A francia pilóta neve mellett jelenleg 10 büntetőpont szerepel, ezek közül ráadásul egy sem fog „lejárni” a 2023-as világbajnoki sorozat hatodik versenyéig – amennyiben tehát Gasly valamilyen kihágást követ el, akár eltiltással is büntethetik.
A büntetőpont-rendszert még 2014-ben vezették be a Forma-1-ben, a lényege, hogy a versenyhétvégék során elkövetett incidensek után – legyen szó balesetokozásról, a pályahatárok kiszélesítéséről, vagy egyéb szabályszegésekről – a pilóták büntetőpontokat kapnak. Amennyiben 12 hónap alatt összegyűjtenek ezekből 12-t, a szabályok szerint egy versenytől eltiltják őket.
Gasly büntetőpontjainak jelentős részét nem veszélyes versenyzés miatt kapta, ügyében ezért többen felszólaltak már az elmúlt időszakban. Versenytársa, a nem mellesleg az F1-es versenyzők érdekvédelmi szervezetének [GPDA] egyik igazgatójaként is tevékenykedő George Russell szerint mindenképp felül kellene vizsgálni ezt a rendszert, szerinte ugyanis nem helyénvaló, hogy egy olyan versenyzőt tiltsanak el, aki egyáltalán nem tartozik a „veszélyes” pilóták közé.
„Voltak egyeztetések, és azt gondolom, az FIA biztosan felülvizsgálja majd a büntetőpontrendszert” – idézi a brit versenyző szavait a RacingNews365.com című internetes portál. „Ha egy versenyző közel kerül a versenytől való eltiltáshoz, annak nagyon nyomós oka kellene, hogy legyen, és én egyértelműen nem sorolnám Pierre-t a veszélyes vagy eszelős versenyzők kategóriájába.”
„Számos büntetőpontját nem veszélyes vezetés miatt kapta, szóval sajnálatos lenne, ha eltiltanák őt egy versenytől. Még ha a 12 pont közelében is jár, szerintem akkor is meg kellene fontolni ezt.”
Gasly új főnöke, az Alpine F1-es csapatát irányító Otmar Szafnauer azzal a javaslattal élt, hogy növeljék a gyűjthető büntetőpontok számát – hiszen a versenyek száma is növekedett az elmúlt években. Míg 2014-ben 19 nagydíjat rendeztek, és nem voltak sprintfutamok sem, idén már 24 nagydíjból áll az F1-es program, és 6 helyszínen sprintversenyt is tartanak.