Az eredeti tervek szerint jövőre egy 175 millió dolláros (mintegy 57,5 milliárd forintos) költséglimitet vezettek volna be a száguldó cirkuszban, a koronavírus-járvány miatt azonban a csapatok jelentős része azt szeretné, ha a plafon mértékén csökkentenének.
A királykategória alakulatai, valamint a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Forma-1 képviselői nemrég tovább egyeztettek az ügyről. Szóba került, hogy a limitet 145 millió dollárban (közel 48 milliárd forint) határozzák meg, 2022-re pedig 130 millió dollárra (közel 43 milliárd forint) csökkentik. A topcsapatok – főleg a Red Bull és a Ferrari – azonban nem támogatják az ötletet, főleg arra hivatkozva, hogy nekik gyári istállóként rengeteg pénzt kell áldozniuk kutatásra és fejlesztésre.
NEM HAGYJÁK, HOGY RÁJUK ERŐLTESSÉK
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke nemrég azt mondta, ha rájuk erőltetik a további csökkentést, megfontolják az F1-ből való távozás lehetőségét.
„A 145 millió dolláros szint is már egy új és megterhelő kérés ahhoz képest, amiben megállapodtunk tavaly júniusban” – mondta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a The Guardian című lapnak.
„Nem lehet megvalósítani további jelentős áldozatok nélkül, főleg a humán erőforrást tekintve. Ezen tovább csökkentve nem szeretnénk olyan helyzetbe kerülni, hogy felül kelljen vizsgálni a további lehetőségeit a versenyzési DNS-ünk bevetésének.”
A Ferrari az egyetlen csapat, mely a világbajnokság 1950-es kezdete óta jelen van az F1-ben, és többször már fenyegetőzött a kiszállással.
„Az F1-ben többféle csapat is van különféle jellemzőkkel” – magyarázta Binotto. „Már országokban, eltérő jogszabályok alapján működünk, a saját munkamódszereinket használva. Ezért nem olyan egyszerű és egyértelmű strukturális változtatásokat elvégezni pusztán a költségek lineáris csökkentésével.”
„Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy az F1, illetve az egész világ most különösen nehéz időszakon megy keresztül a koronavírus-járvány miatt. Viszont ez nem a megfelelő időszak arra, hogy elhamarkodottan reagáljunk, hiszen fennáll a kockázata annak, hogy döntéseket hozunk ebben a vészhelyzetben anélkül, hogy megfelelően kiértékelnénk a következményeket.”
A limit csökkentéséért főleg a kisebb csapatok lobbiznak, de a McLarennél is azt mondják, 100 millió dollárban (33 miliárd forint) kellene maximalizálni a költségplafont. Binotto viszont azt mondja, egy ilyen mértékű csökkentés sokat árthatna a sportnak.
„Az F1-nek a motorsport csúcsának kell lennie a technológiát és a teljesítményt tekintve. Vonzónak kell lennie az autógyártók és a szponzorok számára, akik kapcsolódni akarnak a legnagyobb presztízzsel bíró kategóriához. Ha ilyen durván korlátozzuk a költségeket, azzal azt kockáztatjuk, hogy jelentősen csökkentjük a szintet, és még közelebb kerülünk az alacsonyabban elhelyezkedő formulákhoz.”
A GYÁRTÓKNAK TÖBB PÉNZRE VAN SZÜKSÉGÜK
A Ferrari szerint egy jóval komplexebb megoldásra volna szükség – például egy kétpólusú költségplafonra, melynek keretében a nagyobb gyártók több pénzt használhatnának fel a kutatások és fejlesztések javára. Binotto szerint nagyon fontos az is, hogy megvédjék munkavállalóikat.
„Ne felejtsük el azt sem, hogy a nagy gyártók szerepet játszanak a társadalmak struktúrájában is. Nem csak azért vannak ott, hogy profitot termeljenek.”
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner felvetette, szívesen szállítanának kész versenyautókat a kisebb csapatoknak, hogy csökkentsék azok kiadásait a jelenlegi krízishelyzetben. Binotto elárulta, ők is hajlandóak ilyen lépésre.
„Ha a jelenlegi krízishelyzet miatt valóban kétségessé válik néhány versenytársunk léte, és szükségessé teszi bizonyos sarokkövek felülvizsgálatát, akkor a Ferrari nyitottan áll hozzá a kérdéshez. Nem ördögtől való dolog ez, korábban is történt már ilyen az F1-ben, és manapság is láthatunk ilyet más sorozatokban, például a MotoGP-ben.”