Megint trükközik a Ferrari, tanácstalanok a riválisok

Fotó: Scuderia Ferrari
Sebastian Vettel Ferrari
Bár a Bahreini Nagydíjon a Mercedes kettős győzelmet tudott aratni, nem kétséges, a szahíri pályán a Ferrarié volt a leggyorsabb autó. A riválisok arra keresik a választ, hogyan tudnak a vörös versenygépek ilyen gyorsak lenni az egyenesekben.

Charles Leclerc és Sebastian Vettel az 5,4 km-es bahreini pálya egyeneseiben csaknem 4 tizedmásodpercet vert a Mercedesekre – pedig a V6-os hibrid erőforrások 2014-es bevezetése óta az Ezüstnyilak domináltak a végsebességeket tekintve, bár tavaly már nem volt elmondható mindez. Idén viszont úgy tűnik, újra szintet lépett a Ferrari.

„Senki sem tudta tartani a lépést” – mondta Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója. „Ilyen körülmények közepette nehéz lesz legyűrni őket.”

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto meglehetősen diplomatikus volt ezzel kapcsolatban: az olasz szakember azt mondja, a Mercedes azért volt lassabb az egyenesekben, mert sokkal több leszortóerővel körözött Bahreinben. Wolff persze kétkedve fogadta a Scuderia magyarázatát.

„Kedvezőbb légellenállással maximum egy tizedet lehet nyerni, nem négyet vagy ötöt. Óriási motorteljesítmény ez.”

A Mercedes főmérnöke, Andrew Shovlin hozzátette: „Egyformán figyeljük a jelensége az egyenesekben DRS használatával, illetve anélkül. Szóval ennek nem sok köze van a leszorítóerőhöz.”

Fotó: Scuderia Ferrari

Az Auto Motor und Sport című német szaklap birtokába kerültek hat csapat GPS-adatai is a bahreini időmérőről – ebből egyértelműen kirajzolódik az, hogy a Ferrari messze a többiek előtt jár az egyenesekben. Őket a McLaren követi, ami jól jelzi, hogy a Renault-nak is sikerült előrelépéseket tennie.

A Honda-motoros Red Bull 6 tizedes lemaradásban volt az egyenesekben.

„A Ferrari motorja hirtelen képes ugyanarra a bummra, mint tavaly” – mondta Adrian Newey, a Red Bull főtervezője, akinek viszont nincs teljesen igaza, a Mercedes mérnökei ugyanis alapos elemzéseket végeztek, és arra jutottak, a Ferrari előnye a pályák teljesen eltérő szakaszain jelentkezik, mint 2018-ban.

„Tavaly a gyorsítási fázisban hagytak le minket. A végsebességeink azonosak voltak. Most viszont már az egyenesek elejétől a végéig gyorsabbak nálunk. Ami minket illet, az egyenesekben beáll a dolog egy bizonyos ponton, mert az MGU-K már nem nyújt több erőt. De a Ferrari továbbmegy. Az MGU-K egyszerűen nem áll le. Úgy tűnik, előnyük származik a belső égésű motorból és az elektromos hajtásból.”

A Ferrari akár 40 lóerős előnyben is lehet a többiekkel szemben, V6-os erőforrásukkal pedig már jó ideje képesek átlépni az 1000 lóerős határt, amit persze a maranellóiak részéről senki sem kíván elismerni.

Ami viszont érdekes, hogy a Ferrari motorjait használó többi istálló nem képes olyan teljesítményre, mint az olaszok – a Haas például 6 tizeddel lassabb az egyenesekben, mint a gyári csapat. Ami érdekes, hogy az amerikai istálló, illetve az Alfa Romeo is képes tartani a lépést az egyenesek elején, később azonban sokat veszít a Ferrarihoz képest.

Pedig a technikai szabályok kimondják, hogy a gyártóknak ugyanazt az erőforrást kell adniuk a partnercsapatoknak, mint amit a gyári istálló is használ. De vajon mennyire lehet ellenőrizni az ilyen komplikált erőforrásokat? És mit lehet nyerni az üzem- és kenőanyagokkal?

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ezzel kapcsolatban igazán érdekese nyilatkozott.

„A Ferrari üzemanyagjának az illata olyan, mint a grapefruitlé” – mondta a szakember.

Fotó: Shell Motorsport

Adrian Newey hozzátette: „Igazából azt gondoltuk, az FIA már minden létező kiskaput bezárt.”

Az energiaáramlást például sokkal szigorúbban ellenőrzik, és az olajégetésre is szigorúbb szabályok vonatkoznak.

A Ferrari parádés teljesítménye azért is aggasztó a riválisok számára, mert az nem csak az időmérő utolsó szektorában [Q3] volt megfigyelhető, hanem minden egyes tréningen, illetve a versenyen is. Márpedig ez komoly fegyvertény lehet a soron következő versenyeken, hiszen Kínában és Azerbajdzsánban is rengeteg egyenes található.

Ami igazán érdekessé teszi a dolgot, hogy a Ferrari trükkjének Melbourne-ben még nem volt jele, csupán Bahreinben, a második versenyhétvégén tettek szert ekkora előnyre. A riválisok pedig nem értik, hogy sikerült ennyit javulni alig két hét alatt. A motorokat ráadásul plombálták az idénynyitó után, és a Ferrari üzemanyag-partnerétől, a Shelltől sem lehetett hallani olyasmit, hogy új csodaszert találtak.

Ebből pedig csak egyféle következtetést lehet levonni: a Ferrari mindvégig rendelkezett erőfölényével, csak éppen nem mutatta meg. A barcelonai teszteken nem akarta, Melbourne-ben pedig nem volt lehetősége rá. Az előszezoni teszteken a Scuderia és a Mercedes motorjai látszólag azonos szinten voltak, a maranellóiak pedig kétségkívül nem kívánták felfedni lapjaikat.

A melbourne-i szezonnyitón pedig a csapatnak problémái voltak, emiatt nem akarta a határokat feszegetni V6-os erőforrásával. Leclerc és Vettel Ausztráliában mindössze két kör erejéig tekerhették fel motorjaikat a versenyen: a kerékcserék előtt és után. A futam többi részében olykor 40 lóerős lemaradásban voltak a riválisokhoz képest – ez pedig azt feltételezte, hogy az üzemanyag-fogyasztással küszködtek.

Fotó: Pirelli

És pletykáltak arról is, hogy a Ferrari meglehetősen konzervatív volt az autó hűtésével kapcsolatban, ezért a motorok túlzottan hidegek maradtak.

 A Ferrari persze hallgat, miközben a riválisok igyekeznek megfejteni a maranellóiak titkát. De vajon sikerül nekik? A hétvégi Kínai Nagydíjon ismét a vörösöknek állhat a zászló, a győzelemhez persze az is kell, hogy a versenyzők is csúcsformában legyenek, és a megbízhatóság se okozzon problémákat…

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS