Az FIA még múlt pénteken adott ki közleményt, melyben arról írt, miután alapos elemzéseknek vetette alá a Ferrari tavaly használt V6-os erőforrását, egy „bizalmas” megállapodást kötött a csapattal – ennél többet azonban a szövetség nem volt hajlandó elárulni.
A rivális csapatoknak természetesen több se kellett: a Haas és az Alfa Romeo kivételével az összes csapat összefogott, és közös közleményben indítottak támadást az FIA és a Ferrari ellen, követelve az ügy tisztázását, és egyúttal jogi lépéseket kilátásba helyezve.
AZ FIA NEM VOLT BIZTOS A FERRARI-MOTOR SZABÁLYOSSÁGÁBAN
Csütörtökön aztán megérkezett a válasz is az FIA részéről: a Forma-1 irányító testülete közleményt adott ki. Az FIA ebben továbbra sem árul el részleteket a Ferrari motorügyével kapcsolatban – inkább azt bizonygatja, teljes mértékben a szabályozási rendszer keretein belül járt el.
A kiadott dokumentumból mindenesetre kiderül, a szövetség nem volt meggyőződve a Ferrari tavalyi erőforrásának szabályosságáról, ám mivel képtelen volt egyértelmű bizonyítékokkal előállni, inkább egy „hatékony és visszatartó” erejű megállapodást kötött az olaszokkal.
„Az FIA részletes technikai elemzést hajtott végre a Scuderia Ferrari erőforrásán, mint ahogy arra joga arra az FIA Forma-1-es világbajnokságán szereplő összes résztvevő esetében” – áll a kiadott kommünikében.
„A 2019-es szezon során elvégzett kiterjedt és alapos vizsgálat felvetette annak gyanúját, hogy a Scuderia Ferrari erőforrása nem felel meg mindig az FIA szabályaiban foglaltaknak. A Scuderia Ferrari határozottan cáfolta ezeket a vádakat és leszögezte, hogy erőforrása mindig megfelel a szabályok előírásainak.”
„Az FIA nem volt teljes mértékben biztos ebben, de úgy döntött, nincs szükség további intézkedésekre, mivel az eset összetettsége miatt lehetetlen egyértelmű bizonyítékokkal szolgálni a szabályszegésről.”
„Egy hosszú peres eljárás negatív következményeit elkerülendő, különös tekintettel az ilyen perek végkimenetelének bizonytalanságára, valamint a bajnokság, a részvényesek és az FIA érdekében, a Bírósági és Fegyelmi Szabályok (JDR) 4. (ii) cikkelyének eleget téve úgy döntöttünk, hogy egy hatékony és visszatartó erejű megállapodást kötünk a Ferrarival az eljárás megszüntetéséről.”
„Az ilyen típusú megállapodás olyan jogi eszköz, melyet minden fegyelmi rendszer nélkülözhetetlen elemeként ismernek el, és számos állami hatóság és sportszervezet használja a viták rendezéséhez. A vitarendezési megállapodás feltételeinek titkosításáról pedig a JDR 4. (vi) cikkelye rendelkezik.”
„Az FIA meg fogja tenni a szükséges intézkedéseket, hogy megvédje a sportot, valamint szerepét és hírnevét a Forma-1-es világbajnokság irányítójaként.”
A RED BULL ÉS A MERCEDES SZERINT ELFOGADHATATLAN AZ ELJÁRÁS
Az üggyel kapcsolatban nemrég nemtetszését fejezte ki Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója, valamint a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko is.
„Az egész ügy egy hatalmas katyvasz! Nagyon nincs rendben, amit a Ferrari csinált, de az még kevésbé, ahogy az FIA kezelte mindezt. Az összes többi csapat dühös” – fogalmazott Wolff, véleményét pedig a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko is osztja: „Az FIA viselkedése az igazán botrányos. Valójában utasítanunk kellene a Red Bull csapatfőnökét, Christian Hornert, hogy pereljen azért a 24 millió dollárért, amit mi kaptunk volna a konstruktőri bajnokságban elért 2. helyért, amennyiben a Ferrarit megfelelően megbüntetik. Hihetetlen, hogy ilyen megállapodás születhetett.”
Marko arra is rámutatott, nemcsak az F1 pénzdíjazási rendszerében veszítettek jelentős összegeket, hanem azért is, mert a legtöbb szponzori szerződésük teljesítményalapú, ha tehát a 2. helyen végeztek volna a csapatbajnokságban, jóval több pénz ütötte volna a markukat.