Az FIA versenyigazgatójával, Charlie Whitinggal egyeztettek szerdán, Barcelonában a Forma-1 csapatai – a téma a büntetőpontok bevezetése, illetve egy megfelelő szisztéma kidolgozása volt.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatójával, Charlie Whitinggal egyeztettek szerdán, Barcelonában a Forma-1 csapatai – a téma a büntetőpontok bevezetése, illetve egy megfelelő szisztéma kidolgozása volt.
Ahogyan arról az F1Világ.hu korábban már beszámolt, a tervek szerint a jövő évben a versenyzők egy-egy szabálysértés után büntetőpontokat kapnának, többszöri előfordulás esetén pedig komolyabb büntetéssel is kellene számolniuk.
„Ez egy nagyon összetett kérdés, és megfelelő egyensúlyt kell találnunk, mert például egy versenyző eltiltása igencsak komoly szankció” – mondta egy hete Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója „Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy az adott versenyző valóban megérdemli-e az eltiltást.”
„Figyelemmel fogjuk kísérni a szabálysértéseket és a háttérben futtatunk egy hipotetikus rendszert, hogy lássuk, miképp is működne ez az egész a gyakorlatban. Ezt egy ideig csinálnunk kell.”
Nos, Whiting szerdán a Forma-1 Sport Munkacsoportjával egyeztetett a Spanyol Nagydíj helyszínén, Barcelonában, és többek között szóba került a büntetőpontok bevezetése is – és bár korábban arról szóltak a hírek, egy efféle szisztéma kidolgozásával a versenyzők nem kapnának büntetést például a bokszutcai sebességkorlátozás átlépéséért, valójában az eredeti büntetések ugyanúgy megmaradnának.
Az Auto Motor und Sport című német szaklap értesülései szerint a csapatok többségi voksolással (7:4 arányban) megszavazták a pontrendszer bevezetését, az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC) pedig június végén fogadhatja el a javaslatot.
A szerdai ülésen a Sport Munkacsoport kidolgozott egy szisztémát, melynek értelmében továbbra is megmaradnának a pénzbírságok, a rajtbüntetések, figyelmeztetések és eltiltások is, ám a jövő évtől kezdődően vétségeikért a pilóták büntetőpontokat kapnának a szabálysértések súlyosságától függően.
Ennek megfelelően egy adott versenyző szabálysértés esetén egy, kettő, három, vagy öt büntetőpontot kaphat – az a versenyző, aki tizenkét hónapon belül tizenkét pontot gyűjt össze, egy versenyes eltiltással számolhat.
Az új szisztéma bevezetését persze már most érik kritikák, a javaslatot ellenző négy csapatfőnök egyike például azt hozta fel példaként, „mi történik, ha Vettel a németországi, Alonso pedig a spanyolországi verseny előtt gyűjti össze a tizenkét pontot? Nem állhatnak rajthoz? Ezért nagyon hálásak lennének a szervezők…”
Az Auto Motor und Sport úgy tudja, bokszutca-áthajtásos büntetésért két pont, 10 másodperces stop-and-go büntetésért pedig három pont dukál jövőre. A figyelmeztetés egy, a három rajthelyes büntetés kettő, egy öt- illetve tízhelyes hátrasorolás pedig három pontot ér majd.
A német szaklap mai cikkében csokorba szedte a konkrét szabálysértéseket, melyekért 2014-től büntetőpontokat is kapnának a mezőny tagjai – a csapatvezetők mindazonáltal még finomítanak a szisztémán, így biztosan lesznek még változások a következő szezont megelőzően.
• Túl későn, vagy nem jelenik meg a versenyzői eligazításon: 1 pont
• Az időmérő edzésen, vagy a versenyen átlépi a bokszutcai sebességhatárt: 10 km/h – 1 pont, 20 km/h – 2 pont, több mint 20 km/h – 3 pont
• Baleset okozása: 2 pont
• Veszélyes baleset okozása: 3 pont
• Más versenyző feltartása: 1 pont
• Veszélyes feltartás: 2 pont
• Másik versenyző leszorítása a pályáról: 1 pont
• Szándékos leszorítás: 2 pont
• Kanyarlevágás, jogosulatlan előnyszerzés: 1 pont
• Fehér vonal átlépése a bokszkijáratnál: 1 pont
• Túl gyors haladás sárga vagy piros zászlónál: 2 pont
• Kék zászló figyelmen kívül hagyása: 2 pont
• Fekete zászló figyelmen kívül hagyása: 3 pont
• Piros lámpa figyelmen kívül hagyása a bokszkijáratnál: 1 pont
• Kiugrás a rajtnál: 2 pont
• Biztonsági autó megelőzése: 2 pont
• Másik autó megelőzése biztonsági autós szakaszban: 1 pont
• Helytelen távolság megválasztása a biztonsági autó mögött: 1 pont
• Deltaidő meghaladása biztonsági autó pályán tartózkodása alatt: 2 pont
• Veszélyes bokszutcai manőver: 2 pont
• Mérési eljárás figyelmen kívül hagyása az időmérőn: 2 pont
• Versenytől való eltiltás: 5 pont