Friss hírek

Lázadoznak a Forma-1-es csapatok az FIA ellen

Jelentős ellenállásba ütközött az FIA a Forma-1-es csapatok részéről, miután közreadták a 2023-as technikai szabálymódosítások tervezetét. Legalább hat istálló lázadt fel a padlólemezek átalakítása ellen.

Az új generációs Forma-1-es autók pattogásának csökkentése érdekében készített szabálymódosítás-tervezetet az FIA az Osztrák Nagydíjat követően, ami egyes források szerint jelentős ellenállást váltott ki a mezőny egy részéből.

Az FIA az idei autók „delfinezésére” reagálva több ponton módosítást tervez a padlólemezek körül. 2023-tól többek között szigorúbban ellenőriznék a padlólemez laterális elhajlását, pontosabb szenzorokkal mérnék a pattogás mértékét, valamint 25 milliméterrel megemelnék a padlólemez éleit. Részleteket egyelőre a mezőny sem tud, ennek ellenére az angol nyelvű Autosport szerint több istálló már most nemtetszését fejezte ki a tervezett változtatásokkal kapcsolatban.

Hirdetés
 

Konzervatívabb források szerint hat istálló, a Ferrari, a Red Bull, az AlphaTauri, az Alfa Romeo, a Haas és a Williams is ellenáll a tervezetnek. Szerintük ezek a módosítások túl drágák, és a pattogás fokozatos enyhülését figyelembe indokolatlanok is. A lap szerint az említett csapatok komoly erőforrásokat mozgósítanának a szabálymódosítások megakadályozása érdekében, ugyanis egyes csapatok attól tartanak, a 2023-as előírások a Mercedesnek kedvezhetnek, de olyan aggodalmak is napvilágot láttak, hogy a Mercedes szándékosan rájátszott a delfinezés problémájára, ezáltal nyomást gyakorolva az FIA-ra.

Az Autosport egy meg nem nevezett csapatvezetőt idézett, aki úgy fogalmazott: „A 2023-as módosítások nagyon extrémek, mert a Mercedes azt állítja, a következő szezonra 40%-kal több leszorítóerőt találtak, ezért cselekvésre sarkallták az FIA-t. Ha a Mercedes tényleg itt tart, akkor jobb, ha már most odaadjuk nekik a világbajnoki címet” – hangzott a politikai felhangú nyilatkozat.

A „lázadó” istállók helyzetét nehezíti, hogy a biztonságot érintő kérdésekben az FIA a csapatok jóváhagyása nélkül is bevezethet szabálymódosításokat. A technikai szabálykönyv 1.2.2-es cikkelye úgy fogalmaz, „a biztonsági okokból meghozott változtatások halasztás és előzetes értesítés nélkül” életbe léphetnek. Az elégedetlen csapatok már felvették a kapcsolatot az FIA elnökével, Mohammed Ben Sulayemmel, hogy közöljék vele: szerintük a tervezett módosításokkal nem valódi biztonsági kockázatokat céloztak meg.

A szaklap szerint egyes források nem kevesebb, mint nyolc ellenálló csapatról számolnak be, ami már akkora arány, hogy az F1 Tanács ülése során életbe léphetne a „szupertöbbség” nevezetű szabály. Ekkora ellenállás esetén az istállók kiharcolhatnak egy kompromisszumos megoldást, például azt, hogy 25 milliméter helyett csak 10 milliméterrel emeljék meg a padlólemezek éleit, így kisebb mértékű áttérvezésre lenne szükség a 2023-as autókat tekintve.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!