Egy kiskapunak hála előnybe kerülhet a Racing Point és az AlphaTauri

Sergio Perez, Racing Point RP20, leads Daniil Kvyat, AlphaTauri AT01
Fotó: Racing Point
Egy, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szabálykönyvében lévő kiskaput kihasználva zsetonok felhasználása nélkül fejlesztheti versenyautóját a Racing Point és az AlphaTauri, ez pedig igencsak frusztrálja a rivális csapatokat.

A koronavírus-járvány miatt a Forma-1 csapatai a száguldó cirkusz vezetőségével és az FIA-val együttműködve számos szabálymódosítást fogadtak el annak érdekében, hogy jelentős mértékben csökkenteni tudják kiadásaikat.

Ezek közé tartozik, hogy számos alkatrész fejlesztését befagyasztották a 2021-es idény végéig – a csapatok azonban két „zsetont” szabadon felhasználhatnak az autó azon területein, melyek véleményük szerint fejlesztésre szorulnak.

A zsetonrendszert főleg azért alkalmazzák, hogy a csapatok orvosolni tudjanak alapvető problémákat idei autójuk esetében, hogy azok ne hátráltassák őket még a 2021-es idényben is.

Az F1-es csapatoknak jövő szerdáig kell tájékoztatniuk az FIA-t arról, hogyan kívánják felhasználni ezeket a zsetonokat, később pedig a teljes fejlesztési terveket el kell küldeniük.

Mivel a Forma-1-ben több esetben is előfordul az, hogy bizonyos istállók együttműködnek – például a Ferrari a Haasszal és az Alfa Romeóval, a Mercedes a Racing Pointtal és a Williamsszel, a Red Bull pedig az AlphaTaurival –, a szabálykönyvbe foglalták azt is, hogyha az ügyfélcsapatok olyan alkatrészt kapnak, amelyen partnereik a zsetonok felhasználásával módosítottak, akkor nekik is kvázi elveszik a rendelkezésükre álló két zseton.

Igen ám, csakhogy azok a partnercsapatok, melyek jelenleg 2019-es alkatrészeket használnak, szabadon frissíthetnek a 2020-as verziójú elemekre anélkül, hogy felhasználnák saját zsetonjaikat.

A nemrégiben módosított 2021-es technikai szabálykönyv leírja, hogyha egy csapat, mely 2019-es alkatrészt használ, és „frissíteni szeretne a 2020-as specifikációra a 2021-es idényben, a változtatást zsetonok felhasználása nélkül végre lehet hajtani”.

A Racing Point csapata jelenleg a Mercedes 2019-es váltóját használja, az eredeti terveinek megfelelően pedig zsetonok felhasználása nélkül válthat majd jövőre a 2020-as váltóra.

Sőt, a felfüggesztés és a hidraulika, illetve a kormánymű és a fékrendszer bizonyos elemeit is átemelheti majd a 2020-sa Mercedesből, miközben két zsetonja megmarad, amit szabadon felhasználhat az autó egyéb területein.

Az AlphaTauri hasonló helyzetben van: ők is a Red Bull 2019-es váltóját és egyéb elemeit használják, amit aztán jövőre a 2020-as specifikációra frissíthetnek.

Érdekesség, hogy a Ferrari partnercsapatai, a Haas és az Alfa Romeo nem kapnak ilyen lehetőséget, hiszen már eleve a maranellóiak 2020-as tervezésű elemeit használják.

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto hangot is adott véleményének. Azt mondta, frusztráló, hogy a zsetonrendszerben ennyire korlátozottak lesznek a fejlesztések, miközben más csapatok komoly előrelépéseket tehetnek zsetonok felhasználása nélkül.

„Azt gondolom, fontos volt, hogy legalább két zseton legyen. Nyilvánvaló, hogy ez a rendszer egyfajta kompromisszum a jelenlegi, koronavírus-járvány utáni helyzetben” – mondta a szakember.

„Mégsem lehetünk teljesen elégedettek, hiszen ha megnézzük, hogy áll most a Ferrari, a szándékunk az lenne, hogy teljes mértékben fejlesztünk. De persze értjük a lényegét, és ahogy gyakran mondjuk, ez is egyfajta kompromisszum, amit meg kellett lépni ebben a helyzetben.”

„Viszont amit meg kellene vizsgálni, és amiről még vitázunk, és amivel nem vagyunk elégedettek, hogy vannak csapatok, melyek fejleszthetik a teljes csomagjukat.”

„Azt gondolom, ez nem lenne fair, hiszen egy kétzsetonos szezon ugyanolyan lenne mindenkinek. Lenne két zseton, és mindenkinek ehhez kellene tartania magát.”

A Renault ügyvezetője, Marcin Budkowski támogatja a zsetonrendszert, ám egyetért Binottóval a kiskapuval kapcsolatban.

„Van egy kiskapu, aminek köszönhetően néhány csapat profitálhat a rendszerből. Erről jelenleg egyeztetünk az FIA-val és a többi csapattal, és reméljük, hogy orvosolni fogják.”

Görgess tovább, ez is érdekelhet!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Lépj be a paddockba! Ez történik Barcelonában!