Friss hírek

Interjú Kittka Andrással, az idei e-Reporterrel

Büszkék lehetünk honfitársunkra, Kittka Andrásra, aki nemzetközi szinten is hatalmas dolgot vitt véghez a motorsportban, ugyanis ő lett az idei e-Reporter.

Büszkék lehetünk honfitársunkra, Kittka Andrásra, aki nemzetközi szinten is hatalmas dolgot vitt véghez a motorsportban, ugyanis ő lett az idei e-Reporter.

Már az hatalmas szó volt, hogy a huszonhárom éves magyar diák, Kittka András bejutott az első hatba (négy brit, egy máltai, és egy holland résztvevő mellett), ám arra senki nem számított, hogy ő lesz a végső győztes, és ő veheti át a “bajnoknak” járó elismerést a GP2-es széria díjátadó gáláján a spanyolországi Valenciában.

A Bridgestone által szervezett e-Reporter elnevezésű megmérettetés fantasztikus lehetőséget adott minden feltörekvőben lévő fiatal újságíró számára, hogy kipróbálja magát a motorsportban, azon belül is a Forma-1 előszobájaként is emlegetett GP2-es géposztályban.

Miként jött az öltet, hogy jelentkezz a Bridgestone által kiírt versenyre? Hol hallottál a megmérettetésről?

Kittka András: Bár nem tartozik ide, de mindenekelőtt gratulálni szeretnék Talmácsi Gábornak. A világbajnoki címe egy fantasztikus eredmény!

Az e-Reporter verseny ötlete azonnal megtetszett, amikor először olvastam róla. A Forma1-et gyerekkorom óta nézem, a GP2-t pedig 2005-ös indulása óta, így az érdeklődés adott volt. Bár nyomtatott sajtóban nem sok tapasztalatom volt, de riporteri minőségben dolgoztam tv-ben korábban, így gondoltam próbáljuk meg összekapcsolni ezt a két területet. Először 2005-ben neveztem, de akkor nem jutottam be a döntőbe, de próbáltam tanulni a hibáimból. Mivel napi szinten követem a különböző Forma1-es weblapok írásait, így értesültem a lehetőségről. Sajnos azonban azt vettem észre, hogy a magyar F1-es site-ok nem mindig szoktak beszámolni erről a lehetőségről, de remélem a jövőben majd nagyobb lesz a híre.

Mesélj egy kicsit magáról a versenyről, mi volt a résztvevők feladata, miként lehetett nevezni, és hogyan választották ki a döntősöket, többek között Téged is?

Kittka András: Idén márciusban jelent meg a versenykiírás a Bridgestone weblapján. Bárki nevezhetett, aki a verseny ideje alatt valamelyik európai felsőoktatási intézményben tanul. Beugróként két feladatot kellett teljesíteni. Az elsőben hat kérdést kellett írni, amelyet Lewis Hamiltonnak tennél fel, ha lehetősed lenne riportot készíteni vele. A második egy 300 szavas esszé volt, amelyet 4 megadott F1-es vagy GP2-es téma valamelyikéből lehettet írni. Az én választásom a 2005-ös McLaren Mercedesre esett, ezt kellett értékelni különböző szempontok alapján. Ezeket a munkákat egy nemzetközi zsűri értékelte, majd kiválasztottak 7 döntőst a nevezők közül. A döntősök külön-külön egy-egy F1-es hétvégére utazhattak el, ahol újabb feladatokat kellett teljesíteni: készítettünk futambeszámolókat és interjúkat pilótákkal, részt vettünk sajtótájékoztatókon. Mindent, amit egy újságírónak tennie kell egy versenyhétvégén, sőt még blogot is írtunk az élményeinkről. Ezeket szintén értékelte a zsűri, de az eredményt csak a valenciai GP2 döntő alkalmával tudtuk meg. Ide szintén meghívták a 7 döntőst, de ezúttal már megismerkedhettünk egymással is. Levezetőképpen itt is várt pár hasonló feladat, majd a futamok után, a GP2 díjátadó gáláján jelentették be a végső győztest. Mondanom sem kell, mennyire nagy élmény volt ez az utolsó fejezet.

Egy versenyhétvége miként zajlik a Bridgestone e-Reporter jelöltjei számára?

Kittka András: Mivel az e-Reporter verseny döntően a Forma1 kísérősorozata, a GP2 köré összpontosul így a hétvége döntő részét a GP2 paddockban töltöttem. A munka péntek reggel kezdődik, amikor általában már reggel 8-kor a versenypályán kell lenni. A nézők csak órákkal később kezdenek megjelenni, de a csapatok, a szervezők és az újságírók már korán reggel megérkeznek. A program rendkívül zsúfolt, nagyjából fél órás időközönként volt előre tervezett program. Amikor éppen nem a pályán zajlott valamilyen fontos esemény, akkor valamilyen sajtóértekezlet vagy körbevezetés volt. Ez utóbbi kifejezetten izgalmas volt, mert így sikerült eljutnom különböző motorhome-okba, sőt még az egyik csapat boxába is beengedtek minket. Egy-egy előre megbeszélt interjú is volt a programban, ami számomra Kazuki Nakajima, Adrian Zaugg pilóták és a GP2 PR-vezetője volt. Ezen túl az időmérő és a versenyek után szabadon lehetett ostromolni a pilótákat kérdésekkel, ami a GP2-ben működött is. Egyikük sem volt elutasító, inkább örültek a figyelemnek, amit a Forma1 árnyékában kaptak. A fennmaradó időben kellett megírni a napi cikkeket este 7-ig. A szombat is nagyjából így zajlott, vasárnap pedig 2-ig, a Forma1-es futamig kellett végezni.

Kép a cikkhez:Exkluzív interjú Kittka Andrással, az idei e-Reporterrel

Kikkel sikerült megismerkedned a verseny alatt?

Kittka András: Elég sok pilótával volt lehetőségem beszélni, az előbbieken kívül köztük volt Glock, Pantano, Zuber és Carroll is. Volt egy közös ebédem Di Grassival és Sennával a Magyar Nagydíjon, ami az egyik legérdekesebb része volt a hétvégének. Nagyon közvetlenek voltak és jót beszélgettünk a motorsportról általában.

Kötöttél-e barátságot valamelyik versenyzővel?

Kittka András: Azért azt túlzás lenne így kijelenteni, de voltak, akik megismertek mikor másodszorra jártam a paddockban. Nakajimával például többször is beszélgettem, de másokkal is kialakult hasonló kapcsolat. Voltak akik “bejelöltek” az iwiwhez hasonló nemzetközi közösségi portálokon, úgyhogy valóban vannak már ismerőseim a szakmából.

Mire vagy a legbüszkébb a verseny kapcsán?

Kittka András: Talán arra, hogy csodával határos módon sikerült végeznem minden feladattal a hétvége folyamán. Az idővel való gazdálkodás jelentette nekem a legnagyobb kihívást, azt hiszem, itt még lenne hova fejlődni.

Mi volt a legviccesebb, legmókásabb dolog, ami történt veled?

Kittka András: Láttam Pantanót pizsamában mászkálni a szálloda halljában kora reggel. Azért ezen elég nehéz túltenni.

Bár tudom a GP2-es sorozatról szólt a verseny, miként értékeled az idei Forma-1-es szezont?

Kittka András: Versenyzés szempontjából fantasztikus szezon volt, végig szoros volt az összetett állása és több izgalmas versenyt is láthattunk, mint az elmúlt években. Hamilton sikere is kellően felkavarta az erőviszonyokat, ami még érdeksebbé tett mindent. Más részről viszont kissé csalódott vagyok, amiért idén, főleg a szezon második felében, a politikai csatározások és az üzleti érdekek harca dominált a sport felett. Persze a háttérben az valószínűleg korábban is így volt, de idén feltűnően több hír szólt a botrányokról, mint az egészséges versengésről. Mindezért részben a sajtó is felelős, mert kihasználja a rajongók hiszékenységét, ugyanakkor a rajongóknak sem kellene mindent, amit hallanak feltétel nélkül elhinniük. Szerencsére legalább ott a GP2, ahol a sport és kamu aránya még nem tolódott el túl káros mértékben.

A kémügy… szerinted mi lett volna a megfelelő büntetés?

Kittka András: Ezt nekünk lehetetlen megmondani, hiszen nem tették közzé a bizonyítási eljárás részleteit, így még továbbra sem világos, hogy ki és mikor birtokolt bizonyos információkat, és azokat mire használta. Amennyiben azonban valóban bebizonyosodott, hogy a McLaren MP4-22 tervezéséhez felhasználtak a Ferraritól érkező adatokat, akkor a McLaren autó világosan szabályellenes, így nehezen érhető miért versenyezhettek a szezon hátralevő részében egy illegális autóval. Persze a fellebbezési eljárás befejezéséig nem hozhattak visszavonhatatlan döntést (azaz a csapat teljes kizárását), de ezt gyorsabb ügymenettel is megoldhatták volna.
Ha viszont nem bizonyított, hogy az adatokat valóban felhasználták, akkor az a kérdés, hogy milyen felelősséggel tartozik a csapat az egyedül cselekvő alkalmazottja tetteiért. Lehet, hogy valóban arra ment ki a játék, hogy Stepney és Coughlan a közös adataikkal együtt egy másik csapatnál kerestek állást, amit egy másik csapat be is ismert. Mit tett akkor a McLaren? És miért nem vizsgálták ki azt, hogy a McLarentől a Ferrari irányába mentek-e adatok, amire Stepney is utalt?

Végül ott van még az arányosság kérdése. Több csapatvezető és pilóta nyilatkozott arról, hogy az információ áramlása a csapatok között szinte megszokott. Nem tudom emlékszünk-e arra az ügyre, amikor két volt Ferrari alkalmazott a Toyotánál kezdte használni az olasz csapat szoftvereit. Amennyiben a McLaren-döntés vízválasztó lenne az ilyen ügyekben, akkor kérdéses, hogy egyből egy rekordmértékű büntetéssel érdemes-e kezdeni. Kíváncsian várom a Renault-t érintő újabb ügy fejleményeit.

Kép a cikkhez:Exkluzív interjú Kittka Andrással, az idei e-Reporterrel

Visszatérve a versenyre: Te lettél 2007 e-reportere. Milyen “juttatásokkal” jár ez a megtisztelő cím?

Kittka András: Az egyik fődíj egy laptop, a másik a hivatalos jellemzés szerint úgy szólt “interjú-lehetőség egy olyan Forma1-es pilótával, aki korábban a GP2-ben versenyzett”. Nemrég derültek ki a részletek: Nico Rosberggel beszélgetek majd fél órát ezen a héten. Rosberg Barcelonában teszel majd a Williamsszel keddtől csütörtökig, én pedig pénteken találkozom majd vele a tervek szerint. A riport eredményéből egy rádióműsor lesz, amit a Crash.net oldalon lehet majd meghallgatni, de szó van arról is, hogy írott formában magyarul is megjelenik. Ezen túl még várhatóan lesznek olyan Bridgestone programok, amelyeken részt vehetek.

Hogyan zajlott a díjátadó? Mik voltak az első gondolataid, mikor megnyerted a versenyt?

Kittka András: A díjátadó lenyűgöző volt. A helyszín, a valenciai Művészetek és Tudományok városa volt, ami önmagában is megadta az eseménynek a fényét. Mindenki kör alakú asztaloknál ült és vacsorázott, miközben a színpadon ment a műsor. Készítettek bejátszásokat a szezon legjobb pillanatairól és átadtak számos díjat, pl. legjobb csapat, év újonca, év személyisége stb. Végül megkapta a trófeát az első három helyen végzett pilóta és csapat.

Ez volt az első alkalom, hogy ez e-Reporter díjat is a GP2 díjátadó keretében adták át, ami jelzi, hogy a szakma is komolyan veszi ezt a törekvést. Elég komoly érzés volt ezek az emberek előtt kimenni a színpadra ás átvenni az oklevelet. Igazából a pillanat hevében gyorsan zajlott le minden, csak később tudatosult a jelentősége.

Mi a véleményed, az idei GP2-es mezőnyből kit láthatunk viszont jövőre a Forma-1-ben, és hol?

Kittka András: Szerintem Timo Glock szinte biztosan meg fogja kapni a lehetőséget, amit nagyon meg is érdemel. Sikeres Forma1-es karrier előtt áll. Lucas Di Grassi a Renault pilótafejlesztő programjának a tagja, így valószínűleg ő lehet majd a franciák tartalékpilótája jövőre, ha Piquet-ből versenyző lesz. Egyébként is hagyománnyá kezd válni, hogy a bajnok egyből bekerül az F1-be, a második helyezett pedig tesztpilóta lesz …

A legérdekesebb Kazuki Nakajima helyzete. A japán idén 5. lett, és egyben a legsikeresebb újonc. A Toyota támogatja és jövőre a Williamsnél versenyezhet majd Rosberg oldalán. Én nagyon jó véleménnyel vagyok róla, szerintem a japánok következő nagy sztárja lesz, aki véghezviheti, amit Sato elkezdett, de egyelőre még nem áll teljesen készen a Forma1-re. Rendkívül gyors, de túl sok vezetői hibát vét, így jót tett volna számára még egy év a GP2-ben. Reméljük a télen elég tapasztalatot gyűjt majd a sikeres folytatáshoz.

A tavalyiak közül Nelsinho Piquet is várhatóan bemutatkozik majd. Őt Flavio Briatore menedzseli, és mivel a brazil került legközelebb Hamiltonhoz 2006-ban, így komoly esélye van, hogy bekerüljön. A pillanatnyi állás szerint a Renualt esélyes számára. És akkor még ott van a Force India csapata is, bár arról még nehéz lenne biztosat mondani …

Kép a cikkhez:Exkluzív interjú Kittka Andrással, az idei e-Reporterrel

Most, hogy vége a versenynek, mivel foglalkozol, mivel töltöd a napjaidat?

Kittka András: Az egyetem és munka azért leköt. Az újságírás mellett szakmai angolt tanítok és tolmácsolok.

Mik a jövőbeli terveid? Kaptál-e már állásajánlatot ezen a területen?

Kittka András: Megjelentek már cikkeim az Autósport és Formula magazinban, a következő decemberben érkezik. Ugyanekkor lesz meghallgatható Crash.net oldalán a Nico Rosberg interjú is. A többi egyelőre még folyamatban van, így arról nem beszélhetek. A korábbi e-Reporter nyertesek mindannyian sikeresen elhelyezkedtek a motorsport területén, ami elég bíztató.

Mit tanácsolnál azoknak a honfitársaidnak, akik el szeretnének indulni ezen a versenyen?

Kittka András: Hogy ne gondolkozzanak sokat rajta, hanem mindenképpen induljanak! A Bridgestone szeretné minél inkább kiterjeszteni ezt a programot és minél több fiatalnak lehetőséget biztosítani, így a jövő évi verseny kiírása már idén novemberben felkerül majd a www.bridgestone.eu/e-reporter oldalra, úgyhogy keressétek és nevezzetek. Azt tudom tanácsolni azoknak, akik érdeklődnek, hogy legyenek naprakészek a Forma1-el és a GP2-vel kapcsolatban (például olvassanak ilyen weblapokat ) és gyakorolják az angol nyelvet, mert arra nagy szükségük lesz.

Köszönjük az interjút, és sok sikert a jövőben!

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!