A 2025-ös szezonra készülve a Haas gőzerővel dolgozik új versenyautóján, a VF-25-ös modellen, amely átalakított vázszerkezetet kap, hogy kiküszöböljék a 2024-es fejlesztés során felmerült technikai korlátokat. A változtatások ellenére a csapat megtartja az előző évi koncepciót és az első felfüggesztést is a VF-24-esről. A szélcsatornás fejlesztésekben továbbra is a Ferrari biztosítja a szükséges infrastruktúrát, amelyet a Haas 2016-os Forma-1-es bemutatkozása óta folyamatosan használ.
„Igen, továbbra is a Ferrari szélcsatornáját használjuk” – mondta Ayao Komatsu nemrég egy interjúban „Azt mondani, hogy soha nem fogjuk használni a Toyota szélcsatornáját, túlzás lenne, de a közeljövőben nem tervezzük elhagyni Maranellót.”
HIRDETÉS
HIRDETÉS
Miért előnyös a Ferrari szélcsatornája a Haas számára?
A Ferrari és a Haas együttműködésének egyik legnagyobb előnye, hogy a maranellói csapat maga is aktív szereplője a Forma-1-nek, és folyamatosan fejleszti saját infrastruktúráját a versenyképesség érdekében.
HIRDETÉS
A Ferrari szélcsatornája a 2024-es nyári szünetben is frissítésen esett át, többek között egy új mozgó futópadot kapott, amely kulcsfontosságú az aktuális szabályrendszerben, hiszen a Forma-1-es autók aerodinamikai hatékonysága szempontjából a talajhatás kritikus szerepet játszik.
„Számunkra ez egy kölcsönösen előnyös helyzet” – magyarázta Komatsu. „Mi és a Ferrari ugyanabban a bajnokságban versenyzünk, így ha bármilyen probléma merül fel a szélcsatorna hardverével kapcsolatban, az összefügg a szabályrendszerrel és az aerodinamikai fejlesztésekkel. A Ferrari végzi el a kutatást, és mi is profitálunk belőle.”
HIRDETÉS
HIRDETÉS
A Haas számára tehát nem csupán a technikai újítások miatt éri meg a Ferrari infrastruktúráját használni, hanem azért is, mert így nem kell külön erőforrásokat fordítaniuk a kutatási és fejlesztési munkálatokra.
„Ezáltal előnyhöz jutunk anélkül, hogy nekünk kellene elvégeznünk a szükséges kutatásokat. Ezért nem látok okot arra, hogy a közeljövőben a Toyota szélcsatornájára váltsunk.”
HIRDETÉS
Bár a Toyota kölni szélcsatornája egykor több F1-es csapat számára is elérhető volt, az elmúlt években csak a McLaren használta, elsősorban azért, mert saját, wokingi létesítménye fejlesztés alatt állt. A Toyota jelenleg a Cadillac számára biztosít szélcsatornás tesztelési lehetőségeket, mivel az amerikai istálló egy 2025-ös szabályok szerint készült modell tesztelésével igyekszik felkészülni a jövő évi bemutatkozásra.
A Haas döntése nemcsak technikai, hanem logisztikai szempontokból is kedvezőbb. A csapat számos beszállítója — például a Dallara is — Olaszországban található, és a Haas aerodinamikai fejlesztői közvetlenül a maranellói irodákban dolgoznak. A Toyota szélcsatornájának használata esetén minden egyes alkatrészt Németországba kellene szállítani, ami extra időt és költséget jelentene.
HIRDETÉS
„Ugyanez a probléma jelentkezett korábban a McLarennél is” – magyarázta Komatsu. „A Toyota szélcsatornáját használva a gyárban készült alkatrészeket először el kellett juttatni Németországba, majd ott tesztelni. Ez logisztikailag hátrányos volt.”
A Haas számára tehát a Ferrari szélcsatornája továbbra is a legoptimálisabb megoldás, mivel a csapat így közvetlenül profitálhat a Ferrari fejlesztéseiből, logisztikai szempontból pedig költséghatékonyabb döntést hoz.