Tempóelemzés – Nehéz lesz legyűrni a Mercedest

Fotó: Mercedes
2019 Monaco Grand Prix, Thursday - LAT Images Lewis Hamilton Mercedes
A csütörtöki szabadedzések alapján a Mercedes Forma-1-es csapata várhatja favoritként a Monacói Nagydíj további részét. A német istállónál viszont nem nyugodtak, de vajon mire lehetnek képesek a riválisok, a Ferrari és a Red Bull a szűk utcai pályán?

Az elmúlt évben minden kétséget kizáróan a Red Bull dominált Monte-Carlóban, versenyzői közül pedig Max Verstappen tűnt gyorsabbnak, a holland azonban az időmérőt megelőző utolsó szabadedzésen csúnyán összetörte autóját. Csapattársa, Daniel Ricciardo nem hibázott, és végül a műszaki problémák ellenére a pole-ból indulva győzött.

A Mercedesnek pedig esélye sem volt – idén viszont a német istálló teljesen más formában érkezett meg a hercegségbe. A 2019-es szezon eddigi versenyein verhetetlennek bizonyult a csapat, ám nagy kérdés volt, hogy mire lesznek képesek Monacóban, ahol az elmúlt években bevallottan küszködtek.

A barcelonai versenypálya utolsó, lassú kanyarokkal teletűzdelt szektorában azonban teljesítményükkel már utaltak rá, sikerült komoly előrelépéseket tenniük versenyautójukkal, ami a Monacói Nagydíj csütörtöki szabadedzésein megerősítést is nyert.

Fotó: Mercedes

Lewis Hamilton magabiztos teljesítménnyel a leggyorsabb lett, a 3. helyen végző ferraris Sebastian Vettel hátránya pedig bő 7 tizedmásodperc volt, a Red Bull pedig további 1 tizeddel volt lemaradva, habár ezúttal Pierre Gasly volt a gyorsabb az energiaital-gyárosok versenyzői közül, Max Verstappen ugyanis vízszivárgás miatt keveset tudott csak körözni.

A legjobb körök (Lágy gumikon, a második edzésen)

1. Mercedes (Lewis Hamilton) 1:11.118 mp
2. Ferrari (Sebastian Vettel) 1:11.881 mp +0.763 mp
3. Red Bull (Pierre Gasly) 1:11.938 mp +0.820 mp
4. Toro Rosso (Alexander Albon) 1:12.031 mp +0.913 mp
5. Haas (Kevin Magnussen) 1:12.174 mp +1.056 mp
6. Alfa Romeo Racing (Antonio Giovinazzi) 1:12.239 mp +1.121 mp
7. McLaren (Lando Norris) 1:12.393 mp +1.275 mp
8. Racing Point (Sergio Perez) 1:12.752 mp +1.634 mp
9. Renault (Nico Hulkenberg) 1:12.872 mp +1.754 mp
10. Williams (George Russell) 1:15.052 mp +3.934 mp

Hamilton az idei évben nem mindig volt boldog autója pénteki teljesítménye láttán, ezúttal viszont „meglehetősen elégedett” volt. Csapattársa, Valtteri Bottas pedig azt mondta, versenygépe „nagyon jól vezetheti, jól reagál”. Mindez arra utal, a Mercedes igazán jó formában van.

A riválisok szempontjából persze a remény hal meg utoljára, Andrew Shovlin, a Mercedes főmérnöke pedig igyekezett is feltüzelni az ellenfeleket, amikor csütörtökön azt mondta, komoly problémákat okozhat számukra az időmérőn az, hogy autóik nehezen tudják üzemi hőmérsékletre hevíteni a lágy gumikat.

Ha az ideális tempót nézzük, a Mercedes versenyzői persze gyorsulhatnak még: ha összeadjuk Hamilton legjobb szektoridejeit, akkor egy 27 ezredmásodperccel gyorsabb köridőt kapunk, mint amit végül futott tegnap, miközben Bottasé 1 tizeddel lenne jobb. A riválisok esetében is hasonló a helyzet: Gasly legjobbja 0,113 másodperccel, Vettelé 0,077 másodperccel lenne jobb a leggyorsabb szektoridejeik alapján.

Fotó: Scuderia Ferrari

A Ferrarinál egyébként azt mondják, azért hiányzott a tempó csütörtökön, mert nem tudták megfelelő tartományban működtetni az abroncsokat. Persze gyakran láttuk már, hogy az olaszok előre tudnak lépni az első edzések után, a hazai közönsége előtt versenyző Charles Leclerc, illetve Vettel ezúttal is reménykedhet ebben. De hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy harcba szálljanak a Mercedesszel, az nem biztos.

Bár a Red Bull győzelmi reményekkel érkezett Monacóba, a nyitónap egyáltalán nem ment simán, Max Verstappen pedig meglehetősen lemondóan nyilatkozott, szerinte nem lesz esélyük a pole megszerzésére szombaton. Mivel a hollandot műszaki hiba is hátráltatta, a versenytempó tekintetében a Red Bull Gasly nagyjából 10 körös etapjára támaszkodhat. Ez persze még nem a világ vége, hiszen az egykörös tempó látszólag rendben van, és a jó rajtpozíció Monte-Carlo utcáin aranyat ér.

A Toro Rosso teljesítménye mindenképpen figyelemreméltó: Alexander Albon az 5. leggyorsabb volt tegnap, miközben csapattársa, Daniil Kvyat sokat szenvedett az egyensúllyal. Mögöttük a Haas, az Alfa Romeo és a McLaren meglehetősen szorosan követi egymást, így jó kis küzdelmet láthatunk majd a kvalifikáción a Q3-ba kerülésért.

Fotó: Racing Point

A Racing Point szemmel láthatóan nincs jó formában: Lance Stroll elismerte, „egyszerűen lassú volt”, Sergio Perez pedig sokat panaszkodott az autóra. A Renault sem tudott jó tempót mutatni, Nico Hülkenberg viszont inkább a forgalmat okolta, az autóval meglehetősen elégedett volt.

Nem meglepő, hogy a mezőny végén ezúttal is a Williams kullog, George Russell és Robert Kubica között azonban mindössze 1 tizedmásodperc volt a különbség. Mindketten a tapadás hiányára panaszkodtak, előbbi versenyző pedig bevallotta, többször is hibázott legjobb körében.

A versenytempó:

Mercedes 0.0
Ferrari +0.8s
Red Bull Racing +0.9s
McLaren +1.4s
Toro Rosso +1.5s
Racing Point +1.7s
Renault +1.7s
Alfa Romeo +1.8s
Haas +2.0s
Williams +3.2s

A versenyhelyszínek közül kétségkívül Monaco az, ahol a versenytempó kevésbé releváns, előzni ugyanis a szűk utcai pályán rendkívül nehéz feladat. Az pedig a lenti grafikonon is jól látszik, a Mercedeseket különösen nehéz lesz legyűrni – látva a tempóelőnyt.

Forrás: F1

A Ferrari és a Red Bull között viszont jó csata alakulhat ki, ám mivel az energiaital-gyárosok nem sok hosszú etapot futottak csütörtökön, érdemes fenntartásokkal kezelni ezeket az adatokat.

És persze fontos tényező, hogy sokan panaszkodtak a nagy forgalomra tegnap, ami miatt egyes köridők közel sem reprezentatívak. Még a Mercedesnél is azt mondta Andrew Shovlin főmérnök, hogy „nagyon küszködtünk a hihetetlenül nagy forgalommal, a versenyzők képtelenek voltak összerakni két jó kört”.

Forrás: F1

A három topcsapatot az edzések alapján a McLaren követi, pedig a wokingiaknak nem volt könnyű dolguk, Carlos Sainz ugyanis az első edzés egészét kénytelen volt kihagyni műszaki probléma miatt. A McLarent szorosan követi a Toro Rosso, majd a hátsóbb régióban a Racing Point, a Renault és az Alfa Romeo vívhat nagy csatát.

Mindent összevetve jó esély van rá, hogy a Mercedes folytatja remek szereplését Monacóban – az utcai versenypályán azonban tényleg minden megtörténhet, ráadásul az sem kizárt, hogy szombaton az időjárás is beleszól majd a küzdelmekbe az időmérőn.

Ami a versenyt illeti: várhatóan az egykiállásos stratégia lesz majd a nyerő, ám mivel mindig van esély egy-egy balesetre, illetve biztonsági autós szakaszra, erre is fel kell készülniük a csapatoknak.

Görgess tovább az újdonságokért!

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

HIRDETÉS
HIRDETÉS

További hírek

HIRDETÉS
HIRDETÉS
}

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!