2021-ben jelentősen átalakulnak a Forma-1 szabályai, a regulákról hosszasan egyeztettek a csapatok a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), valamint a sportág tulajdonosával, a Liberty Mediával.
Végül megállapodás született arról, hogy az új szabályrendszert csak októberben véglegesítik.
Az elmúlt időszakban persze a Forma-1 irányító testülete rendkívül mélyreható kutatásokat és fejlesztéseket végzett, hogy elképzeléseit 2021-re megvalósíthassa. A júliusi Német Nagydíj előtt pedig a Sauber szélcsatornájában már tesztelték is az új versenyautót.
Ezt megelőzően, még januárban egy 2018-as autó 60 százalékos, kicsinyített modelljét tesztelték – márciusban pedig már a 2021-es modell 13 colos kerekekkel szerelt változata is bekerült a szélcsatornába. A teszt adatait aztán megosztották az összes csapattal.
A mostani fotókon látható oldalszekrények, illetve hátsó szárny várhatóan ilyen marad, ám az első szárny minden bizonnyal átalakul még, hiszen a fejlesztések tovább folytatódnak.
Az F1 hivatalos weboldalán egy videót is közzétettek, ezen a 2021-es modell 50 százalékos, kicsinyített modellje látható 18 colos kerekekkel szerelve. [su_service title=”A 2021-es F1-es autó modellje a szélcsatornában” icon=”icon: video-camera” size=”20″]
[/su_service]„A szélcsatornás teszt, amit mi csinálunk, kissé eltér attól, amit a csapatok csinálnak” – mondta Pat Symonds, a Forma-1 technikai igazgatója.
„A csapatok kizárólag az autóra ható erőkre koncentrálnak, ennek számos variációjára, ahogy mozgatják az autót. Minket az érdekel, hogy ezek az erők hogyan változnak, ahogy mozog az autó – sokkal inkább az érdekel minket, mi történik a turbulens levegővel az autó mögött.”
„És emiatt – habár a fejlesztéseink nagy részét CFD-technológiával végezzük, szeretnénk, ha a virtuális szimulációk mellett fizikai szimulációkat is elvégezzünk.”
Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyautókkal foglalkozó részlegének technikai vezetője arról beszélt, azért döntöttek a Sauber szélcsatornája mellett, mert a svájci létesítmény nagyon kifinomult rendszerekkel rendelkezik.
A szélcsatornákban egyébként az F1-es csapatok 60 százalékos modelleket használnak, a valós méretű teszteléseket ugyanis jó néhány éve betiltották. Az F1, illetve az FIA viszont 50 százalékos modellel dolgozik.
„Kevesebb helyet foglal a szélcsatornában, ezért az autó hossza miatt több helyünk van arra, hogy megfigyeljük, mi történik az autó mögött. Igaz, hogy a csapatok inkább 60 százalékos modellel dolgoznak manapság, ennek megvannak az előnyei, de a mai modern gyártási technológiákkal rendkívül pontos 50 százalékos modelleket lehet előállítani” – magyarázta Symonds.
Jogosan merülhet fel a kérdés, miért nem használnak egy másik modellt is a szélcsatornában annak érdekében, hogy szimulálni tudják a turbulens levegő hatásait – Symonds szerint erre „nincs szükség”.
„2008-ban megtettük, amikor 2009-re készítettük az előzési tanulmányt. Emiatt negyedére csökkentettük a modell méretét, ami túl kicsi lett. Még egy olyan nagy szélcsatornában is, mint a Sauberé, tényleg csak egy konfigurációt lehetne tesztelni, melyben az autók nagyon közel vannak egymáshoz.”
A legfőbb cél 2021-re az, hogy a versenyautók könnyebben tudják követni egymást, ezáltal több előzést lássunk. Az FIA által elvégzett szélcsatornás, illetve CFD-tesztek pedig biztató eredményeket hoztak mostanáig.
„Alapvetően az a helyzet, hogy a CFD-kutatások helyesek voltak” – magyarázta Nikolas Tombazis. „Nem voltak különösebb meglepetések. 5-10 százalékos zavart okoz a turbulens levegő a jelenlegi 50 százalékhoz képest, habár ez függ a pontos konfigurációtól.”
Bár az F1 és az FIA kéz a kézben dolgozik a 2021-es szabályokon, nem zárták ki teljesen a csapatokat – épp ellenkezőleg! Megkérték őket, hogy segítsenek az adatgyűjtésben és a fejlesztési folyamatban. Ehhez extra órákat biztosítottak számukra jelenlegi projektjeik mellett.
„A csapatok, akiknek voltak forrásaik erre, számos projekten dolgoztak nekünk, és mindenről informáltuk őket. Néhány havonta összeülünk, elküldjük nekik a geometriákat, ők pedig lefuttatják azt a saját CFD-rendszereikben, a visszajelzéseket pedig elküldik nekünk” – magyarázta Symonds.