Még izgalmasabb versenyeket ígér a 2012-es idényre a Forma-1 hivatalos gumiszállítója, a Pirelli – az olasz vállalat sokkal agresszívebb megközelítést alkalmaz abroncsai fejlesztésénél, mint az elmúlt esztendőben.
Még izgalmasabb versenyeket ígér a 2012-es idényre a Forma-1 hivatalos gumiszállítója, a Pirelli – az olasz vállalat sokkal agresszívebb megközelítést alkalmaz abroncsai fejlesztésénél, mint az elmúlt esztendőben.
A Pirelli szerdán, Abu Dhabiban tartotta meg évadnyitó médiaeseményét, ahol elhangzott többek között az is, idén már jóval kisebb különbségek lesznek az egyes keverékek között, még nagyobb fejtörést okozva ezzel a csapatoknak taktikai szempontból.
Az új abroncsok oldalfala szögletesebb lesz a tavalyinál, mely főként az első abroncsok esetében jelent plusz tapadást, minek köszönhetően az autók mechanikai egyensúlya valamelyest előre tolódik.
„Ezek a változtatások több lehetőséget kínálnak majd az előzésre, és látvány tekintetében is többet adhatunk a nézőknek” – fogalmazott Marco Tronchetti Provera, a Pirelli elnöke. „A gumik egy kicsit lágyabbak lesznek, ami miatt jobb lesz a sebesség és a show is.”
A Forma-1 csapatai továbbra is négy vegyületet használhatnak majd a száraz pályás abroncsokból, az egyes keverékek között azonban drámaian lecsökken majd a különbség. Míg 2011-ben a vegyületek között nem ritkán 1,5 másodpercnyi körönkénti eltérés mutatkozott, addig idén ez bőven 1 másodperc alá csökken majd.
„Módosításokat kellett eszközölnünk, és ezen változtatások lényege, hogy még szorosabb versenyeket kreáljunk” – árulta el a gumigyártó motorsport-igazgatója, Paul Hembery.
„Teljesítmény tekintetében kisebb különbség mutatkozik majd a keverékek között. Tavaly a csapatoknak úgy kellett döntéseket hozniuk, hogy tudták, a gumik között nagyjából másfél másodpercnyi különbség van. Megpróbáltuk ezt lecsökkenteni 1 szekundum alá, a célunk pedig az, hogy a szezon során körülbelül 0,8 másodpercről beszéljünk.”
A szuperlágy keverék lényegében nem változik az idei évre, a másik három vegyület azonban jóval puhább lesz: a legnagyobb eltérés a kemény keverék esetében mutatkozik.
„Teljesítmény tekintetében tavalyhoz képest másfél másodpercet javulunk a kemény keverék esetében” – magyarázta Hembery. „Most meglehetősen közel lesz, ha nem lesz gyorsabb, mint a tavalyi közepes keverék – szóval jelentős teljesítménybeli javulásról beszélünk.”
A szakember hozzátette, abban bízik, idén nem kerülnek olyan helyzetbe, hogy a lágy keverék sokkal gyorsabb lesz majd, mint a többi vegyület, tehát nem üti fel a fejét újra a gumipazarlás, lévén, hogy a csapatok inkább a gyorsabb abroncsokból használnak többet versenyenként.
„Voltak versenyeink, melyeken a csapatok maximalizáltál a jobb teljesítményű gumik használatát, ami általában a lágy volt, miközben a közepes –és kemény vegyületeket alig-alig alkalmazták. Kisebb különbségeket akarunk a keverékek közt, ez az, amin keményen dolgoztunk.”
„Tavaly túl könnyű dolguk volt a csapatoknak azáltal, hogy minden hétvégén használták a lágy gumit, tehát e köré építhették az egész versenyhétvégéjüket. Idén sokkal jobban össze szeretnénk keverni a dolgokat.”
Hembery kifejtette, reméli, hogy 2012-ben is sok bokszkiállást láthatunk majd a futamokon, és a csapatok sokkal változatosabb stratégiák közül választhatnak majd.
„Átlagosan 2,2, vagy 2,3 kiállás volt a szezon során versenyenként, és reméljük, hogy idén sem változik a helyzet. Néhány futamon kettő, míg más versenyeken három volt a jellemző – bizonyítottan utóbbi volt a népszerűbb.”
„Úgy gondoljuk, hogy megfelelő módon forgattuk fel a versenyek menetét. A 2012-es autókat még nem láttuk, de erre is heteken belül sor kerül. A pletykák szerint a leszorítóerő kisebb lesz a tavalyinál, de tudjuk, hogy a Forma-1-ben valójában teljesen másképp is alakulhatnak a dolgok.”
„Elméletileg izgalmas versenyeink lehetnek – de az is lehet, hogy túl konzervatívak voltunk, vagy esetleg túl agresszívek. Ez az, amit nem tudunk meg mindaddig, amíg nem versenyzünk.”