Friss hírek

Newey: Soha nem látott lobbitevékenység folyik a Red Bull ellen az F1-ben

A Red Bull Forma-1-es csapatának főtervezője, Adrian Newey azt mondja, soha nem látott politikai csaták húzódnak meg az idei világbajnoki küzdelmek hátterében, ez azonban egyfajta elismerése annak, ahogy csapata dolgozik.

Az energiaital-gyárosok idén rendkívül kiélezett küzdelmet vívnak a Mercedes ellen a világbajnoki címért, a két istálló párharca pedig nemcsak a versenypályán, hanem azon kívül is rendszeressé vált.

Az elmúlt hónapokban a Red Bull támadásként élte meg a rugalmas hátsó szárnyakkal, a guminyomással, vagy éppen a kerékcserék lassításával kapcsolatos technikai direktívák kiadását, és bár ezek látszólag nem lassították le különösebben az energiaital-gyárosokat, jól mutatják, hogy a színfalak mögött milyen komoly politikai háború zajlik az élcsapatok között.

„Abszolút korrekt azt mondani, hogy a topcsapatokat csak az érdekli, mit csinálnak a riválisok, és nem különösen aggódnak amiatt, hogy a mezőny másik végén lévő csapatok mit művelnek” – mondta a szakember.

„Sok szempontból elismerés a csapat számára, hogy ilyen szigorúan figyelnek bennünket a többiek. Korábban is tapasztaltunk már ilyet, arra viszont nem emlékszem, hogy mikor volt ilyen komoly politika és lobbitevékenység a színfalak mögött a mi autónk ellen.”

„Amikor 2010-ben és 2011-ben légrugókkal próbálkoztunk, akkor voltunk folyamatosan állandó jellegű ellenőrzés alatt, és alkalmazkodtunk mindenféle szabályváltoztatáshoz. Előfordult ugyanez a Ferrarival megvívott utolsó bajnoki küzdelmünk során is, ahol ugyancsak a karosszéria hajlékonyságáról volt szó. Soha nem szerettem különösebben az analógiai háborút – de ez egy komoly analógia, és minden aspektusra oda kell figyelned, hogy javíts versenyképességi pozíciódon.”

„Ilyen a Forma-1 természete, és ez az egyik dolog, mely annyira ösztönző. Viszont az idei évben ezen dolgok gyakorisága és intenzitása elég sokatmondó.”

Newey hozzátette, a rugalmas hátsó szárnyakkal komoly előnybe nem kerültek a versenypályán, ám az, hogy változtatniuk kellett rajtuk, jelentős költségekkel járt.

„Ha a flexibilis hátsó szárnyakat nézzük, határozottan nem mi voltunk az egyetlen csapat ezzel a kérdéssel kapcsolatban, de természetesen, amikor a Mercedes elkezdett hangot adni a dolognak, ők nem az Alfa miatt aggódtak. Csak az aggasztotta őket, hogy mi előnyhöz jutunk-e, ami nem igazán történt meg, viszont voltak költségvonzatai a változtatásnak, ami nyilvánvalóan fájt nekünk.”

„De ez is egy remek bizonyítéka csapatunk tudásának, hogy tudunk reagálni a változásokra, és kiváló példa arra, hogy amikor egy kanyarba kerülünk, képesek vagyunk küzdeni, és ugyanolyan versenyképesen folytatni.”

Amikor Neweyt arról kérdezték, utólag jó ötletnek tartja-e azt, hogy a Brit Nagydíjon történt baleset után Lewis Hamilton silverstone-i büntetésének felülvizsgálatát kérték – melybe végül nem mentek bele a versenybírók, Newey kifejtette: „Határozottan azt gondolom, hogy helyes döntés volt.”

„Alapvetően a fellebbezést friss bizonyítékokra kell alapozni. Elég régi szabály, és a gondolat mögötte talán az volt, hogy esetleg valaki készít egy videót a lelátókon, ami más nézőpontot ad egy eseménynek, és ez új bizonyítékként szolgálhat.”

„Ami a mi esetünket illeti, voltak GPS-elemzéseink, ami szerintem hasonló egy lelátón felvett videóhoz. Technikailag mindkettő elérhető az esemény alatt, de egyik sem elérhető a versenybírók számára. A GPS esetében speciális analízisre van szükség, hogy látható legyen. És ebből a szempontból nagyon csalódott vagyok, hogy a versenybírók úgy döntöttek, nem új bizonyíték. Nem szerencsés, de így döntöttek, mi pedig tiszteletben tartjuk.”

Newey kifejtette, az elmúlt évtizedek során természetesen sokat változott a Forma-1 a politikai csatározások szempontjából is.

„Ahogy a nézőszámok növekedtek, és egyre nagyobbak lettek a csapatok, a Forma-1 egy sokkal nagyobb üzletté vált, és ez több médiacirkusszal és politikai manőverezéssel jár” – magyarázta Newey.

„Azt gondolom, hogy ami igazán nagyszerű a mi csapatunkban, és ez Dietrich Mateschitznek és a Red Bullnak köszönhető, hogy azért vagyunk itt, hogy nyerjünk, de a magunk módján, tisztán akarjuk megtenni ezt, szóval büszkén kiállunk, amikor sikerül győznünk. Emellett egyenesek vagyunk csapaton belül és kívül is. Megmutatjuk az érzelmeinket, és büszkék vagyunk arra a nyitottságra, ahogy dolgozunk, és számomra ez egy igazán élénkítő környezet.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

További cikkek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!