A koronavírus-járvány miatt az év első 9 F1-es versenyét nem tudják a tervezett időpontokban megtartani. A legfrissebb hírek szerint a világbajnokság júliusban zárt kapus versenyekkel kezdődhet el.
Mivel nincs bevételük, a csapatok komoly nehézségekkel néznek szembe, emiatt pedig fontos intézkedésekre van szükség.
Arról már korábban döntöttek, hogy a 2021-re tervezett új technikai szabályok bevezetését egy évvel elhalasztják, a jövő évben pedig kvázi az idei autókat használja majd a mezőny.
Eközben tovább folytatták az egyeztetéseket a jövő évben bevezetésre kerülő költségvetési plafon mértékének csökkentéséről is.
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint fontos, hogy hatékonyan lépjenek fel a csapatok megmentése érdekében – főleg úgy, hogy egyelőre nincs garancia arra, hogy lesznek versenyek 2020-ban.
„Az döbbenetes pofon lenne, és ezen a ponton a promóternek kell döntenie. Az ő üzletük ez, nekik kell dönteniük arról, hogyan tartsák életben ezeket a csapatokat – hiszen ahhoz, hogy verseny legyen, szükség van a csapatokra” – mondta Horner a The Guardian című lapnak.
„A Liberty-nek mindent meg kell tennie azért, hogy biztosítsa, ez a 10 csapat ott lesz a rajtrácson jövőre. Ahhoz, hogy megvédjék a saját üzletüket, segíteniük kell. Ami azt jelenti, hogy fizetniük kell, így biztosíthatják azt, hogy ezek a csapatok versenyezni fognak jövőre.”
A költségvetési plafon mértékéről nincs egyetértés: egyes csapatok csökkentenék a mértékét, köztük van a McLaren is, mely évi 100 millió dollár körüli összegben határozná meg a költségi limitet. Horner viszont azt mondja, a legfőbb probléma az, hogy a csapatok úgy tekintenek a költségplafonra, mint egyfajta eszközre, hogy növeljék versenyképességüket.
„A plafon a versenyképességről szól, nem a pénzről. Arról szól, hogy próbálják a topcsapatokat levinni egy olyan szintre, ahol a középcsapatok – érzésük szerint – versenyezni tudnak velük. De a valóság az, hogy bármennyit is költenek, mindig lesznek csapatok, melyek elöl lesznek, és mindig lesznek olyanok, akik hátul.”
Horner azt mondja, ha valóban költségeket akarnak csökkenteni, meg kellene fontolni a partnerautók használatát.
„Ha tényleg komolyan gondoljuk ezt a költségcsökkentést, főleg a kis csapatok szempontjából, akkor én abszolút támogatnám azt, hogy a következő két évben kész autót szállítunk nekik” – mondta.
„A kisebb csapatoknak nem kellene a kutatásra és fejlesztésre költeni. Versenycsapatként működnének, és jelentős mértékben csökkenthetnék kiadásaikat.”
„A mai modern 3D-s fotózási technológiákkal amúgy is minden csapat próbálja másolni a másik autóját. Az idők változnak. Az F1-ben évekkel ezelőtt megszokott volt a vásárolt autók használata. Lehetett autót venni a March csapatától, vagy a Ferraritól, és el lehetett menni versenyezni velük.”
„Ha a kis csapatok költségeinek csökkentéséről, valamint versenyképességük növeléséről beszélünk, nehéz érveket találni az ellen, hogy egy kisebb istálló vásárolt autót használhasson.”