Mint ismeretes, a tavalyi szezon vitatott módon ért véget, miután az utolsó körökben pályára hajtó biztonsági autóra vonatkozó szabályokat Michael Masi versenyigazgató olyan, addig példátlan módon alkalmazta, ami végül még az egyéni világbajnoki harc kimenetelére is döntő befolyással volt Max Verstappen és Lewis Hamilton között.
Az elmúlt hónapokban az FIA már több változtatást és intézkedést is bejelentett a tavalyi vitatott szezonzáróhoz hasonló incidensek elkerülése érdekében, amelyek e hétvégétől kezdve már érvénybe is léptek, így a most közzétett dokumentum új információt már nem tartalmaz, ám részletesen sorra veszi az Abu Dhabi Nagydíj utolsó köreinek történéseit, rámutat, hogy hol történtek hibák, és hogy milyen intézkedéseket foganatosítottak az eredmények nyomán.
A tanulmány nagy hangsúlyt fektet a csapatok és a versenyigazgató közötti rádiókommunikáció nem megfelelő használatára a futam kritikus pillanataiban, ekkor ugyanis a rendszerint csak a csapatmenedzserek által használt csatornán Toto Wolff és Christian Horner is felvette a kapcsolatot Michael Masival, megpróbálva hatással lenni a versenyigazgató következő döntésére.
„A Red Bull és a Mercedes csapatvezetőinek a versenyigazgatóval való kommunikációja negatív hatással volt az utolsó körök gördülékeny lebonyolítására, azok ugyanis megzavarták a versenyigazgató koncentrációját, amikor szoros időkeretek között fontos döntéseket kellett meghoznia, hiszen az autók pályán elfoglalt pozíciójára, a pályabírók által adott zászlójelzésekre, a pálya helyreállítására és a biztonsági autó behívására kell fókuszálnia” – áll a tanulmányban, amely hozzáteszi, a csapatvezetők által kezdeményezett kommunikáció „sem szükséges nem volt, sem segítséget nem nyújtott, csak további nyomást helyezett a versenyigazgatóra”.
A verseny lezárásának vitatott pontja volt, hogy Masi – figyelembe véve a csapatok azon preferenciáját, hogy a futam zöld zászló mellett érjen véget – az utolsó kör előtt a bokszba hívta a biztonsági autót, ám csak a két bajnokesélyes között álló lekörözöttek számára tette lehetővé, hogy visszavegyék a körüket, noha ezt minden korábbi esetben az összes körhátrányban lévő autó esetében alkalmazták.
„A lekörözött autók beazonosítása mostanáig egy manuálisan lebonyolított folyamat volt, és emberi mulasztás vezetett ahhoz, hogy nem minden autó vehette vissza a körét” – mutat rá az FIA vizsgálata. „A versenyigazgató jóhiszeműen cselekedett és a legjobb tudása szerint járt el a nehéz körülmények fényében, amit a szűkös időkeret és a csapatok részéről rá helyezett nyomás csak tovább fokozott.”
Az eredmények fényében a vizsgálatot végző bizottság négy ajánlást fogalmazott meg, amelyeket az FIA és az F1 már meg is honosított, illetve szabályba foglalt a 2022-es szezonra.
1. A virtuális versenyirányítás szoba létrehozása, amelyet az FIA genfi központjában állítottak fel, és amelynek személyzete és adatbázisa minden nagydíjhétvégén segíteni fogja a pályán dolgozó versenyigazgató munkáját.
2. A versenyigazgatóval való közvetlen rádiókommunikáció, valamint annak a tévéközvetítésben való bejátszása megszűnik az idei évtől, hogy a döntéshozó nyugodtabb körülmények között végezhesse a feladatait. Egy jobban kimunkált kommunikációs csatornán keresztül továbbra is feltehetnek kérdéseket a versenyigazgatónak a csapatok, de csak indokolt esetben.
3. A biztonsági autó mögötti körvisszavételre vonatkozó szabály újragondolása. Az egyértelműség érdekében a szabálykönyvben már elvégeztek egy apró módosítást azzal, hogy az „any” szót „all” szóra változtatták, ezzel elkerülve a félreértéseket (ez ahhoz hasonlatos, mintha magyarul úgy fogalmazott volna a szabály, hogy „valamennyi” lekörözött előzhet, ami értelmezhető úgy is, hogy csak egy bizonyos számú, és úgy is, hogy mindegyik). Emellett az eddigi, ember által végzett folyamatot idéntől automatizálják, hiszen már egy szoftver fog kommunikálni a lekörözöttekkel arról, hogy visszavehetik a körüket. Az FIA továbbá tanulmányozza egy új folyamat, a „virtuális körvisszavétel” implementálását is, ennek mibenlétét azonban egyelőre nem részletezték.
4. Új versenyirányítási csapat felállítása. Ennek bejelentése is megtörtént már, Michael Masi helyét felváltva Niels Wittich és Eduardo Freitas veszik át versenyigazgatóként, akik olyan segítőket kaptak maguk mellé, mint a korábban Charlie Whiting oldalán is dolgozó Herbie Blash és Colin Haywood. Ezen felül hamarosan egy sportigazgatót is kineveznek, aki a szabályalkotásban fog segédkezni.
A versenyigazgató hibáját elismerő FIA továbbá hozzáteszi, lett volna lehetőség a verseny, így a bajnokság végeredményének módosítására, amennyiben a Mercedes él a fellebbezési jogával és sikerrel érvel, ám a csapat pár nappal a szezonzáró vége után elállt ettől a szándékától.
„A 2021-es Abu Dhabi Nagydíj és a Formula-1-es világbajnokság eredménye valós, végleges és megmásíthatatlan. A szabályok adta lehetőségeken belül a Mercedes óvást nyújtott be a verseny után azzal a céllal, hogy megváltoztassák a verseny végeredményét. A versenybírók visszautasították az óvást. A Mercedesnek ezt követően lehetősége volt fellebbezést benyújtani az FIA Fellebbviteli Bíróságánál, ám ezt nem tette meg. A szabályok nem adnak lehetőséget másféle mechanizmusra a versenyek végeredményének módosítására” – tett végleg pontot a tavalyi vb-cím sorsa körüli vita végére a Nemzetközi Automobil Szövetség.