Megvétózhatják a szezon közbeni tesztek visszatérését a Forma-1 csapatai, a többség ugyanis úgy véli, költséghatékonyság szempontjából a királykategória pozitív irányba indult el.
Megvétózhatják a szezon közbeni tesztek visszatérését a Forma-1 csapatai, a többség ugyanis úgy véli, költséghatékonyság szempontjából a királykategória pozitív irányba indult el.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt a múlt hétvégi Török Nagydíjon nyilatkozott azon tervéről, hogy szeretné visszahozni a Forma-1-be a szezon közbeni teszteléseket, hiszen gazdasági szempontból a száguldó cirkusz fellendült az elmúlt években, így nincs szükség a spórolás ezen módjára.
A csapatokat azonban megosztja a francia szakember javaslata, hiszen míg a Ferrari szerint jó döntés lenne a tesztek visszatérése, addig a címvédő Red Bull Racing, illetve a kisebb alakulatok szerint ez mindenképp visszalépés lenne a sport szempontjából.
„Azt gondolom, hogy jelenleg megfelelő egyensúlyban vagyunk. Talán körözhetnénk többet péntekenként, vagy lehetne néhány garnitúrával több gumi, ami arra ösztönözheti a csapatokat, hogy több fiatal versenyzőt próbáljanak ki” – mondta a Red Bull Racing csapatfőnöke, Christian Horner az Autosportnak.
„Az a baj a teszteléssel, hogy amint újra bevezetjük őket, a tesztcsapatokat is újra össze kell állítani és megnőnek a költségek is.”
„A költségek csökkenését tekintve az egyik leghatásosabb lépés a tesztnapok korlátozása volt, tehát azt gondolom, hogy az egyensúly, melyet az előszezoni tesztekkel és a szezonvégi fiatal versenyzők tesztjével kaptunk, megfelelő – és adózás szempontjából is kedvezőbb nem csak a nagycsapatok, de a kisebb alakulatok számára is.”
A Force India vezérigazgatója, Otmar Szafnauer hozzátette, egyértelműen ellene vannak Todt javaslatának, a tesztek visszatérésével ugyanis jelentősen megnőnének a költségek, ami a kisebb csapatokat rendkívül nehéz helyzetbe hozná.
„Mi nem szeretnénk ezt” – nyilatkozta Szafnauer.
„Miért indulnánk el visszafelé? Van néhány alapvető dolog: amikor a Hondánál voltam, először nem értettünk egyet ezzel, de ha visszatekintek, úgy gondolom, hibásan cselekedtünk és (az FIA akkori elnökének) Max Mosley-nak volt igaza. Az egyik ilyen dolog volt, hogy megszabaduljunk az időmérős autóktól – külön időmérőre szánt motorokat használtunk.”
„Az aggregátok most jóval tovább kitartanak, mint korábban. Ugyanez a helyzet a váltókkal is. Ezek mind alapvető dolgok, melyek beváltak. Mindezek csökkentették a költségeket, ugyanakkor nem ártottak a show-nak.”
„Azzal, hogy nem tesztelünk szezon közben, rengeteg pénzt spórolunk meg. Nincs szükségünk tesztcsapatra. Mi történhet, ha visszahozzuk a szezon közbeni teszteléseket? Már most is 19-20 versenyt teljesítünk egy idényben és a csapattagok így is túl vannak hajszolva.”
„Most pedig azt kérnénk tőlük, hogy két-három tesztet még iktassunk be. Ismét két csapatunk lenne, ebben az esetben viszont a költségek megnőnek. Miért lépnénk vissza ezen a téren? Ráadásul a költségek minden egyes megtett kilométer után tovább nőnének.”
A Forma-1-es Csapatok Érdekvédelmi Szervezetének (FOTA) elnöke, egyben a McLaren-Mercedes csapatfőnöke, Martin Whitmarsh elmondta, minden érvet figyelembe kel majd venniük a döntés meghozatalakor, a nagy, gyári istállók ugyanis pusztán önérdekből nem határozhatnak a sportág jövőjét ilyen nagy mértékben befolyásoló ügyben.
„Vannak csapatok, melyek több tesztet szeretnének, de tiszteletben kell tartanunk a kisebb istállókat is. Szem előtt kell tartanunk a költségeket” – mondta Whitmarsh a Reutersnek.
„Ha a nagyobb csapatok elkezdenek tesztelni és azt látjuk, hogy ez hátrányt jelent a kiscsapatoknak, akkor az nem jó a sportnak.”
Még ha a Forma-1 Bizottsága következő ülésén el is utasítja Todt előterjesztését, a szakember mindent megtesz azért, hogy legkésőbb 2013-ban visszatérjenek a szezon közbeni tesztek a királykategóriába.
„Szerettem volna, ha még 2011-ben sor kerül erre, de nem erőltethetjük. Tehát 2012-ben ismét beszélünk róla, ha megkapjuk a megfelelő támogatást. Ez egy olyan dolog, amit az F1 Bizottság elé tárunk majd csütörtökön, Valenciában.”
„Legkésőbb 2013-ra megvalósul ez a dolog, de remélhetőleg elfogadják majd, hogy a következő évben néhány napos tesztet beiktassunk majd idény közben.”
A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo mindeközben úgy nyilatkozott, nevetséges, hogy egy olyan profi sportban, mint a Forma-1, a résztvevő csapatok a szabályok tiltása miatt nem tesztelhetnek a fejlődés érdekében.
„Egyszerűen nincs lehetőségünk tesztelni, tréningezni. Az F1 az egyetlen professzionális sport a világon, ahol nincs lehetőség erre” – mondta a Ferrari elnöke a CNN-nek.