A lengyel versenyző egyetlen futamgyőzelme után, a 2008-as Kanadai Nagydíjat követően vette át a vezetést a világbajnoki összetettben, az idény féltávjánál pedig mindössze 2 pont választotta el a vb-éllovastól.
A BMW azonban viszonylag hamar átállt a 2009-es autó fejlesztésére, és a kinetikus energia-visszanyerő rendszer [KERS] bevetését a BMW F1.08-as modellje igencsak megszenvedte, miközben a McLaren és a Ferrari előrelépett a fejlesztésekkel.
Kubica az év második felében mindössze 3 dobogós eredményt szerzett, és végül visszacsúszott a pontverseny 4. helyére. Végül Lewis Hamiltontól 23 ponttal lemaradva zárta a bajnokságot, a BMW pedig a következő, 2009-es év végén kivonult a Forma-1-ből.
Kubica már 2008-ban is szóvá tette, szerinte hiba volt leállni az az évi autó fejlesztésével – véleménye pedig azóta sem változott.
„Pontosan ugyanúgy látom a dolgot, ahogy 12 éve, hiszen elvégre érintett voltam, és abba a helyzetbe kerültem, hogy sajnos érzésem szerint ez volt az egyetlen lehetőségünk arra, hogy a világbajnoki címért harcoljunk” – mondta Kubica a GP Racingnek adott interjújában.
„Nem a miénk volt a leggyorsabb autó, ez tény. Általában a leggyorsabb autó nyeri a bajnokságot – de nem mindig. Valamilyen okból kifolyólag – a többiek hibái miatt, és mert jobb munkát végeztünk a szezon elején –, habár nem a miénk volt a leggyorsabb autó, még vezettük a bajnokságot.”
„Ki kell használnod a lehetőségeidet, mert soha nem tudhatod, hogy kapsz-e második esélyt az életben. 10 év után találkoztam néhány szerelővel, akik akkor ott voltam velem, és ők pontosan ugyanígy látják. És bánják a dolgot, mert végül nem kaptunk újabb esélyt.”
Kubica három versennyel a világbajnokság vége előtt még matematikai eséllyel rendelkezett Japánban, ott azonban a megszerzett 2. hely nem volt elég arra, hogy életben tartsa világbajnoki reményeit.
A világbajnokságot végül Lewis Hamilton nyerte meg egy nem mindennapi fináléban, ahol az utolsó előtti kanyarban dőlt el a végső győzelem sorsa közte, illetve a ferraris Felipe Massa között.
„Ilyen az igazi versenyzés – senki sem dominált” – nyilatkozta Kubica.
„A Ferrari és a McLaren erősebb volt a többieknél bizonyos pályákon, de technikai gondjaik voltak és hibázgattak. Így tudtam én vezetni a bajnokságot, és olyan sokáig harcban maradni anélkül, hogy enyém lett volna a leggyorsabb autó.”
„Emlékszem, Fudzsiban a 6. helyen végeztem az időmérőn, a csapattársam, Nick [Heidfeld] a 16. lett. Sehol sem voltunk a teljesítményt tekintve. De az első körben vezettem a versenyt, és végül 2. lettem. Biztos vagyok benne, hogy ha versenyeztünk volna azokkal az alkatrészekkel, amiket teszteltünk 3 hónappal korábban, megnyertük volna azt a versenyt.”
„Bánom még a dolgot, ugyanakkor szerencsésnek is tartom magam, hogy ilyen helyzetben lehettem – hiszen rengeteg tehetséges versenyző van, aki soha nem kap erre esélyt.”