Magazin: Elemzés az Olasz Nagydíjról

A Brawn GP feltámadása, Hamilton végtelen akarása, Raikkönen erőn felüli szereplése, a Force India varázslatának folytatása: ezek a kulcsszavak.

A Brawn GP feltámadása, Hamilton végtelen akarása, Raikkönen erőn felüli szereplése, a Force India varázslatának folytatása: ezek a kulcsszavak.

A spái pálya után ismét egy gyors ring várt a pilótákra, éppen ennek megfelelően hasonló aerodinamikai csomaggal vágtak neki a megmérettetésnek a csapatok, noha Monza lassabb és középtempójú kanyarjai és ultrahosszú egyenesei még inkább a végsebességet állítják a pályával támasztott követelések középpontjába.

Az előzetes várakozásoknak megfelelően azok a konstrukciók bizonyultak igazán versenyképesnek, melyek alacsony leszorító erőre kiélezett aerocsomagja a leginkább sikerült, illetve melyek a legstabilabban viselkednek a magas rázóköveken. Ennek megfelelően a Brawn GP, a McLaren-Mercedes valamint a Force India várhatta a legnagyobb reményekkel a hétvégét. A trió valóban uralta a tabellát a hétvége valamennyi részén, melyhez a futamok óta kiváló teljesítményt nyújtó Kimi Raikkönen csatlakozott.

Taktikai csata

Az utóbbi években – elsősorban a gumikban rejlő lehetőségek miatt a versenyeken a kétkiállásos stratégia került előtérbe: a két etapos megoldás esetén a lágyabbik keverék túlságosan elkopik a nagy tömegterhelés miatt, négy etap eredményes teljesítését pedig az akadályozza meg, hogy a hétvége utolsó programjára, magára a futamra már nem marad több friss szett gumi, ráadásul maguk a keverékek sem olyan puhák, melyek vállalhatók lennének a rövid szakaszok esetén.

Az Olasz Nagydíjon mégis a mezőny nagy része az egy kiállás mellett döntött, ugyanis a kevés gyors kanyar miatt és az idén bevezetett leszorító erő csökkentésnek köszönhetően még a lágyabb abroncsok is kiválóan bírták az átlagban 150 km-es távot a versenyen. A konstrukciók abroncshasználatának módjában azonban mégis adódtak komoly eltérések.

Természetesen a Brawn autói kihasználhatták az egész évben kimagasló tulajdonságukat: kiváló abroncsállapot megőrzés, ők teljesítettek legerősebben a lágyabb keverékkel megtett etapok végén. Az ex Ferrari-szakember csapatát az sem akadályozta meg, hogy Monzában az extrahosszú egyenesek miatt magas abroncsnyomást kellett használniuk a csapatoknak, amely elméletben még inkább nehezíti a kellő hőmérsékletre juttatásukat.

A Ferrari emelendő ki a gumikérdés kapcsán. Az olaszok kiválóan használták a lágyabb keveréket, még az időmérő edzésen is gyorsan megfelelő hőmérsékletre tudták juttatni az abroncsokat, és Kimi Raikkönen elmondása szerint a legeredményesebb időmérő edzést könyvelhették el az évadban, főként ami a kvalifikáció utolsó szekcióját illeti.

A keményebb keverékkel azonban nagyon szenvedett az F60 a futamon, míg a lágyabb ugyancsak a futamon az etapok bizonyos szakaszában inkonzisztenciát mutatott, azaz váratlanul kevesebb tapadást biztosított.


Olaszok harca

Monzában, hazai futamukon két olasz pilóta mutatkozhatott be: Giancarlo Fisichella átült a Ferrari volánja mögé, míg a Force India tesztpilótája, Vitantonio Liuzzi versenypilótává lépett elő. Utóbbi meggyőzőbb teljesítményt mutatott, az időmérőn mindössze két tizedmásodperccel maradt el csapattársától, a versenyen egy kiállásos stratégiával komoly pontszerző pozícióért harcolhatott volna konstanságát elnézve, ha nem lépett volna fel technikai probléma.

Fisichella hátránya Raikkönenhez képest noha még az elfogadható kategóriába tartozott, a következő futamokon erőteljesen kell fejlődnie, főként ami a köridejeinek konstanságát illeti.

Etapmegoszlás – köridők


A KERS, azaz a kinematikus energia-visszanyerő rendszer hatalmas segítséget nyújtott két használójának, a McLaren-Mercedesnek illetve a Ferrarinak, főként az időmérő edzésen, ugyanis ott a már ismert okok miatt “kétszer” volt lehetőségük használni. A futamon azonban visszaesést jelentett számukra, hogy csak 6,6 tizedmásodpercen át használhatták. A McLaren ráadásul ismét szenvedett az elemek feltöltésével és a csapat beszámolója szerint a KERS folyamatos használatának biztosításához csak a maximális energia 80 százalékát használták el.

Az előbb említett két istállón kívül a Renault is beépítette ismét a rendszert, azonban se a rajtnál, se menetközben nem tudták olyan hatékonyan alkalmazni, így a csapat előreláthatólag nem tervezi a KERS ismételt használatát.

Erősség – hiányosság


Az elmaradt bejelentés

Noha a hétvégét megelőző csütörtökön a Ferrari bejelentette a Santanderrel kötött ötéves kontraktusának megszületését, melyet már hónapok óta találgatnak a bokszutcában, de a spanyol bank által szorgalmazott Fernando Alonso leszerződtetése a következő idénytől kezdve továbbra sem tisztázott.

Bár már maga Stefano Domenicali is kitérő válasszal szolgált az újságírók azon kérdésére, mely az olasz istálló 2010-es pilótafelállását illeti, úgy tűnik, még valóban nem tisztázódott a kérdés Maranellóban, hiába akarják egyesek a Felipe Massa-Fernando Alonso duót látni a 2008-as konstruktőri világbajnok csapatban.

Kilátások

A hétvégén Szingapúrban kerül sor a világbajnokság utolsó szakaszának – négy tengerentúli helyszín – nyitóállomására. A lassú kanyarok, a két hosszú egyenes és a magas rázókövek szintén a McLaren-Mercedesnek, illetve a Brawn GP gépeinek kedvezhetnek, míg a Force India várhatóan némileg kevésbé tud beleszólni a csatába, ugyanis ismét felkerül az autókra a konvencionális aerodinamikai csomag.

A négy futam óta folyamatosan dobogón végző Kimi Raikkönennek nehéz dolga lesz, ugyanis ezen a hétvégén ütközhet ki először a legkomolyabb módon, hogy csapata, a Ferrari már nem fejleszt, ugyanis több istálló, többek között a McLaren is, komoly változtatásokat vet be ismét.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Exkluzív F1-es videók!

Imádod a Forma-1-et? Megnézel mindent, ami kedvenc sportágadról szól? Akkor ne maradj le YouTube-csatornánk újdonságairól sem!