Az új hátsó szárny nem ölheti meg a Forma-1-et

Az FIA és a csapatok nem hagyják, hogy az idei évben bemutatkozó mozgatható hátsó szárny tönkretegye a versenyeket, jóllehet többen aggódnak amiatt, hogy az új eszköz komoly vitát fog generálni a Forma-1-ben.



Az FIA és a csapatok mindenkit biztosítottak afelől, hogy nem hagyják, hogy az idei évben bemutatkozó mozgatható hátsó szárny tönkretegye a versenyeket, jóllehet egyre többen aggódnak amiatt, hogy az új eszköz komoly vitát fog generálni a Forma-1-ben.

Mindezt a McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh mondta el, aki biztos abban, hogy a csapatok erőfeszítései a következő teszteken, illetve a szabályok intelligens implementálása biztosítani fogja, hogy az új szárny csak akkor legyen aktiválható, ha az fokozza az izgalmakat és a látványt a versenyeken.

Bár az elmúlt hetekben többen is aggodalmuknak adtak hangot az új szárny miatt, hogy azzal „mesterséges” lesz a versenyzés, a brit csapatfőnök meg van győződve arról, hogy minden a legnagyobb rendben, és pánikra semmi ok nincsen.

„Nagyon nehéz éles helyzetben előzni, és ez még inkább igaz a Forma-1-ben, hiszen profik a csapatok, kiválóak a versenyzők, szóval ebben a sportágban még nehezebb mindez” – magyarázta Whitmarsh.

„A legtöbb szériában egy előzés az előtted haladó hibájának konzekvenciája, és a hibák nem igazán gyakoriak a Forma-1-ben.”

„Úgy gondolom, hogy amit véghezvittünk, azzal egy eszközt adtunk a saját kezünkbe. A csapatok és az FIA között pedig folyamatos volt a párbeszéd, és azt hiszem, hogy a legmegfelelőbben reagáltunk mindenre.”

„Ha az egész egy totális csapás lesz, amit nem gondolok, akkor egyszerűen eltöröljük az eszköz használatát, vagy módosítunk annak működésén, ez ennyire egyszerű.”

Bár a Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali és a Red Bull technikai guruja, Adrian Newey is aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az új szabályokkal szinte gyerekjáték lesz az előzés, Whitmarsh mindenkit megnyugtatott, hogy ez egyáltalán nem így lesz a gyakorlatban.

„Nem hiszem, hogy olyan könnyű lesz az előzés, hiszen a KERS (kinetikus energiatároló rendszer) is visszatér, amit számtalan módon és helyen lehet majd használni egy kör alatt. Igazából lesz egy légellenállás-csökkentett hátsó szárnyad, amivel támadhatod a KERS rendszerrel védekező autót, aminek ereje szintén nem elhanyagolható.”

„Vagy akár úgy kell majd támadnod, hogy aktiválnod kell a hátsó szárnyat illetve használnod kell a KERS-t, máskülönben nem fogsz tudni átlépni az előtted haladón. Igazából nem gondolom, hogy ezt meg lehetne előre jósolni.”

A csapatok és az FIA meghagyta a kiskaput arra az esetre, ha esetleg hozzá kellene nyúlni a mozgatható hátsó szárnyat érintő szabályokhoz az idei évben, amire csak abban az esetben kerülhet sor, ha annak használatával nem lesz egyszerűbb az előzés.

Bár a szárnyat érintő technikai specifikáció feketén-fehéren le van fektetve a szabályokban – miszerint a két szárnyprofil közötti távolság 10-15mm-ről 50mm-re növelhető a légellenállás csökkentése érdekében – a versenyben való pontos használatára vonatkozó szabályok még nem teljesen világosak.

A versenyzők csak akkor aktiválhatják a hátsó szárnyat, mikor az FIA által ellenőrzött GPS adatok szerint egy másodpercen belülre kerültek az előttük haladóhoz képest a pálya egy bizonyos pontján. A rendszert a rajt illetve a biztonsági autós fázis utáni rajtot követő harmadik körben lehet csak először használni.

Azonban annak érdekében, hogy a légellenállás-csökkentett hátsó szárny miatt ne legyen túl könnyű az előzés, az FIA minden egyes pályán előre kijelöl majd egy olyan zónát, ahol használni lehet majd a rendszert, és ez a zóna biztosan nem foglalja majd magában a versenypályák általában leghosszabb egyenesének számító rajt-cél egyenest.

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS