem vezetett be azonnali szigorításokat. Ez a döntés hátrányosan érintette a Ferrarit, amelynek az év második felében kellett bevezetnie saját hajlékony szárnymegoldását, hogy ne maradjon le riválisai mögött.

Az FIA fellép az aerodinamikai rugalmasság ellen

A szövetség az új előírásokkal szeretné elkerülni, hogy az aerodinamikai rugalmasság továbbra is vita tárgya legyen a Forma-1-ben. A szövetség már 2024-ben is felszólított bizonyos csapatokat – köztük a McLarent –, hogy módosítsák a hátsó szárnyuk kialakítását, és a 2025-ös szabálymódosításokkal egyértelmű kereteket szeretne szabni a szárnyak hajlításának.

Megvan, ki lesz a versenyigazgató-helyettes az F1-ben

A fokozatos bevezetési ütemterv célja, hogy a csapatoknak legyen elegendő idejük az alkalmazkodásra, miközben biztosítják, hogy a 2025-ös szezonban az aerodinamikai rugalmasság ne befolyásolja jelentősen az erőviszonyokat.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!