Ilyen a 2021-es F1-es autó a szélcsatornában

2021 F1 Car Model in wind tunnel
Fotó: Formula 1
Habár a 2021-től érvényes Forma-1-es szabályokat csak ősszel véglegesítik, a száguldó cirkusz hivatalos weboldalán csütörtökön már megjelentek fotók arról, milyenek is lehetnek majd az új versenyautók két év múlva.

2021-ben jelentősen átalakulnak a Forma-1 szabályai, a regulákról hosszasan egyeztettek a csapatok a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), valamint a sportág tulajdonosával, a Liberty Mediával.

Végül megállapodás született arról, hogy az új szabályrendszert csak októberben véglegesítik.

Az elmúlt időszakban persze a Forma-1 irányító testülete rendkívül mélyreható kutatásokat és fejlesztéseket végzett, hogy elképzeléseit 2021-re megvalósíthassa. A júliusi Német Nagydíj előtt pedig a Sauber szélcsatornájában már tesztelték is az új versenyautót.

Ezt megelőzően, még januárban egy 2018-as autó 60 százalékos, kicsinyített modelljét tesztelték – márciusban pedig már a 2021-es modell 13 colos kerekekkel szerelt változata is bekerült a szélcsatornába. A teszt adatait aztán megosztották az összes csapattal.

Forrás: F1.com

A mostani fotókon látható oldalszekrények, illetve hátsó szárny várhatóan ilyen marad, ám az első szárny minden bizonnyal átalakul még, hiszen a fejlesztések tovább folytatódnak.

Az F1 hivatalos weboldalán egy videót is közzétettek, ezen a 2021-es modell 50 százalékos, kicsinyített modellje látható 18 colos kerekekkel szerelve.

A 2021-es F1-es autó modellje a szélcsatornában

„A szélcsatornás teszt, amit mi csinálunk, kissé eltér attól, amit a csapatok csinálnak” – mondta Pat Symonds, a Forma-1 technikai igazgatója.

„A csapatok kizárólag az autóra ható erőkre koncentrálnak, ennek számos variációjára, ahogy mozgatják az autót. Minket az érdekel, hogy ezek az erők hogyan változnak, ahogy mozog az autó – sokkal inkább az érdekel minket, mi történik a turbulens levegővel az autó mögött.”

„És emiatt – habár a fejlesztéseink nagy részét CFD-technológiával végezzük, szeretnénk, ha a virtuális szimulációk mellett fizikai szimulációkat is elvégezzünk.”

Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyautókkal foglalkozó részlegének technikai vezetője arról beszélt, azért döntöttek a Sauber szélcsatornája mellett, mert a svájci létesítmény nagyon kifinomult rendszerekkel rendelkezik.

Forrás: F1.com

A szélcsatornákban egyébként az F1-es csapatok 60 százalékos modelleket használnak, a valós méretű teszteléseket ugyanis jó néhány éve betiltották. Az F1, illetve az FIA viszont 50 százalékos modellel dolgozik.

„Kevesebb helyet foglal a szélcsatornában, ezért az autó hossza miatt több helyünk van arra, hogy megfigyeljük, mi történik az autó mögött. Igaz, hogy a csapatok inkább 60 százalékos modellel dolgoznak manapság, ennek megvannak az előnyei, de a mai modern gyártási technológiákkal rendkívül pontos 50 százalékos modelleket lehet előállítani” – magyarázta Symonds.

Jogosan merülhet fel a kérdés, miért nem használnak egy másik modellt is a szélcsatornában annak érdekében, hogy szimulálni tudják a turbulens levegő hatásait – Symonds szerint erre „nincs szükség”.

„2008-ban megtettük, amikor 2009-re készítettük az előzési tanulmányt. Emiatt negyedére csökkentettük a modell méretét, ami túl kicsi lett. Még egy olyan nagy szélcsatornában is, mint a Sauberé, tényleg csak egy konfigurációt lehetne tesztelni, melyben az autók nagyon közel vannak egymáshoz.”

A legfőbb cél 2021-re az, hogy a versenyautók könnyebben tudják követni egymást, ezáltal több előzést lássunk. Az FIA által elvégzett szélcsatornás, illetve CFD-tesztek pedig biztató eredményeket hoztak mostanáig.

„Alapvetően az a helyzet, hogy a CFD-kutatások helyesek voltak” – magyarázta Nikolas Tombazis. „Nem voltak különösebb meglepetések. 5-10 százalékos zavart okoz a turbulens levegő a jelenlegi 50 százalékhoz képest, habár ez függ a pontos konfigurációtól.”

Bár az F1 és az FIA kéz a kézben dolgozik a 2021-es szabályokon, nem zárták ki teljesen a csapatokat – épp ellenkezőleg! Megkérték őket, hogy segítsenek az adatgyűjtésben és a fejlesztési folyamatban. Ehhez extra órákat biztosítottak számukra jelenlegi projektjeik mellett.

„A csapatok, akiknek voltak forrásaik erre, számos projekten dolgoztak nekünk, és mindenről informáltuk őket. Néhány havonta összeülünk, elküldjük nekik a geometriákat, ők pedig lefuttatják azt a saját CFD-rendszereikben, a visszajelzéseket pedig elküldik nekünk” – magyarázta Symonds.

Görgess tovább, ez is érdekelhet!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Az F1-es Osztrák Nagydíj TV-közvetítései!