A Forma-1 sportigazgatója, Ross Brawn azt mondja, lehet, hogy jobban járnának, ha eltolnák a 2021-re tervezett új motorszabályok bevezetését. A regulákról már jó ideje egyeztetnek az érintettek, végleges döntést azonban még mindig nem hoztak.
A Liberty Media a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), a csapatokkal és a motorgyártókkal együttműködve már hónapok óta dolgozik azon, hogy véglegesítse a 2021-től érkező új motorformulát. A cél, hogy hangosabb, olcsóbb, és kevésbé komplikáltabb szabályokat alkossanak meg, melyek új gyártók érdeklődését is felkelthetik.
Úgy tudni, a Porsche, az Aston Martin és a Cosworth is figyelemmel kíséri a fejleményeket, ám állítólag már kevésbé érdeklődőek, hiszen mostanáig sem sikerült megállapodni a pontos specifikációról, ráadásul a jelenlegi gyártók szeretnék megtartani a hőenergia-visszanyerő rendszert (MGU-K) is.
Mivel egyre nagyobb esély van arra, hogy nem érkeznek új gyártók, Ross Brawn szerint nagyobb értelme lenne annak, ha eltolnák az új motorszabályok bevezetését.
„Szeretnék megalkotni egy új motorszabályt, melyekkel új gyártókat is bevonhatnánk, miközben megtartjuk jelenlegi motorszállítóinkat” – mondta Brawn.
„És azt gondolom, át kell gondolnunk az időzítést. Azt, hogy 2021 megfelelő időpont-e ennek bevezetésére, vagy jobb lenne-e szárazon tartani a puskaport addig, amíg nem vagyunk teljesen biztosak abban, hogy egy jelentős szabályváltozás valóban vérfrissítést hoz a sportba.”
Miközben a motorszabályokat változatlanul hagyhatják, Brawn szerint a sportra vonatkozó regulákon módosítani lehetne, hogy jobban összerázzák a mezőnyt.
„Az az érzésem, hogy még rengeteg mindent tudunk tenni a motorokra vonatkozóan a sportszabályzat tekintetében is, például, hogy korlátozzuk a próbapados tesztek mennyiségét, az év közben bevethető újítások számát, és a partnerek számára biztosított következetes specifikációkat.”
„De el kell döntenünk a motorok kapcsán, hogy a revolúciónak, vagy pedig az evolúciónak van-e itt az ideje most.”
Brawn ezzel együtt világossá tette, a 2021-re tervezett egyéb módosításokat – például a kasztnira vonatkozó új szabályokat és a költségplafon bevezetését – nem akarják eltolni.
Sőt, a szakember elárulta, van lehetőség arra, hogy a költségvetési plafon egy enyhébb módozatát már jövőre alkalmazzák az F1-ben.
„A jó hír az, hogy az FIA-val és a csapatokkal konzultálva jól haladunk a gazdasági kezdeményezéseket illetően” – mondta Brawn.
„A költségvetési plafon mechanizmusával kapcsolatban jól haladnak a munkálatok. Jelenleg arra hajtunk, hogy egy lágyabb formában 2019-ben és 2020-ban is használjuk.”
Az új szabályok szerint 2021-től az egységes alkatrészek számát is növelnék az F1-ben.
„Miért ne legyen ugyanaz az erőátviteli rendszere mindenkinek, vagy legalábbis a legfőbb alkatrészek? Ugyanazok a tengelyek, ugyanazok a differenciálművek… Ennek igazán jelentős gazdasági hatása lenne, a sportág versenyképességére gyakorolt hatása viszont elhanyagolható volna.”
„A legkisebb fejlődésért is rengeteget költenek az egyes csapatok. Ha a saját erőátviteli rendszeredet fejleszted ki, évente 5-10 millió dollár körüli összeget is elköltesz.”