A Mercedes hátrányból kezdte meg a 2021-es idényt, ám végül a szezon során kiélezett küzdelmet vívott a Red Bull-lal a végső győzelemért. Bár Lewis Hamilton végül alulmaradt Max Verstappennel szemben, a Mercedes ismét a legjobb csapat lett, sorozatban nyolcadszor.
Toto Wolff a minap az Auto Motor und Sport című német szaklapnak adott hosszabb interjút, ebben természetesen arról is megkérdezték, hogyan lehetséges az, hogy fel tudtak javulni a bajnokság második felére, miközben a Red Bull jóval tovább fejlesztette aktuális versenyautóját.
„Nekünk sikerült jobban megértenünk az autót” – mondta Wolff. „Jobban be tudtuk lőni a beállításokat, és kisebb mértékű volt a gumikopás. Ez a versenyeredményekben is megmutatkozott.”
Arra a kérdésre, hogy a Mercedes mérnökei a szezon mely pontján tudták jobban megérteni a W12-es modellt, a csapatfőnök így felelt: „Austinban, ahol tévedtünk, majd Brazíliában.”
Wolff beszélt arról is, a 2021-es idény előtt abban bíztak, kompenzálni tudják majd azt a leszorítóerő-veszteséget, amit a padlólemezre vonatkozó új szabályok okoztak.
„Úgy véltük, hogy megbirkózunk a hátsó kerekek előtt, a padlólemezbe ejtett bevágással. Azt gondoltuk, azzal az előnnyel, amivel 2020-ban rendelkeztünk, kompenzálni tudjuk mindezt. Egyfajta kihívásnak tekintettük. De rosszul ítéltük meg. A teszteken már láttuk, mennyire visszaestünk. Úgy gondolom, 1 másodpercet veszítettünk.”
Bár a padlólemezre ejtett vágást leszámítva a technikai szabályok a 2020-as idényt követően nem sokat változtak a tavalyi évre, a csapatok két fejlesztési zsetont elkölthettek autóik bizonyos területeire. A Mercedes azonban végül nem élt ezzel a lehetőséggel.
„Nem használtunk fel zsetont. Egy új orrkúpot szerettünk volna, de a költségplafon miatt máshol használtuk fel a forrásainkat” – magyarázta Wolff, majd említést tett a szezon második felében felmerült motorgondokról is.
„Nem a motor miatt veszítettük el a világbajnokságot, de az igaz, hogy a 8 év alatt először voltak ilyen problémáink. Kezdetben csak egy rossz gyártási folyamatból származó alkatrészt érintett. De aztán kifejlődött, a motorok pedig több teljesítményt veszítettek élettartamuk előrehaladtával, mint korábban.”
A hibrid motorok 2014-es bevezetése óta a Mercedes dominált a Forma-1-ben, ám voltak olyan évek, amikor a Ferrari komoly ellenfélnek bizonyult. Wolff szerint az olasz istállóval más jellegű küzdelmet folytattak, mint tavaly, a Red Bull-lal.
„A Ferrarinál a motor adta az erőt. Akkor tudtuk, hogy úgy tudjuk legyőzni őket, ha sikerül ledolgoznunk a hátrányt az egyenesekben. És a Ferrari többet is hibázott. A Red Bullnál nyílt ütésváltások voltak, mintha két boxoló pofozta volna egymást.”
A 2022-es szezonra jelentősen megváltoztak a Forma-1 szabályai, így a versenyautók is gyökeresen átalakulnak. Egy új éra kezdete pedig mindig lehetőséget kínál a csapatoknak a felzárkózásra, mint ahogy benne van a pakliban az is, hogy egy istálló visszaesik.
„Azt gondolom, a költségvetési plafon sok mindent összhangba hoz majd. Ha valaki talál egy kiskaput, és előnyre tesz szert, mindenki lemásolja a megoldását. Az autók nagyon hasonlóak lesznek” – fogalmazott Wolff. „Az első évben még lehetnek különbségek, de aztán kiegyenlítődik a dolog. Nem lesz többé olyan csapat, mely egy másodperccel előrébb lesz.”
A tavalyi szezon során a Mercedes előbb leállt aktuális versenyautójának fejlesztésével, mint ellenfele, a Red Bull, Wolff azonban nem gondolja úgy, hogy ez nagyon előny lesz majd számukra idén.
„Tavaly is ezt hittük. Aztán megváltoztak a szabályok, és eltűnt az előnyünk. A 2022-es autók fejlesztési görbéje jelenleg annyira meredeken emelkedik, hogy nem lehet megjósolni, ki fogja jobban és okosabban csinálni.”