A motorsportot irányító testület a 2024-es évad során többször is kijelentette, hogy nem tartja szükségesnek az új szabályozást, ezért a hirtelen állásfoglalás-váltás arra utal, hogy a háttérben bizonyos csapatok nyomást gyakoroltak az FIA-ra.
Első pillantásra úgy tűnhet, hogy az új szigorítás azoknak a csapatoknak kedvezőtlen, akik az előző évben a legtöbbet nyertek a flexibilis szárnyak alkalmazásával, különösen a McLaren és a Mercedes, akik ennek segítségével jelentősen csökkentették a Red Bull előnyét. Felmerült azonban egy váratlan elmélet, miszerint McLaren lehet a döntés egyik legnagyobb nyertese, és valójában a Red Bull volt a szabályszigorítás célpontja.
HIRDETÉS
HIRDETÉS
A McLaren zseniális húzása, vagy ez csak összeesküvés-elmélet?
Egyes vélekedések szerint ugyanis a McLaren tisztában volt azzal, hogy a Red Bull jelentős fejlődést ért el a flexibilis szárnyak terén a téli időszakban, és ezért egy zseniális húzással az utolsó pillanatban lobbizott azért, hogy az FIA szigorítsa a szabályokat.
HIRDETÉS
Ez a lépés kettős csapást jelentett volna a Red Bull számára, hiszen egyrészt megakadályozta volna, hogy a csapat teljes mértékben kiaknázza a flexibilis szárnyakban rejlő potenciált, másrészt feleslegessé tette volna azokat az erőforrásokat, amelyeket a Red Bull erre a fejlesztési területre összpontosított.
Bár ez egy mindenképpen érdekes elmélet, a valóság azonban nem támasztja alá ezt a narratívát. Egyrészt azért, mert a McLaren nem igazán lobbizott ebben a kérdésben, másrészt az FIA döntése már a téli időszakban is nyíltan napirenden volt, és a csapatok tisztában voltak azzal, hogy változás fog érkezni, noha erről nem érkeztek nyilvános bejelentések. Éppen ezért az az elképzelés, miszerint egyes csapatok „csapdába estek” a flexibilis szárnyakra fordított költségek miatt, nagy valószínűséggel téves következtetés.
HIRDETÉS
A szigorítás időzítése: késleltetett bevezetés, hogy ne vesszen kárba a téli munka
Bár az FIA és több csapat egyetértett abban, hogy szükség van a szárnyak rugalmasságára vonatkozó határok meghúzására, a kérdés az volt, hogy mikor kell életbe léptetni az új előírásokat. Eredetileg a május közepi Emilia-Romagna Nagydíjtól lépett volna életbe az új szabályozás, azonban végül két héttel elhalasztották azt, így az első szigorúbb ellenőrzések a Spanyol Nagydíjon, a szezon kilencedik futamán lesznek.
Ez a döntés biztosítja, hogy a csapatok télen végzett munkája ne legyen teljesen elvesztegetett, de azt is jelenti, hogy az istállóknak az idény közben kell alkalmazkodniuk az új követelményekhez, miközben már a 2026-os szabályváltozásokra is készülnek. A kisebb csapatok számára az lett volna az ideális, ha az FIA már az év első versenyétől kezdve bevezeti a szigorítást, ám a nagy istállók ezt hevesen ellenezték.
HIRDETÉS
Kik lesznek az új szabályok nyertesei és vesztesei?
Míg a McLaren és a Mercedes voltak azok a csapatok, akik a legjobban kihasználták a flexibilis szárnyak nyújtotta lehetőségeket, az FIA döntése miatt nem valószínű, hogy jelentős hátrányba kerülnek. Ők már most értik, hogyan lehet optimalizálni az aerodinamikai rugalmasságot, így valószínűleg könnyebben alkalmazkodnak majd az új szabályokhoz.
A Ferrari és a Red Bull helyzete viszont ennél összetettebb: egyes források szerint a Red Bull „felháborodott” a döntés miatt, mivel a szabályváltoztatás időzítését hátrányosnak tartják a csapat számára. Ugyanakkor a Red Bullt és a Ferrarit sem érte váratlanul az FIA intézkedése, hiszen ők is tudták, hogy a flexibilis szárnyak ellenőrzését szigorítani fogják.
HIRDETÉS
„Ez egy olyan dolog volt, amiről már tudtunk egy ideje” – erősítette meg Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.
Miért nem lépett az FIA már 2024-ben?
Az FIA döntése egy érdekes kérdést is felvetett: ha most szükség van a változtatásra, akkor miért nem lépett közbe már a 2024-es szezon során, amikor a flexibilis szárnyak kérdése az év egyik legnagyobb technikai vitája volt? A Red Bull és a Ferrari már a nyári szünet előtt lobbizott a szigorításért, amelynek hatására az FIA fokozta az ellenőrzéseket a Belga Nagydíjtól kezdve. Sokan arra számítottak, hogy a szigorúbb vizsgálatok már a Szingapúri Nagydíj környékén szigorúbb tesztekhez vagy tilalomhoz vezethetnek, azonban a téma hirtelen lekerült a napirendről.
Egyes vélekedések szerint az FIA azért nem lépett, mert nem volt érdeke, hogy egy olyan szabálymódosítást vezessen be, amely segíthette volna a Red Bullt és Max Verstappent a bajnoki harcban, különösen az FIA sajtótájékoztatóján történt trágár szóhasználat miatti botrány után. Ezt azonban inkább csak összeesküvés-elméletnek tűnik, melynek valódiságát igencsak nehéz lenne bizonyítani…
Nyitókép: Tóth Zsombor