Friss hírek

Kérdezz-felelek Adrian Newey-val

A Red Bull Racing technikai vezetője, a Forma-1-es berkekben az egyik legnagyobb tervezőnek tartott Adrian Newey elégedetten nyilatkozott az idei évről, és elmondta, hogy magabiztosan várja a 2008-as szezont, mikor tiltólistára kerülnek a vezetést segítő elektronikai berendezések.

A Red Bull Racing technikai vezetője, a Forma-1-es berkekben az egyik legnagyobb tervezőnek tartott Adrian Newey elégedetten nyilatkozott az idei évről, és elmondta, hogy magabiztosan várja a 2008-as szezont, mikor tiltólistára kerülnek a vezetést segítő elektronikai berendezések.

Visszatekintve az idei évre, az RB3-as volt az első Red Bull autó, amelyet Ön felügyelt az elejétől a végéig. Mennyire elégedett, vagy éppen csalódott az idei autó teljesítményével?

Adrian Newey: “Elégedett vagyok azzal, amilyen mértékben fejleszteni tudtuk az autót az idei évben. A szezon utolsó három állomásán mindkét autónk bekerült az időmérő utolsó etapjába, és az utolsó két versenyen az ötödik helyről rajtolhatott egyik versenyzőnk. Ez elégedettségre ad okot, hiszen jól mutatja a fejlődést, ami a fő célunk volt. Azonban a megbízhatósággal nem voltam elégedett, ami a tervezés során elkövetett hibáknak tudható be.”

Lassan két éve a Red Bull alkalmazásában áll. Mit gondol, milyen fejlődést tudott elérni ez idő alatt? Vagy esetleg volt valamiféle visszalépés?

Adrian Newey: “Úgy gondolom, a legfontosabb dolog az volt, hogy megértsem a cég működését. Mikor ezen túl voltam, átnéztük, miként lehetne javítani a gyengéinken. Hat hónap után személyi változtatásokat is eszközöltünk, ami mostanra többé-kevésbé befejeződött. Számos tehetség csatlakozott a csapathoz, akiket remekül koordinál és vezet Geoff Wills.”

Geoff Willis júliusban csatlakozott a csapathoz. Milyen a kettejük munkakapcsolata?

Adrian Newey: “Geoff és én nagyon régóta ismerjük egymást, és sokat dolgoztunk együtt. Kapcsolatunk hosszú időre nyúlik vissza, még a Leyton House istállónál ismertük meg egymást. Geoff volt az egyetlen szakember, aki követett engem a Williamshez. Kiváló szakember, és boldog vagyok, hogy ismét együtt dolgozhatom vele a Red Bullnál. Geoff felelős a cég technikai irányításáért, így én szabadon végezhetem a dolgom, és koncentrálhatok bizonyos területekre.”

Az idei volt az első év, mikor a Red Bull Renault motorokat használt. Mennyire gyümölcsöző az új együttműködés?

Adrian Newey: “Jó ismét együtt dolgozni a Renault-val. Mindig is tiszteltem a mérnöki képességeiket, és azt, ahogyan tervezik és gyártják a motorokat. Nem tesznek különbséget a gyári csapat és köztünk, és bízom benne, hogy a továbbiakban is hozzájárulhatunk egységeik jobbá tételéhez.”

Már a 2008-as idényre tekintve, miként halad az új autó tervezése? Mit várhatunk az RB4-estől? Az RB3-as továbbfejlesztése lesz, vagy számíthatunk valami meglepetésre?

Adrian Newey: “Az RB4-es mechanikailag az RB3-as továbbfejlesztése lesz, de sokkal megbízhatóbb alapokon nyugszik majd. Keményen dolgozunk, hogy a még meglévő hibákat kijavítsuk, miközben arra is oda kell figyelnünk, hogy a jövő évtől számos vezetést segítő elektronika tiltólistára kerül.”

Az új technikai szabályok, megszorítások mennyiben befolyásolták az RB4-es tervezését?

Adrian Newey: “A szabályok nem voltam komoly hatással a tervezésre, bár az autó stabilitása gyengébb lesz a vezetést segítő elektronika kiiktatásával.”

Mit vár a 2008-as idénytől? Mik a célok?

Adrian Newey: “Nem szeretek előzetes jóslatokba bocsátkozni, mert ha túl magasra teszed a lécet, akkor túlságosan nagy lehet a csalódás, de ha túl alacsony a mérce, akkor viszont könnyen teljesíteni tudod a céljaidat, ami szintén nem jó. Célunk az, hogy a rendelkezésünkre álló erőforrásokkal a lehető legjobb munkát végezzük a jövő évben.”

A David Coulthard Mark Webber páros marad a 2008-as idényben. Mennyire tartja fontosnak azt, hogy marad a versenyzői felállás a jövő évben?

Adrian Newey: “A stabilitás, bármely területről is legyen szó, könnyebbé teszi a munkát. Úgy gondolom, hogy a jelenlegi felállással sikeresek leszünk a jövő évben.”

Végezetül pedig, számos évig a McLaren csapatát szolgálta. Mit gondol a csapat idei botrányos évéről?

Adrian Newey: “Ha a kémügyre céloz, az én véleményem az, hogy túl volt lihegve a dolog. Az ilyen esetek mindig is jelen voltak a motorsportban, és a továbbiakban is jelen lesznek. A múltban is történtek ilyen esetek, sőt még nagyobbak is, melyek megtorlás nélkül maradtak. Személyes véleményem az, hogy ha valaki a fejében magával visz információkat, az teljesen rendben van, de ha írott vagy elektronikus formában hoz el adatokat, azt igenis büntetni kell.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

További cikkek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!