Kezdetben mindenki ellenezte, ma már életeket ment a Forma-1-ben: A 'Halo' bevezetéséről mesélt az egyik kulcsfigura - F1VILÁG.HU

Kezdetben mindenki ellenezte, ma már életeket ment a Forma-1-ben: A ‘Halo’ bevezetéséről mesélt az egyik kulcsfigura

HIRDETÉS
Kezdetben mindenki ellene volt, végül azonban a teljes Forma-1-es közösség belátta, óriási szükség van a 2018-ban bevezetett fejvédő bukókeretre, a ’Halóra’, mely eszköz az elmúlt évek során túlzás nélkül számos versenyző életét megmentette már a motorsportban. A kezdeti nehézségekről a jelenleg a Ferrari sportigazgatójaként tevékenykedő Laurent Mekies mesélt, aki akkoriban komoly szerepet vállalt az eszköz kifejlesztésében.
Mercedes W13 Halo winglet

A versenyzők fejének védelme hosszú éveken át beszédtémát jelentett a Forma-1-ben is, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) pedig számos lehetséges megoldást megvizsgált, hogy tovább növelje a biztonságot a száguldó cirkuszban. Az alapos kutatómunka után végül arra jutott a szervezett, a ’glória’ néven ismert megoldásnak szavaz bizalmat, melyet 2018-ban be is vezettek a Forma-1-ben. Az eszköz viszont nem nyerte el mindenki tetszését – főleg annak kinézete miatt.

„Mindenki ellenünk volt. Minden egyes személy ellenünk volt. Így kezdődött. Mégpedig az esztétika miatt – azt gondolták, nem esztétikus” – mondta Laurent Mekies, az FIA egykori biztonsági igazgatója a RacingNews365.com című internetes portálnak adott exkluzív interjújában. „Ott voltak azok a hamis érzések a kellőképp magas biztonságról, szóval azt kérdezték tőlünk, ’miért feszegetitek a határokat?’ Azért, mert produktívak akartunk lenni, és meg akartuk tenni a következő lépést!”

Mekies kifejtette, az, hogy a Forma-1-ben sikerült ilyen jelentős mértékben javítani a biztonságon, főleg az egykori FIA-elnöknek, Jean Todtnak köszönhető.

„Az FIA már 2009-től, [Henry] Surtees balesete után elkezdte vizsgálni a fejvédő rendszereket. Visszanyúltunk ahhoz a munkához, és végül a csapatok, illetve az összes csoport segítségével megszületett a ma ismert ’Halo’.”

„De az egész felülről indult. Jean Todt hihetetlenül erős nyomása révén. Elfogult vagyok, mert most itt vagyok, de tény, meg lehet nézni a korábbi felvételeket és publikus dolgokat, hogy az egyetlen támogatást a Ferraritól kaptuk. Lényegében azt mondták, ’tegyétek, amit tennetek kell, a biztonság az első’.”

Mekies kifejtette, Jules Bianchi tragikus 2014-es balesete után egyre több versenyző állt melléjük, köztük Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo és Felipe Massa.

Fotó: Aston Martin F1 Team

A fejvédő bukókeret mellett további biztonsági megoldásokat is bevezettek a Forma-1-ben, ezek közé tartozik az a versenyzőkkel szemben felszerelt ultramodern kamera, melynek köszönhetően rendkívül alaposan ki tudják elemezni a balesetek körülményeit.

„Hogy miért fontos a nagy sebességű kamera? Mert elkezdjük megérteni a balesetek egyfajta dinamikáját, amiről korábban elképzelésünk sem volt Ez pedig segít a cockpit, a fejvédő, az öv megtervezésében, segít abban, hogyan használjuk a HANS-rendszert” – magyarázta Mekies. „Szóval ma már mindenhol használjuk, a Forma-1-ben, a Forma-E-ben, és néhány más kategóriában is.”

A jelenleg a Ferrari sportigazgatójaként tevékenykedő Mekies hatalmas eredménynek tartja azt is, hogy biztonsági megoldásaikat már számos autósport-kategóriában alkalmazzák.

Hirdetés

„Azt gondolom, a legnagyobb eredményünk a ’Halo’ mellett az F1-ben végzett tevékenységünk más kategóriákba való átültetése volt. Hangsúlyozom, mindez Jean óriási törekvése volt. Nem akart semmiféle kompromisszumot kötni. Ha megnézzük, most már a Forma-4-ben is ott van a ’Halo’, de ugyanez volt a helyzet minden mással, amit csináltunk – a töréstesztekkel, a tűzálló ruházattal, mindennel.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!