A koronavírus-járvány komoly hatással van a Forma-1-es világbajnokságra is – amellett, hogy az idei szezon leghamarabb csak nyáron kezdődhet el, a kialakult helyzet a következő éveket is meghatározza a száguldó cirkuszban.
A járvány miatt eddig 8 F1-es versenyt kellett halasztani vagy törölni, így a 2020-as világbajnoki sorozat leghamarabb június közepén, a Kanadai Nagydíjjal rajtolhat el. A Forma-1 vezetősége a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) és a csapatokkal együttműködve jelenleg is az új versenynaptár kialakításán dolgozik.
Emellett viszont születtek olyan döntések már, melyek alapvetően meghatározzák az elkövetkezendő éveket az F1-ben: elhalasztják ugyanis a 2021-re tervezett új szabályrendszer bevezetését, így a királykategória csak 2022-ben változik meg gyökeresen.
Ehhez kapcsolódóan a Forma-1 csapatai megállapodtak abban, hogy homologizálják az idei kasztnikat egészen 2021 végéig – magyarán, azokon nem lehet fejlesztéseket végrehajtani. Ennek legfőbb oka a költségcsökkentés, ugyanis a versenyek elmaradásával az F1-es mezőny rengeteg pénztől esik el.
Milyen fejlesztéseket fagyasztanak be?
A csapatok az FIA-val és az F1 vezetőivel jelenleg arról egyeztetnek, pontosan milyen elemeket „fagyasszanak be” a 2021-es év végéig. Szó van arról, hogy nem lehet majd fejleszteni a váltókon, a keréktartókon, a felfüggesztés elemein, de akár még a hűtőrendszereken sem.
Úgy hírlik, a Mercedes és a Ferrari nem szeretne túl komoly szigorításokat a kasztnin kívül. A topcsapatok közül látszólag a Red Bull az, mely komolyan tart attól, hogy minden összeomlik, ha nem spórolnak eleget.
Az aerodinamikai fejlesztéseket 2021-re engedélyeznék – ez pedig természetesen vonatkozik a versenyautók orrára is. Ez azért fontos, mert bizonyos csapatok jó eséllyel hibás koncepció mentén kezdték el fejleszteni idei autóikat. A szakértők szerint ugyanis a Mercedes, a Red Bull, a McLaren, a Renault és a Racing Point által használt szűk orrkiképzés az előnyösebb, szemben a Ferrari, az Alfa Romeo, a Haas, a Williams és az AlphaTauri által használt megoldással. Akik tehát esetleg hibáztak idei autóik tervezése során, azok 2021-re korrigálhatnak.
A 2022-es fejlesztéseket felfüggesztik
A Forma-1 csapatai múlt héten az FIA és az F1 vezetőivel közösen megegyeztek abban is, hogy felfüggesztik a (most már) 2022-es versenyautók fejlesztését. Magyarán, a csapatok 2021 februárjáig nem dolgozhatnak az új szabályrendszer szerint készülő versenygépeiket a szélcsatornákban.
A pontos irányelvekről tovább folynak az egyeztetések az érintettek között, ám úgy tűnik, minden csapat felismerte, hogy fontos együttműködni a jelenlegi nehéz helyzetben.
A mezőny tagjai szerint a 2021-es fejlesztések elhalasztása volt a lehető legjobb megoldás a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetben, hogy minden csapat túlélje a jelentős bevételkiesést.