Ezért akadályozta meg a Mercedes, hogy októberre halasszák az új F1-es szabályok véglegesítését - F1VILÁG.HU

Ezért akadályozta meg a Mercedes, hogy októberre halasszák az új F1-es szabályok véglegesítését

HIRDETÉS
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a múlt héten meglepetésszerűen tárta a csapatok elé a Forma-1 új, 2026-os szabályainak részleteit, ami némi aggodalmat keltett a montreali paddockban. Az általános vélekedés szerint az autók teljesítménye elmarad attól, amit az F1 megkövetel – a jelenlegi elképzelések szerint azok túl gyorsak lesznek az egyenesekben, és túl lassúak a kanyarokban. Emiatt hamarosan változtatások várhatók.
F1 2026

Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyzéssel foglalkozó divíziójának igazgatója szombaton különböző fórumokon a médiának és a csapatoknak is elárulta, hogy a tervezett szabályok módosítása folyamatban van

„Még nem véglegesítettük a szabályokat, és van jó néhány dolog, amit meg kell beszélnünk a csapatokkal” – mondta Tombazis. „Tisztában vagyunk az autók leszorítóerejével és az egyenesbeli sebességgel kapcsolatos aggodalmakkal, és ezeket a finomításokat még el kell végeznünk.”

Az új szabályok véglegesítése érdekes folyamatnak ígérkezik, mivel ez a csapatok formális támogatását igényli majd. Eddig az FIA saját hatáskörében dönthetett a szabályokról, mivel a Nemzetközi Sportkódex értelmében a csapatok jóváhagyása nélkül is elfogadhatta azokat, ha 18 hónappal a hatályba lépésük előtt döntött róluk.

A 2026-os szabályokat június 30-ig kell kihirdetni, és bár az FIA konzultált a csapatokkal — és visszajelzéseket is kért —,  nem volt szükség a támogatásukra a szabálykönyv elkészítéséhez. Ez azonban július 1-től megváltozik, amikor is a szabályok a Concorde Egyezmény hatálya alá kerülnek – ami azt jelenti, hogy bármilyen módosítás innentől kezdve az F1 Bizottság támogatását igényli.

Ez a helyzet potenciálisan időigényesebbé teheti a változtatásokat, mivel a folyamatot a Technikai Tanácsadó Bizottságon és az F1 Bizottságon keresztül kell majd végigvinni. A többségi támogatás elég lesz a módosítások végrehajtásához, de az F1 világában semmi sem garantált, így váratlan akadályok is felmerülhetnek.

Az, hogy július 1-től bonyolultabbá válhat a szabályok módosítása, felvetette annak gondolatát, hogy el kellene halasztani a 2026-os szabályok véglegesítését októberig. Ez több időt adna az FIA-nak a szabályok jobbá tételére. Ráadásul a jelenlegi szabályok szerint a csapatok nem kezdhetik meg az aerodinamikai munkát a 2026-os autókon januárig, így az októberi közzététel elméletileg nem jelentene különbséget a júniusihoz képest.

Azonban ez a terv meghiúsult, mivel a csapatok által nem kapta meg a szükséges egyhangú támogatást – a Mercedes ellene szavazott ugyanis. Ez a döntés arra kényszerítette az FIA-t, hogy ragaszkodjon a június 30-i határidőhöz, és így alakult ki a jelenlegi helyzet a Forma-1-ben.

Bár néhányan úgy vélik, hogy az F1 hasznára válhatott volna ez a plusz idő a 2026-os szabályok finomítására, a Mercedes álláspontja az volt, hogy nem akarták elodázni a problémát. Attól tartottak, hogy ha a szabályok közzétételét októberig késleltetik, akkor sem lenne garancia arra, hogy ezek a szabályok ne igényelnének ugyanolyan mértékű javításokat, mint a jelenlegiek. Októberben pedig csak két hónap maradna arra, hogy mindent véglegesítsenek, mielőtt a csapatok januárban elkezdenék a munkát, ami nem biztos, hogy elég idő lenne minden szükséges változtatás végrehajtásához.

Így azzal, hogy most nyilvánosságra hozzák a tervezett szabályokat, abban bíznak, hogy a következő hat hónap elegendő lesz ahhoz, hogy a dolgok sokkal jobb állapotban legyenek, mire januárban zöld jelzést kapnak a mezőny tagjai. Bár a most induló folyamatban fennáll a veszélye annak, hogy a csapatok saját önös érdekeiket helyezik előtérbe, Toto Wolff, a Mercedes főnöke Montrealban kifejezte bizalmát a megfelelő végkifejlettel kapcsolatban

Hirdetés

„Az FIA és a csapatok egyetértenek abban, hogy optimalizálnunk kell a szabályokat, mert az autók teljesítménye jelenleg nem elég jó” – mondta Wolff. „Biztos vagyok benne, hogy ezt elérhetjük.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!