Tudósítás a BMW Sauber F1.08 bemutatójáról
Tudósítás a BMW Sauber F1.08 bemutatójáról
Simon István (München) írása az F1világ.hu-nak
München Bogenhausen kerületében, a tavaly tavasszal átadott BMW Welt múzeumcsarnokában látta vendégül a nemzetközi szaksajtó képviselőit a BMW Sauber F1 Team, amely ma mutatta be 2008-as autóját.
Az olimpiai stadion tőszomszédságában található, múzeumként is funkcionáló BMW élményparkban – amelyet vélhetően azért húzott fel a bajor autógyártó, hogy mégse kelljen szégyenkeznie az FC Bayern München szintén nemrégiben átadott arénája mellett – mintegy 400 újságíró, köztük az F1világ.hu tudósítója várta, hogy lehulljon a lepel a 2007-es év konstruktőri ezüstérmes csapatának új versenygépéről.
Német precizitással, pontban déli 12 órakor kezdődött a bemutató: egy hidraulikusan mozgatott színpadon “az egekből” ereszkedett alá a BMW Sauber F1.08 keresztnevet viselő versenyautó. Elegáns kimértség, optimista jövőbenézés és bámulatos sallangmentesség jellemezte a ceremóniát, a nap fénypontja (az autó) mellett csupán dr. Mario Theissen csapatvezető, Willy Rampf technikai igazgató és a két pilóta, Nick Heidfeld és Robert Kubica foglalt helyet az asztal mögött.
– Ebben az autóban minden benne van, amit az elmúlt két év során tanultunk – kezdte a prezentációt Theissen. – Bizakodóak vagyunk a 2008-as szezon előtt, de tudjuk: ahhoz, hogy megvalósítsuk a kitűzött célunkat, ami legalább egy futamgyőzelem, többet és gyorsabban kell fejlődnünk, mint a riválisaink. Tavaly átálltunk a három műszakos váltásra a hinwili szélcsatornánkban, ami nagy segítség lehet a szezon közbeni fejlesztéseket illetően.
Münchenben – a BMW központjában – jelenleg mintegy 300 ember dolgozik az F1-es istálló sikerein, míg Hinwilben – a Sauber istálló egykori főhadiszállásán – két év alatt 275-ről 430 főre bővítették a mérnökök, szakmunkások számát. – Méreteinket tekintve közepes csapat vagyunk, az ambícióinkat tekintve viszont a legeredményesebbek közé akarunk tartozni. Ezzel a munkaerővel és ezekkel a támogatókkal minden lehetőségünk adott arra, hogy tovább növekedjünk – jelentette ki magabiztosan a csapatfőnök.
A meghökkentően apró termetű Nick Heidfeld (akit nem véletlenül szoktak az “iskolássrác kinézetű” jelzővel illetni) repesett az örömtől: – Ez a legszebb versenyautó, amit életemben láttam! Tudom, hogy a kinézetnek semmi köze a gyorsasághoz, de nem tehetek róla, egyszerűen tetszik. “Quick Nick” – aki a leleplezési ceremónia után másfél órával néhány bemutatókört is megtett a BMW Welt első emeletén az új autóval, előzetes “füldugó-kontroll” után – azt is elmondta, hogy nagyon várja már, hogy élesben is kipróbálhassa az F1.08-at. Az új műszaki előírások értelmében ugyanis 2008-tól tilos a vezetést segítő elektronikai eszközök, így a kipörgésgátló (TC), a rajtautomatika és az elektronikus motorfék használata. – Imádom a gondolatot, hogy végre a saját lábaimmal irányíthatom a versenyautót, és nem az elektronika kontrollálja helyettem – mondta Heidfeld.
A lengyel Robert Kubica, aki második teljes idényét kezdi meg kék-fehér színekben, hasonlóan lelkesen beszélt a kipörgésgátló betiltásáról. Noha ő még annyit sem ült az új kocsiban, mint Heidfeld (a tesztelések, azaz “a puding igazi próbája” csak keddtől kezdődnek Valenciában), tapasztalatok híján pedig nehéz okosat mondani egy új masináról, leszögezte: – Mindenki amiatt aggódik, vajon tudunk-e majd alkalmazkodni a kipörgésgátló nélküli autóhoz. Megnyugtathatok mindenkit, hogy tavaly decemberben már kipróbáltam egy hibridautót TC nélkül és semmi gondom nem volt vele. Mire Ausztráliába érünk, a csapat is tudni fogja, milyen hatással lesz ez a gumikra.
Kubica ezzel a mai Forma-1 egyik kulcskérdésére tapintott rá: csak akkor lehet eredményes egy pilóta, autó, csapat, ha a gumik megfelelő állapotban maradnak a verseny végére. Willy Rampf műszaki igazgató kifejtette: – Az előzetes szélcsatornai és egyéb adataink alapján kijelenthetjük, hogy van okunk bizakodónak lenni. Az elektronikai segédeszközök eltörlése azt jelenti, hogy a kocsi gázadásnál, kanyarokból való kihajtásnál sokkal “idegesebb” lesz. Ezért az volt a célunk, hogy olyan autót építsünk, amely “jóindulatú”, azaz alapvetően semleges, így könnyű beállítani. Ennek érdekében a kocsi új első és hátsó felfüggesztési elemeket is kapott. Az egyik legjelentősebb újításunk a masszív első szárny, amelynek az a szerepe, hogy se kanyarodáskor, se hirtelen gázadáskor, korrigáláskor ne veszítsen a kocsi az aerodinamikai stabilitásából – mondta Rampf.
Erről az első szárnyról jegyezte meg csendesen a nézőtérről figyelő Peter Sauber, hogy “elölről úgy néz ki tőle a kocsi, mint az otthoni fűnyíróm”. Az egykor csapattulajdonosként, ma tanácsadóként működő Herr Sauber azért inkább pozitív véleménnyel volt az F1.08-ról.
“Ein wunderschönes Auto” – Ez egy csodaszép autó! – mondta, nem csak magában. A sokat látott ex-csapatvezetőnek különösen az új BMW Sauber F3-as kocsikat idéző, roppant keskeny oldalsó “hűtőszekrénye” és motorburkolata, meg a mély metálkék és ragyogó fehér festése nyerte el a tetszését. Kicsit talán öreges szempontok, de mindenképp stílusos emberre vallanak, amilyen ember a tekintélyét az F1-es forgatagban is mindig megőrző, békésen szivarozó Sauber úr valójában.
Mario Theissen még annyival egészítette ki műszaki vezetője fejtegetését, hogy a motorfejlesztésre vonatkozó “befagyasztás” ugyan megköti a mérnökök kezeit, de a BMW egyre elmélyültebb kísérleteket folytat az ún. Kinetic Energy Recovery Systemmel (KERS), amely lényegében a fékezésnél felszabaduló energia visszavezetését és újrahasznosítását jelenti. Az idei évtől már csak négy verseny után lesz szabad váltót cserélni, ezért a BMW-nek itt is jelentősen meg kellett erősíteni a váltómű belső szerkezetét, úgy, hogy közben a szabályok egyre kevesebb úgynevezett “egzotikus” (drága) fémöntvény felhasználását teszik lehetővé. – A tavaly óta használt fokozatmentes váltóművűnkben, a váltás során van olyan periódus, amikor a hajtáslánc, ha csak néhány milliszekundum idejére is, de egyszerre két fogaskereket működtet. Képzeljék el, mi történne, ha ezt a folyamatot nem tudnánk megfelelően kontrollálni? Tönkremenne a váltó, dobhantánk ki az egészet. Theissen azt is beismerte, hogy az eddigi tesztek során már két komoly váltóhibájuk is volt, ami nem kis veszteségeket okozott, de – Kubica szavaival összhangban – megígérte, hogy a március közepi, melbourne-i szezonnyitóra minden problémával leszámolnak.
Ilyenkor, télvíz idején F-1-es bemutatóra utazni mindig nagy élmény az autós újságírónak, pláne, ha ebben olyan nagyszerű autó az útitársa, mint a BMW 320d. Persze mi mást is választhattunk volna a BMW Sauber F1.08 bemutatójára, mint ezt a 177 lóerős szépséges szörnyet? Az aranybarna, egyszerre eleganciát és dinamizmust sugárzó autó belsejében fűthető bőrülések találhatók, melyek nemcsak remekül tartották, de egyúttal pihentették is a hátamat az oda-vissza közel másfélezer kilométeres út során. Ahogyan a BMW szlogenje állítja, valóban élmény volt vele a száguldás, amiben az elektronikai segédeszközök széles tárháza – fékenergia-visszavezető rendszer (a BMW Sauber által az F1-ben is erősen szorgalmazott KERS), tempomat, elektronikus ülésállítás, stb. – segített. Azonban leginkább az autó takarékossága nyűgözött le bennünket. Teli tankkal, három személlyel és csomagokkal indultunk el Budapestről, majd erős autópálya-tempóban értük el és jártuk be Münchent. Visszafelé jövet már elhagytuk Salzburgot, amikor felvillant az üzemanyagszint-jelző sárga lámpája. Nem akartunk hinni a szemünknek: a kilométer-számláló pontosan ezret mutatott, annyit tettünk meg egy tank gázolajjal! A BMW 320d nemcsak gyorsulásával és komfortosságával, hanem takarékosságával is levett minket a lábunkról.