Mentális gondokat okozhat az F1-es versenyzőknek a leállás

AUSTIN, TEXAS - NOVEMBER 01: Romain Grosjean, Haas F1 throwing balls with a mechanic during the 2019 Formula One United States Grand Prix at Circuit of the Americas, on November 01, 2019 in Austin, Texas, USA. (Photo by Andy Hone / LAT Images) training
Fotó: Haas
A tervek szerint júliusban, zárt kapus versenyekkel kezdődhet el a Forma-1 2020-as szezonja – ha valóban így lesz, a versenyzők négyhónapnyi kihagyás után ülhetnek újra versenyautóba. Egy szakértő szerint ez főleg mentális szempontból okozhat problémát a mezőny tagjainak.

A királykategória versenyzői utoljára a februári téli teszteken gurulhattak pályára, jelenleg pedig a koronavírus-járvány miatt mindenki saját otthonában próbálja átvészelni a nehéz időszakot.

A versenyzők természetesen folyamatosan tréningezzenek annak érdekében, hogy fittek maradjanak, Carlos Sainz, a McLaren versenyzője viszont nemrég egy interjúban azt mondta, a nyakizmok elgyengülése komoly problémákat okozhat majd a szezon elején.

Dr. Riccardo Ceccarelli a Formula Medicin tréningközpont vezetője, számos Forma-1-es versenyző fizikai felkészülését segítette az elmúlt 20 évben. A szakember szerint nem is feltétlenül a testi felkészülés okoz most nehézséget a pilóták számára, hanem az, hogy mentálisan fittek maradjanak.

„Ez az első alkalom, hogy ilyesmi történik, szóval nincsenek tapasztalatok, nem tudunk biztosra menni” – mondta a szakember a The Race-nek. „Pár elképzelésem viszont van.”

„Fizikai szempontból nem gondolom, hogy komoly problémák lesznek. Olvastam, hogy Carlos Sainz azt mondta, szerinte a nyak problémát jelent majd, de én azt gondolom, megfelelő edzésekkel meg lehet kellőképpen erősíteni a nyakizmokat.”

„Amikor felkészítettem Jarno Trullit arra, hogy az F3-ból egyenesen az F1-be kerüljön [1997-ben], nyakának átmérője egy hónap alatt 3 cm-rel nőtt. És azt mondta, első F1-es versenyén semmiféle problémája nem volt a nyakával.”

Fotó: Renault

„Véleményem szerint a karantén után a versenyzők sokkal inkább mentális problémákkal fognak szembesülni, mint fizikai gondokkal. Motiváltnak kell maradniuk, nem szabad unatkozniuk, vagy negatívnak lenniük, miközben fogalmuk sincs, mikor lesz a következő verseny.”

„Komoly változás ez az életvitelben, nincs meg az adrenalin, nem vezetnek autókat, nem dolgoznak, nem találkoznak sok emberrel. Ez rossz hatással lehet a mentális tisztaságra és élességre. Szóval fontos, hogy minden napra célokat tűzzön ki az ember. Egy majmot banánnal kell etetni, egy autóversenyzőnek pedig versengésre van szüksége. Minden egyes nap.”

Ceccarelli szerint nagyon fontos az, hogy a versenyzők célokkal keljenek fel minden áldott nap.

„Ahelyett, hogy csak kerékpároznak a szobabiciklin, vagy ki kell tűzniük maguknak egy legyőzendő időt, vagy használniuk kell egy olyan szoftvert, ami lehetővé teszi számukra, hogy másokkal versengjenek.”

„Egy szimulátor nagyszerű, de ne csak úgy szimulátorozzanak: tűzzenek ki célokat, mérettesség meg magukat, próbáljanak mindig jobbak lenni, aztán elemezzék az adatokat. Minden szükséges ahhoz, hogy az agy hatékonyan dolgozzon tovább.”

A Forma-1-es versenyzők egy része – főleg a fiatalabbak, például Charles Leclerc, Lando Norris, vagy Max Verstappen – virtuális versenyekkel próbálja pótolni az adrenalint.

„Az esport kétségkívül segít!” – fogalmazott nemrég Leclerc. „Az autó viselkedése persze soha nem lesz olyan, mint egy igazié, de a reflexeimnek használ, és legalább vezetek, még ha nem is igazi autót.”

Fotó: Twitch

Ceccarelli azt mondja, nagyon fontos, hogy a versenyzők folyamatosan jobbá akarjanak válni.

„Nagyon sok mindentől lesz versenyző a versenyző a tehetsége mellett, és talán sokkal jobban látni fogjuk ezt azáltal, hogy kit mennyire érint majd ez a leállás” – magyarázta.

„A mentális rugalmasság nagyon fontos. Az a személy, akinek fontos ugyanaz a rutin, és megszállottja bizonyos dolgoknak, nem fogja jól kezelni a dolgokat és ki fog égni.”

„Ha elképzeljük azt, hogy az F1 ebben a zárt környezetben most teljesen más lesz, eltérő menetrendekkel, munkamódszerekkel és kevesebb emberrel, akkor látjuk, hogy fontos a mentális flexibilitás.”

„Teljesen nyilvánvaló, hogy egy versenyzőnek versengő szellemiségre van szüksége, arra, hogy ő akarjon a legjobb lenni és győzzön, és végezzen akár a 14. helyen, amikor csak a 15. tűnik elérhetőnek. Mint Alonso esetében [a McLaren-Hondával az utolsó éveiben]. Az erős szellemiség fontos lesz.”

„Aztán ott van még a megfelelő agyi környezet. Mennyire tud a versenyző mindent, amit az autóban csinál, tisztán és automatikusan megtenni. Hogy miképp ne vegyen tudomást a csapatmenedzserről, aki egy nehéz ember, vagy az újságíróról, aki írt valami rosszat róla, vagy a barátnőről, aki nehéz természet. Egy versenyzőt ezek a dolgok nem érdeklik, így tréningezték az agyukat. Például Räikkönenét.”

„Egy versenyzőnek fontos, hogy tisztában legyen saját magával, hogy tisztán lássa a saját teljesítményét, és önelemző és őszinte legyen magával szemben. Hogy ne keressen kifogásokat, ne a külső dolgokra összpontosítson, hanem a saját gyenge pontjaira. Hiszen ezeken a területeken lehet fejlődni.”

Fotó: Williams

„Amikor először találkoztam Michael Schumacherrel vagy Ayrton Sennával, és megtudták, hogy orvos vagyok, mindkettejüknek rengeteg kérdése volt, hiszen kíváncsiak voltak arra, hogy van-e bármi, amivel segíthetem megtalálni a gyenge pontjaikat.”

„Ehhez elképesztő önbizalomra van szükség. Tudod, hogy erős vagy, de még erősebb akarsz lenni. Ez a teniszben is jól látható Federer vagy Nadal esetében. Folyamatosan váltogatják az edzőiket, mert úgy érzik, hogy mindegyik meg tud találni valamilyen hibát, amin aztán tovább dolgozhatnak. Önkritikusak, és megvan a mentális rugalmasságuk.”

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS