A brit versenyző autóját a pénteki időmérő után kezdték el vizsgálni, miután kiderült, versenyautójának hátsó szárnya nem felelt meg a szabályokban foglaltaknak.
A DRS-rendszer utólagos tesztelése során kiderült, hogy a felső szárnyelem nyitott állásban 85 mm-nél nagyobb távolságra van a hátsó szárny alsó elemétől – ami ellentétes a technikai szabályok előírásaival.
A technikai szabályzat 3.6.3-as cikkelye ugyanis meglehetősen világosan fogalmaz: a két szárnyelem közti távolságnak 10 és 15 mm között kell lennie, a DRS nyitott állásában pedig 10 és 85 mm között. Ez lényegében azt jelenti, hogy amikor a versenyző használja a DRS-rendszert a versenypályán, a két szárnyelem közti távolság legfeljebb 85 mm lehet. Ha ennél nagyobb, az egyértelműen illegális, hiszen potenciálisan nagyobb végsebességet tesz lehetővé.
Az FIA versenybírói alaposan megvizsgálták a rendelkezésre álló bizonyítékokat, végül úgy döntöttek, megfosztják Lewis Hamiltont az időmérőn elért első helyétől.
A versenybírók azt írják, a szóban forgó ellenőrzést az FIA technikai felügyelői négyszer is megismételték két különböző eszközzel – egy alkalommal a versenybírók, illetve a Mercedes képviselőinek jelenlétében.
A stewardok pénteken meghallgatták a Mercedes képviseletében Ron Meadows sportigazgatót, Simon Cole főmérnököt, illetve az FIA technikai delegáltját, Jo Bauert és az FIA együléses bizottságának technikai igazgatóját, Nicholas Tombazist is.
Szombat délelőttre aztán újabb meghallgatást tűztek ki, ahol a Mercedes főtervezője, John Owen is jelen volt videóhívás keretében. A Mercedesnél állítják, nem szándékos szabályszegésről van szó, a versenybírók pedig úgy vélik, beállítással kapcsolatos probléma, esetleg mechanikus hiba, vagy nem megfelelő összeszerelés okozhatta a szabálytalanságot.
A Mercedesnél állítják, nem folyamatos szabályszegésről, hanem egyszeri alkalomról van szó.
A versenybírók egyébként megvizsgálták azokat a videófelvételeket is, melyeken az látható, ahogy Max Verstappen hozzányúlt Hamilton autójának hátsó szárnyához, ám abban a Mercedes képviselői is egyetértettek velük, hogy nem a holland okozta a meghibásodást.
Hamiltont tehát kizárták az időmérőről, így a ma este fél 9-kor kezdődő sprintfutamon csak az utolsó helyről rajtolhat.
A címvédő jelenleg 19 pontos hátrányban van az összetett pontversenyben Max Verstappennel szemben.