Hamiltonnak 29-szer engedték, Verstappennek egyszer sem? Mi történt Bahreinben? - F1VILÁG.HU

Hamiltonnak 29-szer engedték, Verstappennek egyszer sem? Mi történt Bahreinben?

HIRDETÉS
Legalább 29-szer jogosulatlan előnyhöz jutott a vasárnapi Bahreini Nagydíjon Lewis Hamilton, a brit versenyzőt azonban egyszer sem büntették meg, miközben Max Verstappen egy pályaelhagyással történt előzés miatt veszítette el a győzelmet Bahreinben. Mi is történt?
BAHRAIN, BAHRAIN - MARCH 28: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda leads Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 during the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on March 28, 2021 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

Hamilton és Verstappen kiélezett küzdelmet vívott a győzelemért a 2021-es Forma-1-es idény első versenyén, a 4-es kanyar helyes teljesítésének kérdése már-már vígjátékkal ért fel a szezonnyitó hétvégén.

A problémát az okozta, hogy Michael Masi a pénteki szabadedzések között egy módosított jegyzetet küldött ki az F1-es csapatoknak, melyben felhívta a figyelmet arra, ha a 4-es kanyarban a versenyzők kiszélesítik a pályát, a szabadedzéseken és az időmérőn törlik köridejeiket. A verseny kapcsán a versenyigazgató csak annyit írt, hogy nem figyelik a pályahatárokat – ezt pedig többen úgy értelmezték, hogy a kerékvetőt, és a fehér vonalat négy kerékkel át lehet hagyni.

A Mercedes versenyzői a vasárnapi futam első szakaszában rendre éltek is ezzel a módszerrel: volt, aki összeszámolta, és egy, a közösségi oldalakra feltöltött videóval bizonyította, a későbbi győztes, Lewis Hamilton összesen 29 alkalommal szélesítette ki a 4-es kanyart tudatos előnyszerzés céljából.

A Red Bull emiatt már futam közben jelezte Max Verstappennek, ő is tegyen hasonlóképp, ettől azonban a holland versenyző vonakodott, mivel szerinte azzal jogosulatlan előnyhöz jut. Néhányszor aztán ő is szélesen vette az említett kanyart, nem sokkal később aztán Michael Masi versenyigazgató a Mercedesnek és a Red Bullnak is jelezte, tilos ilyen módon kiszélesíteni a pályát, ha pedig Hamiltonék még egyszer megteszik, figyelmeztetést kapnak.

Lényegében tehát látszólag verseny közben változtak az FIA iránymutatásai, Masi viszont a futam után határozottan cáfolta ezt.

„Nem változott semmi. Folyamatosan figyeltük a 4-es kanyart, minden autót minden körben” – fogalmazott a versenyigazgató.

„A pénteki versenyzői eligazításon világossá tettem, hogy a pályaelhagyást a futamon nem fogjuk a köridők szempontjából vizsgálni. Ettől függetlenül viszont folyamatosan figyelünk azért, hogy betartassuk a sportszabályzat előírásait, miszerint nem lehet jogosulatlan előnyre szert tenni. A jegyzetünket pedig a pénteki tréningek között módosítottuk a nyitóedzésen látottak alapján. Világossá tettük, hogy az edzéseken és az időmérőn nem lehet négy kerékkel elhagyni a kerékvetőket és a fehér vonalat. Szóval semmi sem változott.”

A verseny kimenetelének sorsa pedig hogy, hogy nem épp a 4-es kanyarban dőlt el: Max Verstappen kívülről előzte meg Lewis Hamiltont, ám mivel a versenyirányítás szerint a pályán kívül tette ezt meg, azonnal arra utasították, engedje el maga mellett a címvédőt, aki így meg is nyerte a versenyt.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a verseny után azt mondta, a versenyirányítás részéről nagyobb következetességre lenne szükség.

Hirdetés

„„Ezek mindig vita tárgyát fogja képezni. De következetességre van szükség. Nem mondhatják azt, hogy „oké, használjátok a futamon, de így előzni nem lehet!”. Feketének vagy fehérnek kell lenniük, nem pedig a szürke minden árnyalatának” – mondta a szakember.

Hasonlóképp vélekedik Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke is, aki a verseny után maga sem értette, pontosan mi is volt a helyzet a 4-es kanyar kapcsán.

„Én legalább annyira össze vagyok zavarodva, mint ti” – válaszolta újságíróknak. „A futam elejéén azt mondták, a 4-es kanyarban nem fogják szankcionálni a kiszélesítést, és aztán a verseny során hirtelen azt hallottuk, hogy ’ha továbbra is kiszélesítitek a pályát és előnyhöz juttok, büntetést helyezünk kilátásba’.”

„És végül ezzel a döntéssel megnyertük a versenyt. Max szélesen fordult a versenyigazgató definíciója szerint, előnyhöz jutott, és vissza kellett adnia a pozíciót, amivel megnyertük a futamot.”

„Következetesnek kellene lenniük a nekünk küldött üzenetekkel kapcsolatban. Világosan kell fogalmazniuk, nem pedig úgy, mint egy Shakespeare-regény, amely meghagyja az interpretálás lehetőségét.”

„Az üzenet, ami eljutott a versenyzőkhöz, egész egyszerűen annyi volt, hogy a pályahatárokat a 4-es kanyarban nem fogják szankcionálni a futamon.”

„Ron [Meadows – a Mercedes sportigazgatója] és én beszéltünk Michaellel a verseny alatt. Michael a jegyzet kapcsán azt mondta, ’igen, de csak akkor lehet, ha nem szereztek előnyt vele’, és ez volt a jegyzetben. Én ezt nem láttam.”

„Azt gondolom, amit meg lehet tanulni ebből az esetből, hogy egyszerűbbnek kell lennie az ilyen dolgoknak, hogy mindenki megértse, és ne kelljen a versenyzőknek magukkal vinniük ezt a dokumentumot az autóba, hogy ott olvasgassák, és így tudják, hogy mit szabad, és mit nem.”

Masi egyébként a verseny után elárulta, Hamilton és Verstappen pályakiszélesítése eltérő volt, utóbbi versenyző ugyanis előzés közben hagyta el a pályát, amit egyértelműen tiltanak a szabályok.

Így láttuk mi

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Hamiltonnak 29-szer engedték, Verstappennek egyszer sem? Mi történt Bahreinben?
Az F1-es Las Vegas-i Nagydíj rajtrácsa
Marko elárulta, mikor dönt Perez sorsáról a Red Bull
Sainz győzelmi esélyekben bízik, de óvatosságra int
Hamilton: Nem végeztem jól a dolgom, a pole-ban kellene lennem

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!