Minden, amit az F1-es Olasz Nagydíjról tudni érdemes - F1VILÁG.HU

Minden, amit az F1-es Olasz Nagydíjról tudni érdemes

HIRDETÉS
GP ITALIA F1/2017 
© FOTO STUDIO COLOMBO PER FERRARI MEDIA (© COPYRIGHT FREE), Ferrari crowd, Monza

A múlt vasárnapi Belga Nagydíj után ezen a hétvégén ismét felbőgnek a Forma-1-es motorok – a száguldó cirkusz mezőnye egy újabb legendás helyszínre, Monzába látogat. Cikkünkben összefoglaltunk mindent, amit érdemes tudni az F1-es Olasz Nagydíjról.

A helyiek egyszerűen csak úgy emlegetik Monzát, mint ’La Pista Magica’ – azaz mágikus versenypálya. Maga az aszfaltcsík 1922-ben épült, és az évek során számos emlékezetes pillanatnak adott otthont. Köztük van Jim Clark fantasztikus 1967-es versenye, ahol egy műszaki hiba miatt az utolsó körben veszítette el a győzelmet, de említhetnénk a Forma-1 történetének legszorosabb befutóját 1971-ből, vagy Gerhard Berger emlékezetes diadalát 1988-ból – hetekkel azután, hogy a legendás Enzo Ferrari elhunyt.

Az olasz aszfaltcsík Milánótól nem messze, egy csodálatos parkban terül el, aki pedig életében volt már olyan szerencsés, hogy beleszippanthatott Monza benzingőzös levegőjébe, valószínűleg soha nem felejti el az élményt.

Az Olasz Nagydíjak minden évben különlegesek – függetlenül attól, kinek is szurkol az ember. Persze nem nehéz kitalálni, hogy a helyszínre kilátogató rajongók többségének szíve a Ferrariért dobog, és épp ők, a tifosi az, mely igazán különlegessé teszi a monzai hétvégét.

Fotó: Scuderia Ferrari

A Ferrarinak utoljára 2010-ben sikerült hazai földön nyernie Fernando Alonso révén, a 2014 óta tartó hibrid érában rendre a Mercedes dominált itt. A világbajnoki pontversenyt jelenleg vezető Lewis Hamilton 2014-ben, 2015-ben és 2017-ben is győzni tudott az Olasz Nagydíjon.

Idén viszont fordulhat a kocka: a Ferrari SF71H kódjelű versenyautója igazán ütősnek bizonyult a szezon eddig eltelt részében, a múlt hétvégi Belga Nagydíjon pedig Vettel magabiztos győzelmet aratott egy olyan pályán, mely karakterisztikájából adódóan az elmúlt években leginkább a Mercedesnek kedvezett.

A Mercedesnél attól tartanak, a Ferrari Monzában is nagyon versenyképes lehet, ráadásul Vettel is kifejezetten kedveli az olasz versenypályát: 2008-ban, még a Toro Rosso versenyzőjeként itt aratta pályafutása első F1-es győzelmét.

Monza hosszú egyenesei miatt a Red Bullnak nem lesz könnyű dolga hétvégén – még akkor sem, ha Daniel Ricciardo a Renault új, harmadik specifikációjú erőforrásával körözhet. Ráadásul az új motor beépítése miatt az ausztrált hátrébb is sorolják majd a rajtrácon.

Érdekes statisztikák:

Hirdetés

– Ha Lewis Hamilton pole pozíciót szerez Monzában, az lesz a 200. az F1 történetében, melyet angol pilóta ért el. Ráadásul a címvédő sorozatban ötödször rajtolhatna az élről az olaszországi versenyhelyszínen.
– Sebastian Vettel a Ferrari színeiben még nem tudott győzni Monzában. 2008-ban 21 évesen, 73 naposan szerezte meg élete első F1-es győzelmét azok után, hogy a pole-pozícióból rajtolhatott. Később a Red Bull-lal is nyert itt 2011-ben és 2013-ban.
Valtteri Bottas soha nem végzett a top 6-on kívül Monzában sem az időmérőkön, sem a versenyen a hibrid érában. 2014-ben a Williams versenyzőjeként a 3. helyről startol itt.
– A Red Bull versenyzője, Daniel Ricciardo már 7 verseny óta nem állt dobogóra.
Max Verstappen soha nem rajtolt még a top 6-ból Monzában, és nem is végzett a legjobb 6-ban. Édesapja, Jos Verstappen 2000-ben a 4. helyen ért célba az Olasz Nagydíjon az Arrows versenyzőjeként.
– Romain Grosjean hat alkalomból csupán egyszer végzett pontszerző helyen ezen a pályán: 2013-ban 8. lett. Csupán egyszer tudott jobban szerepelni az időmérőkön aktuális csapattársánál: 2015-ben Pastor Maldonadonál.
Sergio Perez a 2012-es Olasz GP-n 2. lett. Ugyanebben az évben Malajziában szintén ebben a pozícióban intették le. Az azóta eltelt 117 versenyen nem tudott ilyen előkelő helyen végezni.
– Tavaly Lance Stroll a legfiatalabb első sorból rajtoló versenyzővé avanzsált. 18 évesen és 309 naposan szerezte meg a 2. rajtkockát.
– A pole pozíció statisztikailag fontosabb Monzában, mint Monacóban. 2000 és 2017 között 18 alkalomból 14-szer az a versenyző nyert, aki megszerezte a pole-t. Monacóban csupán 10 alkalommal fordult elő az, hogy az élről rajtoló pilóta győzött ugyanezen időszak során.
– A Ferrari 18 alkalommal győzött Monzában, ez rekordnak számít: soha nem nyert még egyetlen csapat ennyiszer egy adott helyszínen. A második legsikeresebb csapat itt a McLaren 10 győzelemmel.

A versenypálya:

Monza a Forma-1-es versenynaptár leggyorsabb pályája. A száguldó cirkusz történetének legnagyobb átlagsebességű körét Juan Pablo Montoya futotta meg még 2004-ben, az időmérő edzésen. A kolumbiai versenyző a Williams FW26-os versenygépével a 262.242 km/h-s átlagsebességet ért el.

Fotó: Williams F1

A pálya 5,793 km hosszú, 11 kanyar található rajta, melyből 4 balos, 7 pedig jobbos. A kör 79 százalékát teljesítik padlógázzal a versenyzők, és körönként mintegy 36 alkalommal váltanak sebességet, helyenként pedig a 355-360 km/h-s sebességet is elérik a versenyautók.

Az előttünk álló hétvégén két DRS-zóna áll majd a versenyzők rendelkezésére: az egyik a 7-es és 8-as, a másik a 11-es és 1-es kanyarok között.

[su_spoiler title=”Videó: Vettel bemutatja a monzai versenypályát” style=”fancy” icon=”folder-1″]

[/su_spoiler]

A versenyben futott körrekordot Rubens Barrichello (Ferrari) tartja még 2004-ből: 1 perc 21,046 másodperc. Az abszolút körrekord Juan Pablo Montoya (Williams) nevéhez fűződik: ő a 2004-es Olasz Nagydíj időmérő edzésén 1 perc 19,525 másodperces időt ért el.

A 2018-as Olasz Nagydíjon a Forma-1 csapatai és versenyzői a Pirelli szuperlágy, lágy és közepes keverékű abroncsait használhatják.

Ez egyébként ugyanaz a kombináció, mint amelyet a múlt hétvégi Belga Nagydíjra választott a Pirelli.

„Monzában minden a longitudinális, nem pedig az oldalirányú erőkről szól” – fogalmazott Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke.

„Ezen a pályán a motorerő is rendkívül fontos szerepet játszik. Az idei versenyautókkal a sebességek még magasabbak lesznek, ezért a gumiválasztásunk idén eggyel lágyabb, mint tavaly. Érdekes lesz látni, ennek milyen hatásai lesznek egy olyan pályán, mely az elmúlt néhány évben rendre egykiállásos futamokat produkált.”

Íme a csapatok gumiválasztásai a monzai hétvégére:

Forrás: Pirelli

Az időjárás:

A meglehetősen hűvös Belga Nagydíj után a versenyzőket egy kicsit kellemesebb időjárás fogadja Monzában. A jelenlegi előrejelzések szerint 26°C körüli hőmérséklet várható az Olasz Nagydíj hétvégéjén. Bár kifejezetten nem jósolnak esőt, a meteorológusok szerint egy-egy hirtelen jövő zápor, vagy zivatar megbolondíthatja a küzdelmeket.

Az Olasz Nagydíj programja:

Péntek:
1. szabadedzés: 12:00-13:30
2. szabadedzés: 15:00-16:30

Szombat:
3. szabadedzés: 12:00-13:00
Időmérő edzés: 15:00-16:00

Vasárnap:
Verseny: 15:10

Az F1VILÁG stábja az Olasz Nagydíj helyszínéről, Monzából számol be az eseményekről. Weboldalunk mellett érdemes figyelemmel kísérni Facebook-oldalunkat is, mely IDE kattintva érhető el.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Minden, amit az F1-es Olasz Nagydíjról tudni érdemes
Sainz: Azt kaptuk, amit megérdemeltünk
Hivatalos: Bearman végigversenyezheti a hétvégét Brazíliában!
Norris: Nem érdekel, honnan indul Verstappen!
Leclerc szerint nehezen fogható a McLaren Brazíliában
Verstappen: A rázós pálya nem fekszik az autónknak…

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!