Mégsem lesz szabályos a Mercedes DAS-rendszere?

2020 Barcelona Pre-Season Test 1, Day 3 - Sebastian Kawka Valtteri Bottas Mercedes
Fotó: Mercedes
Habár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a technikai szabályok tekintetében zöld utat adott a Mercedesnek az úgynevezett DAS-rendszer használatához, nem kizárt, hogy a parc fermé szabályainak nem felel majd meg a trükkös megoldás.

A múlt heti, barcelonai teszteken a világbajnoki címvédő istálló azzal került a figyelem középpontjába, hogy egy rendkívül trükkös megoldást vitt pályára: versenyzőik a kormány előre-hátra mozgatásával tudnak állítani az első kerekek összetartásán, ezáltal pedig a gumikat optimálisabb hőmérsékleten tudják tartani az egyenesekben.

A Mercedesnél leszögezték, az eszköz szabályos, hiszen folyamatosan konzultáltak a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) annak fejlesztése során.

Noha a 2020-as technikai szabályoknak vélhetően valóban megfelel az eszköz, vannak azért még kérdőjelek annak használatával kapcsolatban – egészen pontosan azért, mert nem világos, hogy a rendszer hogyan felel meg a parc fermé szabályainak, mely arra vonatkozik, hogy a csapatok az időmérő kezdete után pontosan mit is változtathatnak az autón.

„Nem tudjuk, hogy a rendszer mit is csinál pontosan” – mondta Alan Parmane, a Renault sportigazgatója. „James Allison és az emberei valami okos dologgal rukkoltak elő, és kétségkívül bőven van benne köridő.”

„Meggyőződésem, hogy átbeszélték a dolgot Nikolasszal [Tombazis], és az FIA, illetve szakemberei szerint legális a rendszer. Egyetértek.”

„De vélhetően van néhány kérdőjel a parc fermére vonatkozóan. Viszont azt gyanítom, a dolog leginkább azon múlik, hogy ez egy kormányrendszer, vagy pedig egy felfüggesztésrendszer? A két dolog a technikai szabálykönyvben teljesen más, és ebben rejlenek a részletek.”

Az F1 sportszabályzata szerint a versenyautók attól a ponttól, hogy elhagyják a bokszutcát az időmérő során, parc fermé hatálya alá tartoznak egészen a versenyig.

„A csapat nem változtathat az autó egyetlen részén sem, nem módosíthat a felfüggesztés beállításain, miközben a versenyautó a parc fermé hatálya alatt van” – áll a 34.6-os cikkelyben.

„A szabály megszegése esetében az adott versenyzőnek a bokszból kell megkezdenie a versenyt, és követnie kell a 36.2-es cikkelyben leírt procedúrákat.”

„Annak érdekében, hogy a műszaki ellenőrök teljes mértékben meggyőződjenek arról, hogy nincsenek módosítások a felfüggesztésrendszereken, vagy az az autó aerodinamikai konfigurációján (kivéve az első szárnyat), miközben az parc fermében van, a dolognak egyértelműen megállapíthatónak kell lennie eszközök használata nélkül.”

Könnyen lehet tehát, hogy az első kerekek összetartásának változtatása nem felel meg ezeknek a reguláknak – habár sok múlik azon, hogy hogyan is definiálják pontosan a felfüggesztésrendszereket.

Michael Masi, az FIA versenyigazgatója nem kívánt a Mercedes ügyéről beszélni, amikor a DAS-rendszerről, illetve a parc fermé szabályairól kérdezték.

„Nem nyilatkozunk konkrét csapatok technikai dolgairól. Ha kapunk egy kérést egy csapattól, egyenként foglalkozunk vele. Ez minden, amit mondani tudok” – fogalmazott.

„Tudom, hogy hangzatos főcímeket szeretnének, de én nem fogok ilyet biztosítani. Mint mindig, most is folytatjuk a munkát az összes csapattal, és együttműködünk velük, ha valamivel szeretnének előállni.”

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Exkluzív F1-es videók!

Imádod a Forma-1-et? Megnézel mindent, ami kedvenc sportágadról szól? Akkor ne maradj le YouTube-csatornánk újdonságairól sem!