Orosz Nagydíj

Merre tovább, Sebastian Vettel?

Sebastian Vettel Ferrari
Fotó: Scuderia Ferrari
Nem derült égből villámcsapásként érkezett Sebastian Vettel Ferraritól való távozásának híre, mégis okozott némi meglepetést a Scuderia azzal, hogy már a 2020-as idény kezdete előtt bejelentette a szakítást – de vajon mi következik most a négyszeres világbajnok számára, és ki lehet Charles Leclerc csapattársa 2021-ben?

A Ferrari és Vettel jó ideje folytatott már egyeztetéseket a jelenlegi, hároméves szerződés meghosszabbításáról. Olasz sajtójelentések szerint a maranellóiak több ajánlatot is tettek a németnek – először egy, aztán két évvel hosszabbították volna meg kontraktusát, miközben fizetésén is csökkentettek volna.

Vettel végül a hírek szerint nem fogadta el a Ferrari ajánlatát, ez vezetett végül ahhoz, hogy közös megegyezéssel külön utakon folytatják 2021-től.

A ZÁTONYRA FUTOTT HÁZASSÁG

Nem kétséges, a felek az elmúlt évek során egyre frusztráltabbá váltak, hiszen a hőn áhított világbajnoki címet 2015 óta nem sikerült megszerezni, ráadásul egyik és másik oldalon is bőven voltak olyan mozzanatok, melyek miatt Vettel és a Ferrari elhidegülhetett egymástól.

Az elmúlt idény minden bizonnyal nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Ferrari és Vettel házassága végül zátonyra futott, hiszen a négyszeres világbajnok egy sikerre éhes csapattársat kapott Charles Leclerc személyében. Bár a két versenyző jó kapcsolatot ápolt egymással, a pályán nem egyszer egymásnak feszültek, sőt a 2019-es Brazil Nagydíjon a nagy csata közben össze is ütköztek.

Leclerc-rel ráadásul karácsony előtt 5 éves szerződést íratott alá a Ferrari, ami azt jelenti, hogy 2024 végéig biztosan a maranellói istállót erősíti. Mindez pedig kristálytiszta jelzése volt annak, hogy a Scuderia már a 22 esztendős szupertehetségre építi jövőjét.

Mivel a 2020-as év végén a mezőny legtöbb pilótájának szerződése lejár, a Ferrari viszonylag hamar választ akart kapni azzal kapcsolatban, hogy tervezhet-e Vettellel 2021-re. A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto több alkalommal is világossá tette, a prioritás az, hogy hosszabbítsanak a némettel, ám úgy hírlik, az olaszok hosszú távra nem akarták elkötelezni magukat, miközben Vettel inkább ezt a lehetőséget favorizálta volna.

„Nyilván attól függ, mikor lesz az első verseny, de jó esély van rá, hogy már az első futam előtt döntést hozunk, hiszen jelenleg úgy fest, június, vagy július előtt nem lesz verseny” – mondta még múlt hónapban Vettel, aki beszélt arról is, a 2022-ben, amikor bevezetik az új szabályokat az F1-ben, versenyezne-e.

„Azt gondolom, bármilyen megállapodásunk is lesz, az olyan lesz, amilyennel én és a csapat is elégedettek vagyunk. Szóval, ami az időtartamát illeti, nem tudom. A korábbi szerződéseim mind 3 évre szóltak.”

„Tudom, hogy én vagyok az egyik legtapasztaltabb, de nem a legidősebb, és kétlem, hogy van életkori gát ebből a szempontból.”

Fotó: Scuderia Ferrari

A Ferrari által kedden kiadott sajtóközleményben Vettel azt cáfolta, hogy fizetésének esetleges csökkentése volt a döntő tényező.

„Financiális szempontok nem játszottak szerepet ebben a közös döntésben. Szerintem nem így kell meghozni bizonyos döntéseket, és soha nem is lesz így” – szögezte le a 32 esztendős német.

Az bizonyos, hogy a Ferrari és Vettel számára is frusztráló, hogy a koronavírus-járvány miatt a 2020-as idény rajtja hónapokat csúszik. Mostanra már 6 versenyt lefutott volna a mezőny, a felek pedig tiszta képet kaphattak volna arról, mit várhatnak egymástól az idény során.

MARAD A FORMA-1-BEN?

A nagy kérdés persze most az, hogy Vettel marad-e a Forma-1-ben, és ha igen, mely csapatnál folytatja pályafutását. A rutinos versenyző családos ember, három gyermek édesapja, és saját bevallása szerint is élvezi, hogy a kényszerpihenő alatt most szeretteivel töltheti idejét. De vajon van-e motivációja arra, hogy folytassa, és elkezdjen felépíteni valami újat a Forma-1-ben? És ha igen, van-e olyan istálló, mellyel közös nevezőre juthat?

A sportág jövőjével kapcsolatos bizonytalan helyzet csak további nehezíti a dolgát, hiszen egyelőre még egy csapat sem írta alá az új, 2021-ben életbe lépő Concorde-egyezményt, ráadásul a koronavírus miatti krízishelyzet még a nagy gyártókat is komoly spórolásra kényszerítheti.

HELYCSERE HAMILTONNAL?

Adná magát, hogy Vettel a Mercedesnél folytassa az F1-ben, hiszen Lewis Hamiltonnal kapcsolatban is számos alkalommal felmerült, hogy Ferrarihoz szerződhet. Bár a brit nemrég kijelentette, a Mercedesre tekint otthonaként, kétségkívül vonzó lenne Forma-1-es pályafutását a maranellóiaknál befejezni.

Fotó: Singapore GP Media

Hamilton jövője ráadásul nagyban függ attól is, mostani főnöke, Toto Wolff marad-e a Mercedesnél 2021-ben. A brit pilóta és a szakember kapcsolata ugyanis kulcsfontosságú tényező abban a gépezetben, mely az elmúlt években oly’ dominánssá tette az ezüstnyilakat a királykategóriában.

A RED BULL VERSTAPPENRE ÉPÍT

Vettel a Red Bull-lal sorozatban négy világbajnoki címet nyert meg 2010 és 2013 között, Helmut Marko, az energiaital-gyárosok motorsport-tanácsadója pedig még néhány hónapja arról beszélt, a német pilóta puhatolózott náluk arról, hogy volna-e hely számára 2021-re.

Az osztrákok természetesen Max Verstappenre építenek, ráadásul a meglehetősen gyors, és egyben „olcsó megoldással”, Alexander Albonnal is elégedettek.

A RENAULT ÉS A McLAREN ÉRDEKLŐDIK

A legfrissebb sajtóértesülések szerint Vettel iránt két csapat, a McLaren és a Renault érdeklődik élénken.

Előbbi csapat főleg azért lenne kedvező a korábbi világbajnok számára, mert az istállót most az az Andreas Seidl irányítja, akivel Vettel a BMW Saubernél eltöltött időkben már dolgozott együtt. A wokingiak ráadásul 2021-ben Mercedes-motorokra váltanak, így egy egészen ütőképes csomaggal állhatnak elő.

Kérdés persze, meg tudnának-e fizetni egy Vettel-szintű versenyzőt azok után, hogy a mostani válsághelyzet őket is érzékenyen érintette, és komoly költségcsökkentésre volt szükség részükről.

RICCIARDO ÉS SAINZ FELKÉSZÜL

Egyelőre azt sem tudni, hogy Vettel helyét ki veszi majd át 2021-ben. A Ferrari Charles Leclerc szerződtetésekor is sokakat meglepett azzal, hogy volt elég bátor egy fiatal versenyzőhöz nyúlni. Bár a monacói már bizonyította, készen áll arra, hogy a győzelmekért és a világbajnoki címekért harcoljon, a versenyautó fejlesztése szempontjából nem rendelkezik még annyi tapasztalattal, márpedig ez mindenképpen fontos lehet a Scuderia számára.

Illusztráció: F1VILÁG.HU

Úgy hírlik, a Ferrari listáján jelenleg három név szerepel: Daniel Ricciardo, Carlos Sainz és Antonio Giovinazzi.

Ricciardo egy alkalommal már tárgyalt a Ferrarival, ám végül a maranellóiak nem őt, hanem Leclerc-t szerződtették Kimi Räikkönen helyére.

„Nyilván valaki nemet mondott, amikor szóba kerültem. Hogy ki? Azt én is szeretném tudni, de talán van egy ötletem…” – mondta még 2018 végén az ausztrál versenyző.

Ricciardo nevet ugyan nem mondott, ám nem kizárt, hogy Sebastian Vettelre utalt, akinek 2014-ben volt a csapattársa a Red Bullnál, és végül sikerült is jobban szerepelnie a németnél.

Ricciardo azonban a legjobban fizetett versenyzők közé sorolható, és nem tudni, hogy a Ferrari hajlandó volna-e ilyen sok pénzt kifizetni az ausztrál szolgálataiért. Éppen ezért merülhetett fel Carlos Sainz neve, aki a McLarennél remek formát mutatott tavaly, és lényegesen olcsóbb megoldás is lenne, mint a rutinos ausztrál.

„Mindenki tudja, hogy nagyon otthon érzem magam a McLarennél, és tárgyalunk egy több évre szóló hosszabbításról” – nyilatkozta Sainz nem olyan régen.

„De természetesen jó, ha az embert összefüggésbe hozzák a Ferrarival, megtiszteltetésnek érzem. Jelenleg viszont a McLarenre szeretnék fókuszálni.”

A SAJÁT NEVELÉS

Persze az sem zárható ki, hogy Leclerc-ben annyira megbíznak már Maranellóban, hogy bevállalnak egy újabb fiatal titánt, például saját nevelésüket, Antonio Giovinazzit. Az olasz szerződtetése mindazonáltal azért tűnik valószínűtlennek, mert első F1-es évében nem remekelt az Alfa Romeónál.

„Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem álmodom a Ferrariról. Pontosam tudom, hogyha jó teljesítményt nyújtok 2020-ban, akkor esélyem lehet arra, hogy Charles Leclerc csapattársa legyek 2021-ben” – nyilatkozta a fiatal olasz.

„A 2019-es év nem volt könnyű. Szeretném látni azt a versenyzőt, aki gyakorlatilag két évig nem versenyzett, mégis hozni tudja Kimi Räikkönen tempóját! Az alapsebesség rendben van. Amiben viszont előrébb jár ő, az a versenytapasztalat, a rajtok, a stratégiák, a kerékcserék, a gumikezelés.”

„A célom 2020-ra egyszerű: le kell győznöm Kimit! És akkor lesz esélyem arra, hogy a Ferrarihoz szerződjek.”

ALONSO, A NAGY VISSZATÉRŐ?

Bár a versenypályákon nem zajlanak most események, a színfalak mögött bizony komoly mozgolódás várható. És abban biztosak lehetünk, a kétszeres világbajnok Fernando Alonso is elgondolkodik majd azon, hogy kapcsolatba lépjen egykori csapatával…

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS