A Red Bull korábban sorozatban négy világbajnoki címet nyert a Forma-1-ben a Renault-val közösen, a 2014-es hibrid erőforrások bevezetése után azonban a csapat mélyrepülésbe kezdett, a franciák V6-os erőforrásai ugyanis megbízhatatlanok és gyengék voltak.
Az energiaital-gyárosok nem rejtették véka alá véleményüket, sokszor nyilvánosan, élesen bírálták a Renault-t, mindez pedig odáig fajult, hogy a partnerség 2018 végén véget ért, a Red Bull pedig Honda-motorokra váltott.
Adrian Newey, a Red Bull főmérnöke nemrég egy interjúban elismerte, egyfajta stratégia volt a részükről a rengeteg nyilvános kritika, így akarták ugyanis arra ösztönözni a Renault-t, hogy több pénzt fordítson a fejlesztésekre, sőt, hogy végül kihátráljanak a partnerségből.
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner újságíróknak – köztük az F1VILÁG.HU munkatársainak – nyilatkozva Bakuban reflektált is kollégája szavaira.
„Érdeklődve olvastam Adrian nyilatkozatát ezzel kapcsolatban, és szerintem ő még a 2015-ös időszakra utalt, ahol voltak egyeztetések, jártunk Párizsban is, találkoztunk Carlos Ghosnnal, és elárultuk aggályainkat” – mondta a szakember.
„2015-ben a motor még rosszabb volt, mint 2014-ben, egyre nagyobb volt a frusztráció, és úgy voltunk vele, hogy ’oké, ha talán nyitottabban elmondjuk a frusztrációnkat, akkor talán reakciót kényszeríthetünk ki’. De nem így lett!”
„Egy olyan helyzet volt, melyben mindenféle mechanizmussal megpróbálkoztunk, hogy versenyképességet generáljunk, és akkoriban úgy éreztük, hogy talán a Renault sem engedheti meg magának azt, hogy ne legyen versenyképes, megbízható, és ne teljesítsen. De sajnos nem működött.”
Cyril Abiteboul, a Renault ügyvezetője a bakui sajtótájékoztatón rögtön reagált is Horner szavaira. Bár abban egyetért, hogy motorjaik nem voltak kellően jók, rámutatott arra, a Red Bullnál elfelejtették, mit tett értük a Renault 2010 és 2013 között.
„Van valami, ami miatt abszolút elismerés jár Christiannek és a Red Bullnak: fantasztikusak a kommunikációs stratégiákban, és a kommunikáció része ennek a világnak, része a Forma-1-nek – és része a saját stratégiádnak és taktikádnak” – mondta Abiteboul.
„Nem ők az első, és nem is az utolsó csapat, akik minden fegyverét felhasználják ennek a világnak, és önök, újságírók is hatással vannak a történésekre. A minap olvastam, hogy Max boldogan vállal be egy motorcsere miatti büntetést – lenyűgöző!”
„Persze nem akarom elmismásolni, és egyetértek Christiannel abban, hogy a motorunk nem volt a kívánt szinten 2014-ben és 2015-ben. Vannak enyhítő körülmények. Hiszen a Renault is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Red Bull azzá vált, ami ma: sorozatban négy világbajnoki címet nyert.”
„Financiális szempontból, a szponzorok tekintetében, technológiai szempontból, a szakemberek szerződtetése szempontjából. Az, hogy a Red Bull itt tart, a Renault-nak is köszönhető. Köszönöm, hogy ezt elmondhattam.”
„Később lendületet veszítettünk, nem tudtuk elvégezni mindazt, amit a 2014-es szabályok megköveteltek. A többi pedig már történelem – meglátjuk, hogy a jövő mit tartogat.”