Friss hírek

Binotto: Nem vagyok brutális, de tudok nagyon szigorú lenni!

Nincs könnyű dolga a Ferrari csapatfőnökeként Mattia Binottónak, a svájci születésű szakember azonban jól érzi magát jelenlegi pozíciójában, és mivel tudja, a megfelelő emberek veszik körül, hisz abban, hogy képesek lesznek újra a csúcsra jutni.

A maranellói gárda utoljára 2007-ben tudott egyéni világbajnoki címet szerezni Kimi Räikkönen révén, és bár Fernando Alonsóval, illetve Sebastian Vettellel többször is közel került a végső diadalhoz, végül mindannyiszor elbukott. A Ferrari már második éve a Charles Leclerc – Carlos Sainz kettőssel igyekszik felvenni a versenyt a riválisokkal, és idén úgy tűnik, reális esélyük lehet a világbajnoki cím elhódítására. Tény azonban, a Scuderia az elmúlt időszakban igencsak nehéz helyzetben találta magát: nemcsak azért, mert fő ellenfelük, a Red Bull bombaformában teljesít, hanem azért is, mert történtek csapathibák a részükről, és bizony az idei, F1-75-ös kódjelű versenyautóval is voltak problémák bőven.

Binottót ezért rengeteg kritika érte idén is, ő azonban igyekszik kizárni a rossz hangokat, és mindent megtesz azért, hogy megvédje csapatát a külső zajoktól.

Hirdetés
 

Amikor a Motorsport.com című internetes portál munkatársa arról kérdezte, voltak-e különösen nehéz pillanatai az elmúlt 18 hónapban, Binotto mosolyogva így felelt: „Minden egyes nap! Azt gondolom, 2019-es csapatfőnökké való kinevezésem után kétségkívül nem volt könnyű dolgunk mostanáig. Ott volt a rendkívül nehéz 2020-as idény, aztán 2021.”

„De még 2022-ben is – mivel a legjobb helyekért küzdünk – néha vannak olyan versenyek, amikor nem tudjuk kihozni azt a potenciált az autóból, ami benne rejlik. Szóval nem könnyű. De azt mindenképpen szeretném elmondani, hogy elégedett vagyok ebben a pozícióban. Elégedett vagyok, mert tudom, hogy nagyszerű csapatom van. A csapatunk egységes. Nagyszerű látni, ahogy összedolgoznak.”

A Ferrari csapatfőnökének nincs egyszerű dolga idén, és saját bevallása szerint is nehéz kezelnie a kiábrándító helyzeteket. Ugyanakkor pontosan tudja, mennyire fontos, hogy a csapat a nehéz pillanatokban is higgadt maradjon.

„Nagyon nehéz ez két okból is. Az egyik, hogyha motorhibákról beszélünk – korábban én menedzseltem ezt a részleget. A füst pedig soha nem jó. Szóval ez eléggé depressziós érzés. Nem kétséges, hogy amikor látjuk, hogy az autónk vezeti a versenyt, ahogy Charles tette azt Bakuban, vagy ahogy Carlos pórul járt Ausztriában… Az ilyen problémákat nem szívesen látja az ember.”

„Higgadt maradok, de higgyék el, le vagyok sújtva. Nehéz helyzet ez, és pár pillanatig próbál az ember reagálni, és aztán tényleg a következő lépéseken kell gondolkodni. Hogy mire van szükség, mit kell tennünk. És nemcsak technikai értelemben, hanem csapatszinten is. Hogy mit tudok tenni annak érdekében, hogy segítsek? Abban tudok segíteni, hogy megbizonyosodok róla, mindenki higgadt és fókuszált marad, megvédem őket a külső támadásoktól és véleményektől.”

Fotó: Scuderia Ferrari

Binotto nem az a fajta csapatvezető, aki hajlamos ujjal mutogatni bárkire a problémás helyzetekben. Azt mondja, igyekszik megfelelő hatalommal felruházni a csapatnál dolgozó embereket – ugyanakkor viszont tud nagyon szigorú is lenni.

„Úgy gondolom, felhatalmazom a körülöttem lévő embereket. Szerintem nem vagyok brutális, de szigorú vagyok. És az engem körülvevő emberek jól tudják, hogy tudok nagyon szigorú lenni. De úgy gondolom, sokkal fontosabb ennél, hogy próbálom felhatalmazni őket, és megadni nekik mindent, ami szükséges a feladatuk elvégzéséhez. És bízom az engem körülvevő emberekben.”

„Nem vagyok az a fajta, aki belemegy minden egyes dolog részleteibe. Inkább magamra összpontosítok, és igyekszem megbizonyosodni arról, hogy ahogy korábban mondtam, a csapat tagjai megkapnak mindent, ami szükséges a munkájukhoz.”

„Tudom, milyen fontos a jó hangulat egy csapatnál, tudom, mennyire fontos a mentális hozzáállás és a kultúra. Sokat dolgozunk ezen csapaton belül, igyekszünk változtatni a kultúránkon ahhoz képest, amilyen korábban volt, arra, amiről úgy hisszük, hogy a megfelelő hozzáállást és viselkedést jelenti. Látom, hogy a csapat nagyon egységes, és szerintem ezt az átláthatóság révén lehet elnyerni. Noha úgy gondolom, okosan kell dolgozni, néha átláthatónak és valódinak kell lenni.”

A Ferrari 2019-ben méltó ellenfele tudott lenni a Mercedesnek, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azonban szigorított az erőforrásokra vonatkozó regulákon, miután azt gyanította, az olasz istálló trükközött ezen a téren. Noha ezt bizonyítaniuk soha nem sikerült, végül egy bizalmas megállapodást kötöttek az olaszokkal. Ennek az lett az eredménye, hogy a csapat teljesítménye 2020-ra rendkívüli módon visszaesett, ráadásul a koronavírus-járvány miatt a fejlesztéseket is befagyasztották.

Binotto mindazonáltal elismerte, valójában az is komoly szerepet játszott a gyengélkedésben, hogy egész egyszerűen nem fejlesztettek jó autót 2020-ra, ám jó néhány éve belekezdtek már abba a csapatépítő folyamatba, melynek eredményeit most látjuk.

„A Forma-1-ben nincs csodaszer. Nem egy vagy két évbe telt felzárkózni, ennél jóval tovább. Azt gondolom, azt, amink most van, jó régen elkezdtük már felépíteni, talán már 2016-ban, vagy 2017-ben. Egy folyamatos csapatépítésről van szó, saját magunk fejlesztésén. A szervezetről, a tudásról, a tapasztalatról, a módszertanról és az eszközökről van szó. Amikor eszközökről beszélek, olyanokra gondolok, mint a szimulátor, a szélcsatorna javítása.”

A 2020-as, rendkívül nehéz idénnyel kapcsolatban Binotto hozzátette: „Nem csupán egyet, hanem hármat léptünk hátra! Hogy miért? Azt gondolom, hogy 2020-ban egyszerűen elszúrtuk a projektünket. És aztán mindent befagyasztottak a szezon elején. Olyan volt, mintha a Mercedest befagyasztották volna az idei szezon elején. Mi lenne most velük? Kétlem, hogy olyan csapatról van szó, akik nem képesek fejleszteni. Képesek jó autót építeni, képesek a legjobb pozíciókért harcolni, de ha be kell fagyasztanod a projektedet az első versenyen, és valamiért elkövettél pár hibát – ahogy a Mercedes tette idén –, akkor maradsz ugyanott az egész szezon során.”

„De a 2020-as egy olyan termék volt, amit próbáltunk összeállítani már a 2019-es idény során, amikor is teljesen átszerveztük a szervezetet és a csapatot. 2020-ban és 2021-ben korlátozott lehetőségeink voltak az autófejlesztésre, márpedig igazán problémás autónk volt. Szóval szerintem 2020 és 2021-en nem tükrözi azt, amire a csapatunk képes volt akkoriban.”

„Úgy gondolom, a csapatunk – ahogy említettem, 2017-től kezdve – próbál egyszerűen minden egyes évben javulni. Ma már szerintem sokkal jobban látjuk, mire vagyunk képesek. De nem kétséges, hogy fejlődtünk, nem kétséges, hogy minden egyes idényben javultunk, és afelől sincs kétségem, hogy 2020 hasznos volt számunkra ahhoz, még jobban lássuk a szükségét a fejlődésnek. Kielemeztük minden gyengeségünket akkoriban, a szervezetünket, és igyekeztünk felállítani valami olyat, ami jobban tud működni a jövőben.”

„2020 után kétségkívül elvégeztünk bizonyos változtatásokat a szervezetünkön belül, egyértelműbb szerepköröket és felelősségi köröket határoztunk meg. Lett egy új szimulátorunk is, szóval szerintem eljött akkor az ideje annak, hogy azt mondjuk, ’oké, jelöljük ki a gyengeségeinket, és oldjuk meg az összeset!’ És szerintem ezt megtettük.”

Fotó: Scuderia Ferrari

Bár idén erősen kezdte a szezont a Ferrari, az elmúlt időszakban lépéshátrányba került a Red Bull-lal szemben. Binotto viszont nem gondolja azt, hogy komoly változtatásokat kell végrehajtaniuk házon belül.

„Nem gondolom azt, hogy van bármi, amit másképp kell csinálnunk. Úgy vélem, egyszerűen folytatni kell az utunkat, folyamatosan javítanunk kell magunkon lépésről lépésre, minden egyes versenyre oda kell figyelnünk. Szerintem megvan bennünk a potenciál ahhoz, hogy versenyeket nyerjünk. Egyszerűen csak meg kell bizonyosodnunk arról, hogy az első helyen int le bennünket a kockás zászló. De ez nem jelenti azt, hogy változtatnunk kell a hozzáállásunkon. Ahogy mondtam, nincs csodaszer, szóval nem gondolom, hogy változtatnunk kell magunkon. Bizonyítottuk, hogy képesek vagyunk jó munkát végezni. Lépésről lépésre odajutunk, megszokjuk a helyzetet, és bármit is hoz 2022, megpróbálunk jól felkészülni 2023-ra.”

A Forma-1-es világbajnokság augusztus végén, a Belga Nagydíjjal folytatódik majd.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Binotto: Nem vagyok brutális, de tudok nagyon szigorú lenni!
Alguersuarinak a mai napig rémálmai vannak a Forma-1-es időszakról
Norris izgatottan várja már Piastri érkezését
Horner szerint elképesztő, hogy a Mercedes ekkora bakot lőtt 2022-es autójával
Növényi olajjal tankolták fel a Mercedes F1-es kamionjait
Ricciardo hajlandó kihagyni egy évet, ha azzal új esélyt kap

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!