Friss hírek

Hamiltonnak 29-szer engedték, Verstappennek egyszer sem? Mi történt Bahreinben?

Legalább 29-szer jogosulatlan előnyhöz jutott a vasárnapi Bahreini Nagydíjon Lewis Hamilton, a brit versenyzőt azonban egyszer sem büntették meg, miközben Max Verstappen egy pályaelhagyással történt előzés miatt veszítette el a győzelmet Bahreinben. Mi is történt?

Hamilton és Verstappen kiélezett küzdelmet vívott a győzelemért a 2021-es Forma-1-es idény első versenyén, a 4-es kanyar helyes teljesítésének kérdése már-már vígjátékkal ért fel a szezonnyitó hétvégén.

A problémát az okozta, hogy Michael Masi a pénteki szabadedzések között egy módosított jegyzetet küldött ki az F1-es csapatoknak, melyben felhívta a figyelmet arra, ha a 4-es kanyarban a versenyzők kiszélesítik a pályát, a szabadedzéseken és az időmérőn törlik köridejeiket. A verseny kapcsán a versenyigazgató csak annyit írt, hogy nem figyelik a pályahatárokat – ezt pedig többen úgy értelmezték, hogy a kerékvetőt, és a fehér vonalat négy kerékkel át lehet hagyni.

A Mercedes versenyzői a vasárnapi futam első szakaszában rendre éltek is ezzel a módszerrel: volt, aki összeszámolta, és egy, a közösségi oldalakra feltöltött videóval bizonyította, a későbbi győztes, Lewis Hamilton összesen 29 alkalommal szélesítette ki a 4-es kanyart tudatos előnyszerzés céljából.

A Red Bull emiatt már futam közben jelezte Max Verstappennek, ő is tegyen hasonlóképp, ettől azonban a holland versenyző vonakodott, mivel szerinte azzal jogosulatlan előnyhöz jut. Néhányszor aztán ő is szélesen vette az említett kanyart, nem sokkal később aztán Michael Masi versenyigazgató a Mercedesnek és a Red Bullnak is jelezte, tilos ilyen módon kiszélesíteni a pályát, ha pedig Hamiltonék még egyszer megteszik, figyelmeztetést kapnak.

Lényegében tehát látszólag verseny közben változtak az FIA iránymutatásai, Masi viszont a futam után határozottan cáfolta ezt.

„Nem változott semmi. Folyamatosan figyeltük a 4-es kanyart, minden autót minden körben” – fogalmazott a versenyigazgató.

„A pénteki versenyzői eligazításon világossá tettem, hogy a pályaelhagyást a futamon nem fogjuk a köridők szempontjából vizsgálni. Ettől függetlenül viszont folyamatosan figyelünk azért, hogy betartassuk a sportszabályzat előírásait, miszerint nem lehet jogosulatlan előnyre szert tenni. A jegyzetünket pedig a pénteki tréningek között módosítottuk a nyitóedzésen látottak alapján. Világossá tettük, hogy az edzéseken és az időmérőn nem lehet négy kerékkel elhagyni a kerékvetőket és a fehér vonalat. Szóval semmi sem változott.”

A verseny kimenetelének sorsa pedig hogy, hogy nem épp a 4-es kanyarban dőlt el: Max Verstappen kívülről előzte meg Lewis Hamiltont, ám mivel a versenyirányítás szerint a pályán kívül tette ezt meg, azonnal arra utasították, engedje el maga mellett a címvédőt, aki így meg is nyerte a versenyt.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a verseny után azt mondta, a versenyirányítás részéről nagyobb következetességre lenne szükség.

„„Ezek mindig vita tárgyát fogja képezni. De következetességre van szükség. Nem mondhatják azt, hogy „oké, használjátok a futamon, de így előzni nem lehet!”. Feketének vagy fehérnek kell lenniük, nem pedig a szürke minden árnyalatának” – mondta a szakember.

Hasonlóképp vélekedik Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke is, aki a verseny után maga sem értette, pontosan mi is volt a helyzet a 4-es kanyar kapcsán.

„Én legalább annyira össze vagyok zavarodva, mint ti” – válaszolta újságíróknak. „A futam elejéén azt mondták, a 4-es kanyarban nem fogják szankcionálni a kiszélesítést, és aztán a verseny során hirtelen azt hallottuk, hogy ’ha továbbra is kiszélesítitek a pályát és előnyhöz juttok, büntetést helyezünk kilátásba’.”

„És végül ezzel a döntéssel megnyertük a versenyt. Max szélesen fordult a versenyigazgató definíciója szerint, előnyhöz jutott, és vissza kellett adnia a pozíciót, amivel megnyertük a futamot.”

„Következetesnek kellene lenniük a nekünk küldött üzenetekkel kapcsolatban. Világosan kell fogalmazniuk, nem pedig úgy, mint egy Shakespeare-regény, amely meghagyja az interpretálás lehetőségét.”

„Az üzenet, ami eljutott a versenyzőkhöz, egész egyszerűen annyi volt, hogy a pályahatárokat a 4-es kanyarban nem fogják szankcionálni a futamon.”

„Ron [Meadows – a Mercedes sportigazgatója] és én beszéltünk Michaellel a verseny alatt. Michael a jegyzet kapcsán azt mondta, ’igen, de csak akkor lehet, ha nem szereztek előnyt vele’, és ez volt a jegyzetben. Én ezt nem láttam.”

„Azt gondolom, amit meg lehet tanulni ebből az esetből, hogy egyszerűbbnek kell lennie az ilyen dolgoknak, hogy mindenki megértse, és ne kelljen a versenyzőknek magukkal vinniük ezt a dokumentumot az autóba, hogy ott olvasgassák, és így tudják, hogy mit szabad, és mit nem.”

Masi egyébként a verseny után elárulta, Hamilton és Verstappen pályakiszélesítése eltérő volt, utóbbi versenyző ugyanis előzés közben hagyta el a pályát, amit egyértelműen tiltanak a szabályok.

Így láttuk mi

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!