Rengeteget spórolhatnak a koronavírus miatt az F1 csapatai

F1 2021
Fotó: Formula 1
A Forma-1 történetének legdrágább szezonjának ígérkezett a 2020-as, a koronavírus-járvány azonban mindent felülírt a száguldó cirkuszban. Fontos azonban, hogy megfelelő döntések szülessenek, hogy minden csapat életerős maradjon.

A járvány miatt eddig 8 futamot kellett halasztani vagy törölni, és döntést hoztak arról is, hogy a 2021-re tervezett új F1-es szabályok bevezetését 2022-re halasztják.

Ez főleg azért fontos, mert a csapatok az elmaradó versenyek miatt rengeteg pénztől esnek el, és az idei év különösen költségesnek ígérkezett azért, mert a jelenlegi autók fejlesztése mellett a jövő évre tervezett versenygépeken is dolgozni kellett volna.

Nemrég azonban döntés született arról, hogy az új szabályrendszer szerint készülő versenyautókon legközelebb jövő év februárjában dolgozhatnak a csapatok, miközben számos idei elemet – például a kasztnit – átmentenek 2021-re.

Az AlphaTauri csapatfőnöke, Franz Tost elárulta, ezen döntések meghozatala különösen nagy jelentőséggel bírt.

„Minden éremnek két oldala van” – mondta a szakember a Motorsport.com című lapnak adott interjújában.

„Ami jó ebben a koronavírussal kapcsolatos történetben, hogy nem kell párhuzamos fejlesztést végeznünk idén. A 2022-es autót nem fejleszthetjük a 2021-es év elejéig. Ez azt is jelenti, hogy a 2021-es fejlesztéseket már a költségvetési plafon alatt végezzük.”

„Ez nagyon fontos, hiszen rengeteg pénzt spórolunk meg. Nem lesz szükség nagyon drága párhuzamos fejlesztésekre.”

Az eredeti tervek szerint a költségvetési plafont 175 millió dollárban határozták meg, és 2021-ben vezetik be az F1-ben. Ám mivel az új szabályrendszer szerint készülő versenyautókat idén fejlesztették volna, a nagyobb forrásokkal rendelkező csapatok komoly előnybe kerülhettek volna, és mindenki számára rendkívül költséges lett volna a 2020-as idény.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke még tavaly fel is hívta erre a figyelmet, és kifejtette aggályait.

„Utólag belegondolva bölcsebb lett volna, ha 2021-ben bevezetjük a költségvetési plafont, és hagyunk időt magunknak a szabályok finomítására” – mondta akkor a brit szakember.

Nos, a koronavírussal kapcsolatos helyzet miatt most lényegében ez történik, habár ne felejtsük el, a csapatok már most rengeteg pénzt és energiát fektettek az új versenyautók fejlesztésébe.

Franz Tost beszélt arról is, milyen elemek fejlesztését fagyasztják majd be 2021-re.

„A kasztnit homologizáljuk. A mechanikus elemeket, így a felfüggesztést is. Az egyetlen dolog, amit lehet majd fejleszteni, az aerodinamika lesz. Tehát az első szárny, a hátsó szárny, az oldalszekrények, a padló, a diffúzor, és a bargeboard-elemek.”

Felmerül a kérdés, hogyha a csapatok 2021 februárjáig nem dolgozhatnak 2022-es autóikon, akkor az FIA hogyan ellenőrzi majd, min ügyködnek épp a szélcsatornákban.

„Az FIA kontrollálja a szélcsatornát és videófelvételeket, illetve fotókat készít. Ez azt jelenti, hogy nem tudjuk bevinni a 2022-es autót a szélcsatornába, hiszen az teljesen máshogy néz ki. Rögtön feltűnne” – magyarázta Tost.

„Az FIA azonnal kérhet fotókat arról, hogy milyen autó van a szélcsatornában, ellenőrizni tudják, melyik modellt teszteljük.”

„Egy csapat sem engedheti meg magának, hogy szórakozzon a szabályalkotókkal. Senki sem teheti ezt meg, mert túl sok ember érintett. Amikor egy modell bekerül a szélcsatornába, ott vannak a modell készítői, illetve a szélcsatorna üzemeltetői. Tehát eleve 10 ember tud róla. Ilyen kockázatot senki sem vállalna be.”

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!

HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS