Mercedes: A riválisok fenyegetőzése csak színészkedés

A Mercedes Forma-1-es csapatát irányító Toto Wolff szerint hiába fenyegetőznek ezzel a rivális csapatok, biztosan nem fognak a bíróságra menni a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) szemben a jövő évre vonatkozó, padlólemezeket érintő szabályváltoztatások ügyében.

Az FIA nemrég jelentette be, hogy a „delfinezés” jelenségének megszüntetése érdekében módosít a 2023-as technikai szabályokon: a tervek szerint 25 mm-rel megemelik a padlóélek magasságát, továbbá megemelik a Venturi-csatornák torkolatát is. Szigorúbb padlólemez-elhajlási teszteket is bevezetnek, és egy pontosabb érzékelőt használnak majd az aerodinamikai oszcilláció megfigyelésére.

Számos rivális csapat – élükön a Ferrarival és a Red Bull-lal – dühös az FIA intézkedése miatt, szerintük ugyanis emiatt jelentősen változtatni kell a jövő évi versenyautók fejlesztési irányvonalán, ami kifejezetten költséges. A Red Bullnál ráadásul úgy tartják, az FIA a Mercedes lobbitevékenysége miatt módosít.

Hirdetés
 

Egyes csapatok szerint az FIA túllépte hatáskörét a versenyzők biztonságára hivatkozva, főleg annak tudatában, hogy a legutóbbi versenyeken az autók pattogása már elenyésző problémákat okozott. A királykategória alakulatai az FIA elnökénél, Mohammed Ben Sulayemnél lobbiznak a kompromisszumos megoldás érdekében, ám a hírek szerint az sem kizárt, hogy a Ferrari él majd vétójogával, vagy pedig a csapatok a bíróságra mennek az ügyben.

A Mercedesnél ugyanakkor támogatják az FIA törekvéseit, Toto Wolff pedig meg van győződve arról, a rivális csapatok csak blöffölnek, és nem fognak jogi lépéseket tenni. Szerinte egész egyszerűen azért elégedetlenkednek, mert az FIA padlólemezekre vonatkozó szigorításai miatt veszítenének a teljesítményből. 

„Olvastam a médiában, hogy ez a szabályváltoztatás nem releváns, nem nagy változás – de akkor miért is fenyegetőznek azzal, hogy jogi útra terelik a dolgot?” – tette fel a kérdést Wolff Franciaországban. „Soha egy csapat sem fog a bíróságra menni az FIA ellen, ez a legfontosabb. Ráadásul, ha az FIA úgy dönt, hogy a biztonságra hivatkozva vezet be valamit… Szóval szerintem ez az egész csak képmutatás a részükről.”

Wolff azt gondolja, az, hogy mit akarnak a csapatok, irreleváns, szerinte ugyanis a legfontosabb az, hogy a versenyzők biztonsággal kapcsolatos aggályaira reagáljanak.

„Szerintem ez csak a szokásos. Van egy velejáró probléma az idei autókkal, amit itt nem látunk, és amit nem láttunk Ausztriában, sem pedig Silverstone-ban, ezek a pályák ugyanis a legsimább felületűek a versenynaptárban. De ez a probléma nem tűnt el” – magyarázta a Mercedes főnöke. „Az autók túlságosan merevek és pattognak. Ha pedig a versenyzőket kérdezzük, a többség ezt el is mondja névtelenül. Azt hiszem, volt is ilyen jellegű egyeztetés a versenyzők között, és van is egy végkifejlet, amiről senki sem beszél.”

Arra a kérdésre, hogy elfogadna-e egy kompromisszumos megoldást, tudván, hogy a hírek szerint számos csapat belemenne a padlóélek magasságának 10 mm-es megemelésébe, Wolff így felelt: „Szerintem ez nem a technikai szabályokkal kapcsolatos kompromisszum kérdése, hanem egy olyan technikai szabályé, ami védi a versenyzőket – és ha ezek az autók túl merevek és pattognak, akkor kezdjünk ezzel a helyzettel valamit most.”

„Világos, hogy amikor egy csapat elöl van, szeretné, ha semmi sem változna, ha pedig nem vagy az élen, sok változtatást szeretnél. Valójában erről a két spektrumról, erről a két álláspontról van szó ebben a helyzetben. Kérdezzék csak meg a versenyzőket!”

Wolff nevetségesnek tartja Christian Horner azon állítását is, miszerint a Mercedes kőkeményen lobbizik az FIA-nál a változtatások mellett, hogy versenyképesebbé tudjanak válni a jövőben.

„Szerintem csak unatkozik ott elöl – jó neki! Az FIA-val való együttműködésre törekvés mindig is része ennek a munkának. Nem tudom, mire utal, végső soron ugyanis mindannyian ugyanabban a cirkuszban vagyunk. Ugyanazokkal a szereplőkkel dolgozunk. Ő nem lobbizik? Ül az irodájában, nem hív fel senkit, nem teszi a dolgát?”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!