A száguldó cirkusz még tavaly év végén jelentette be, hogy 2030 szeretné elérni azt, hogy versenyei karbonsemlegessé váljanak – nemcsak az autók válnak környezetbaráttá, hanem az utazás, valamint a logisztika szempontjából is ebbe az irányba indulnának el.
Bár ambiciózus célokról beszélünk, a Forma-1 vezetősége szerint reálisak is, és már meg is kezdték a munkát, hogy kiderítsék, miképp tudnák elérni őket.
Ross Brawn, az F1 sportigazgatója elárulta, a sportág különféle szállítási módokat vesz fontolóra – több vasúti és tengeri szállítással –, és könnyen lehet, hogy a csillogó-villogó motorhome-októl is búcsút vehetünk.
„Megvizsgáljuk a szállítmányozást, és minden eszközt, amit használunk. Az embereim jelenleg a szállítás összes alternatíváját górcső alá veszik, a vasút pedig nagyon hatékony módja a dolgok szállításának” – fogalmazott Brawn.
„A tengeri szállítás is nagyon hatékony a természetre gyakorolt hatását tekintve. Szóval vizsgáljuk a logisztikát, és azt, hogy hogyan hagyhatnánk minél kisebb nyomot.”
„Aztán ott vannak a motorhome-ok. 9 versenyen ott vannak ezek az épületek, amiket kamionokkal szállítanak – hatalmas kamionparkokról beszélünk, ezek biztosítják a csapatoknak azokat az épületeket, amikre szükségük van. A többi 15 versenyen nagyon elégedettek azzal, ahol helyet kapnak csütörtökönként. Elmegyünk a tengerentúli versenyekre – például Bakuba –, ahol egy előre legyártott épületek várnak. Senki sem panaszkodik, minden működőképes.”
„Aztán elmegyünk Monzába, ahol ott várnak ezek a csillogó paloták az összes kamionnal, amire szükség van a szállításukhoz. A jövőben olyan motorhome-okat, vagy vendéglátóépületeket szeretnénk, amiket kevesebb logisztikával és szállítással fel lehet húzni a mostaniaknál.”
Tavaly egyébként összesen 315 kamiont használtak a csapatok, a Pirelli, az F1 és az FIA az európai versenyeken, a betétszériák pedig további mintegy 60-at. A versenynaptárat ráadásul nem úgy állítják össze, hogy a távolságokat minimalizálják az egyes helyszínek között.
Spielberg és Mogyoród között mindössze 450 km a távolság közúton, az Osztrák Nagydíj után a száguldó cirkusz mégis Silverstone-ba veszi az irányt, és csak utána Magyarországra – ez pedig mintegy 3400 km-t jelent.