A Ferrari tavaly – legalábbis a bajnokság első felében – méltó ellenfele volt a Red Bullnak, és bár végül alulmaradtak az osztrák istállóval szemben, Maranellóban mindenki abban bízott, idén esélyük lesz arra, hogy a világbajnoki címért szálljanak harcba. A patinás olasz istálló viszont a várakozásokon alul kezdte a 2023-as F1-es idényt, Charles Leclerc révén mindössze egyetlen dobogós eredményt szerzett, a csapat pedig pusztán a 4. helyet foglalja el a konstruktőrök versenyében.
Carlos Sainz elismerte, nagyon nehezen alakult a szezon első fele számukra, és természetesen csalódottak, hiszen győzelmekben reménykedtek.
„Keményebb a dolog, mint bármelyik korábbi évben” – mondta Sainz a The-Race című internetes portálnak adott interjújában. „Az elvárások… Az volt az érzésem, hogy 2022 egyfajta visszatérés volt a csúcsra a Ferrari számára. És az az érzésem, hogy mindannyian arra számítottunk, hogy legalább ugyanezen a szinten leszünk idén.”
„Nemcsak én, hanem az egész csapat ebben reménykedett, ilyenek voltak az elvárások. És azt, hogy hirtelen több mint fél másodperces hátrányban találtuk magunkat a Red Bull-lal szemben, nehéz volt kezelni. Hirtelen elölről kell kezdeni a dolgokat, vissza kell menni a tervezőtáblához, és meg kell bizonyosodni arról, hogy mindenki motivált marad.”
„Az a munkamennyiség, ami Maranellóban folyik most a fejlesztési tervvel, óriási. A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy próbáljuk motiváltan tartani a csapatot a következő lépéshez.”
Bár a végsebességet tekintve a Ferrarinak sikerült idén előrelépéseket tennie, a csapat SF-23-as kódjelű versenyautója nagyon kiszámíthatatlan, a legfőbb kihívást pedig mindemellett a gumikezelés és a versenytempó jelenti.
„Ez nem egy könnyű autó” – magyarázta Sainz. „Jelenleg küszködünk egy kicsit a kiszámíthatatlansággal, nagyon nehéz boldogulni az autóval, nagyon-nagyon nehéz kiszámítani egy körön az időmérőn, a versenytempót illetően, a változó körülmények között, gumikopás mellett, és szélben is, és nagyon nehéz alkalmazkodni hozzá.”
„Versenyzőként viszont azt gondolom, értem, hogyan kell vezetnem az ilyen generációs autókat, és tudom, hogyan akarom beállítani az autót. Emiatt pedig kevesebb változóban lehet gondolkodni egy versenyhétvége előtt. Nem volt könnyű a kezdés, de még ha az autót nehezebb is vezetni, mint a tavalyit, már jobban értem ezt a nehézséget. És úgy tudom beállítani, úgy vezethetem, ahogy az nekem megfelelő.”
Sainz azt mondja, ami különösen aggasztó számára, hogy óriási lemaradásban vannak a Red Bull-lal szemben, a 28 esztendős versenyző pedig idén már nem először kérdőjelezi meg azt, hogy helyes-e a Ferrari autókoncepciója.
„Az nem fáj annyira, hogy negyedikek vagyunk a konstruktőrök között, vagy ötödikek, esetleg hatodikak a versenyzői tabellán. Az jobban fáj, hogy ennyire le vagyunk maradva a Red Bulltól. Ha most a negyedik helyen állva a konstruktőrök között tudnánk, hogy minden hétvégén lehetőségünk van a pole-ra és a győzelem megszerzésére, akkor könnyebb lenne elfogadnunk.”
„Egyszerűen ilyen gyors lett a Red Bull az idei évre. És ez meglepett bennünket. De nemcsak minket, szerintem a Mercedes és az Aston Martin sem számított ekkora lemaradásra.”
„Reális azt mondani, hogy a Red Bull olyan teljesítményszintre jutott, amit nagyon nehéz elérni pusztán az autónk evolúciójával. Nekik valami mélyebben rejlik a koncepciójukban. Viszont az első néhány verseny után sikerült nagyon egyértelmű gyengeségeket azonosítanunk a csomagunkon, még tavalyhoz képest is. És ennek a két dolognak a kombinációjára fókuszálunk most. Ezért vagyok meglehetősen nyugodt a dologgal kapcsolatban, mivel az az érzésem, hogy tavalyhoz képest azonosítottunk gyengeségeket, és van elképzelésünk arról is, hogy milyen irányt kell követnünk a fejlesztésekkel.”
Sainz jelenleg érvényes szerződése 2025 végéig szól a Ferrarinál, egyelőre pedig úgy látja, korai még arról beszélni, mi lesz ezután.
„Tudom, hogy még két nagyon fontos év áll előttünk. Szerintem hülyeség lenne még arról beszélni, mi lesz ezután. De úgy érzem, hogy még nem hoztam ki magamból azt, ami bennem van versenyzőként. És az az érzésem, hogy sikerül jó lépést tenni a megfelelő irányba, mióta itt vagyok. Csak a Ferrarinál tudom elképzelni a jövőmet, ezzel a csapattal akarok sikeres lenni. Semmi sem tenne boldogabbá, minthogy újra nyerek a Ferrarival, és bajnokesélyessé lépek elő a csapattal.”
„Hogy végül megnyeri-e az ember, vagy nem, az már egy bajnoki küzdelem eredménye. Kerülhetsz ki győztesen és vesztesen is. De rövid- és középtávon a bajnoki címért való küzdelem kihívása az, ami igazán motivál. Nagyon otthon érzem magam ennél a csapatnál, jó a légkör. Tudom, hogy rengeteg a zaj a csapat körül, de én saját szememmel látom a gyárat, és mindenki jó helyen van most.”