A német versenyzőt a szombati időmérő edzés után idézték be a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) stewardjai, miután felmerült a gyanú, hogy a kvalifikáció utolsó szakaszában [Q3] átlépte a fehér vonalat a monzai pálya Parabolica nevű kanyarjában.
A versenybírók megvizsgálták a rendelkezésükre álló bizonyítékokat, köztük számos kamerafelvételt, és végül arra jutottak, hogy nem büntetik meg Vettelt, mivel nem voltak olyan perdöntő bizonyítékok, melyek ellene szóltak volna.
A stewardok indoklásukban azt írták: „Egyes kamerképek alapján úgy tűnt, hogy a kerekek nem érintkeztek a fehér vonallal, más szögből viszont úgy tűnt, hogy az első kerék egy része (felülnézetből) érintkezhetett a fehér vonal szélével.”
Azóta kiderült, egy, a szabályok megfogalmazásával kapcsolatos anomália miatt úszta meg Vettel.
A Forma-1 Sportszabályzata kimondja: „Egy versenyzőről akkor lehet kimondani, hogy elhagyta a pálya nyomvonalát, ha az autó egyetlen része sem érintkezik azzal. A kétségek elkerülése végett: a pályát szegélyező fehér vonalak a pálya részét képezik, a kerékvetők viszont már nem.”
Az FIA Nemzetközi Sportkódexe hasonlóképp fogalmaz: „Egy versenyzőről akkor lehet kimondani, hogy elhagyta a pálya nyomvonalát, ha az autó egyetlen része sem érintkezik azzal. A pályát szegélyező fehér vonalat a pálya részét képezik, a kerékvetők viszont már nem.”
Mindkét megfogalmazás esetben az „érintkezik” a kulcsszó.
Az FIA Forma-1-es versenyigazgatója, Michael Masi viszont a csapatoknak kiküldött, 3-a számú technikai direktívájában külön felhívta a versenyzők figyelmét a Parabolicára – ebben viszont nem az „érintkezik” szót használták.
„Az edzéseken, illetve a versenyen a 11-es kanyarban történt pályaelhagyással (mind a négy kerék a vonalon túl van) elért köridő esetén az adott köridőt, illetve a következő körben elért köridőt is azonnal érvénytelenítik a stewardok.”
Amikor a stewardok felülvizsgálták Vettel incidensét, megállapították, hogy a német autójának kerekei nem érintkeznek a versenypályával, az abroncs futófelülete tehát a fehér vonalon kívülre esett.
A belső kamerás felvételek viszont arról árulkodtak, hogy a kerekek oldalfalai túlnyúltak az érintkezési felületen, kvázi a vonal felett voltak még – ez pedig eleget tett a technikai direktívában foglaltaknak.
A nem egyértelmű megfogalmazás miatt döntöttek végül úgy a bírák, hogy Vettel javára döntenek.
A száguldó cirkusz mezőnye ezen a hétvégén Monzában vendégszerepel, az F1VILÁG.HU csapata pedig a helyszínről számol be az Olasz Nagydíj eseményeiről! Weboldalunk mellett érdemes figyelemmel kísérni Facebook-oldalunkat is, de természetesen elérhetőek vagyunk az Instagramon is!