A francia istállót a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerdán fosztotta meg a Japán Nagydíjon elért eredményétől, miután kiderült, hogy egy innovatív megoldással tették könnyebbé versenyzőik dolgát a futamon.
A Renault-t még a verseny után a rivális Racing Point panaszolta be azzal a gyanúval, hogy a franciák egy automatizált fékerőelosztó-rendszerrel szerelték fel autóikat. A szövetség rögtön ezután le is foglalta a Renault autóinak kormánykerekeit és vezérlőelektronikáit.
Az FIA vizsgálata végül arra jutott, a Renault egy innovatívnak mondható megoldással rukkolt elő, amellyel nem vétettek a technikai szabályzat ellen, a sportszabályzatot viszont megszegték, a trükkös rendszer ugyanis megkönnyítette a versenyzők dolgát, noha a szabályok szerint a pilótáknak külső segítség igénybevétele nélkül kell vezetniük autóikat.
Ennek eredményeképp a csapat versenyzőit kizárták a Japán Nagydíjról, megszerzett pontjaikat pedig elvették.
A Racing Point csapatmenedzsere, Andy Stevenson az üggyel kapcsolatban elárulta, az általuk az FIA-nak átnyújtott dokumentumban nem részleteztek különösebben semmit a Renault megoldásával kapcsolatban.
„Ez nem a mi feladatunk. Előálltunk a gyanúinkkal, és felsoroltuk azokat. Ezt követően a bizonyítási teher a Renault-ra hárul. El kell magyarázniuk, hogy miért szabályos minden, amit használnak” – mondta a szakember.
SAJÁT MAGÁT BUKTATTA LE A RENAULT
A Racing Point csapatánál tagadják, hogy egy korábbi Renault-alkalmazott súgott nekik, ennél jóval egyszerűbb a történet!
A silverstone-i csapatnak egy videó lett gyanús, mégpedig az, amit még februárban, a barcelonai tesztek előtt sisakkamera segítségével készítettek a Renault új autójának első köreiről. Ennek során egy GoPro-t rögzítettek Daniel Ricciardo sisakjára, melynek köszönhetően jól látszódhattak a kormány kijelzőjére írt adatok.
Az is elég nyilvánvaló volt a felvétel elemzése során, hogy Ricciardo a kör során nemigen módosít a versenyautó fékerő-elosztásán, miközben a kijelző bal felső sarkában a „fékerő-egyensúly” százalékos aránya folyamatosan változik.
[su_spoiler title=”Íme a szóban forgó videófelvétel!” style=”fancy” icon=”arrow”]
[/su_spoiler]
A dolognak először nem tulajdonított komoly jelentőséget a Racing Point, ám amikor a Brit Nagydíjon Sergio Perez Nico Hülkenberggel ütközött, autójában letört a fékerő-elosztást szabályozó kapcsoló, így a mexikóinak a teljes versenytávot ugyanazzal a beállítással kellett teljesítenie. Ekkor ugrott be a Racing Point mérnökeinek a februári furcsa felvétel.
A silverstone-i istálló ezután összeállított egy dossziét, miután igyekezett alaposan kielemezni a Renault rendszerét, majd az FIA-hoz fordult. A Szingapúri Nagydíj után arra voltak kíváncsiak, legális-e egy automatizált rendszer használata. Mivel a szövetségtől nemleges választ kaptak, a Racing Point úgy döntött, fellép a Renault megoldása ellen – a bizonyítékokat egészen a Japán Nagydíjig gyűjtötték.
A csapat összegyűjtötte Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg onboard-felvételeit, és főleg azokra a jelenetekre fókuszált, amikor versenyautóik kijelzőjén változott a fékerő-egyensúly anélkül, hogy a pilóták bármit is állítottak volna a kapcsolókon.