Portugál Nagydíj
Jean Todt, portrait during the FIA Prize Giving at Carrousel du Louvre, Paris december 8, 2019 - Photo Eric Vargiolu / DPPI
Fotó: FIA

Todt mindent megtett azért, hogy bizonyítsa, trükközik a Ferrari

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: email
Email
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp

Todt mindent megtett azért, hogy bizonyítsa, trükközik a Ferrari

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt azt mondja, „nagy nyomást” helyezett a testület technikai szakembereire, hogy azok kiderítsék, mit is csinált pontosan V6-os erőforrásával tavaly a Ferrari – végül azonban kénytelen volt elfogadni, hogy nem tudják bizonyítani a maranellóiak szabályszegését.

Februárban, az előszezoni tesztek után az FIA bejelentette, egy bizalmas megállapodást kötött a Ferrari csapatával, miután alapos vizsgálatnak vetette alá az olasz istálló 2019-es motorját.

A Scuderia az elmúlt idény során kiemelkedő motorteljesítményre volt képes, a riválisok pedig azt gyanították, a Ferrari valahogy trükközik aggregátjával. Emiatt év közben számos új technikai direktíva született, főleg az üzemanyag-átfolyás mértékére vonatkozóan.

Az FIA és a Ferrari titkos paktuma érthető módon felbőszítette a rivális csapatokat, melyek közös erővel igyekeztek válaszokat kapni. Ezek egyelőre még váratnak magukra, a Red Bull viszont jelezte, ha lecseng a koronavírus-járvány, újra ráállnak az ügyre.

A Nemzetközi Automobil Szövetségnél azt mondják, azért nem tárták a nyilvánosság elég az ügy részleteit, mert nem tudtak megbizonyosodni arról, hogy a Ferrari szabályt szegett.

A Motorsport.com című lapnak adott exkluzív interjújában Jean Todt, az FIA elnöke elárulta, mindent megtettek azért, hogy kiderítsék, mit is csinálnak a maranellóiak motorjukkal.

„Néhány rivális csapat azt gyanította, hogy a Ferrari megszegi a szabályokat” – magyarázta Todt.

„Szóval technikai szakembereink hónapokon át a Ferrari sarkában voltak, hogy megtudják, hogy amit rendszeresen csinálnak, az szabályos-e, vagy nem szabályos.”

„El kell ismernem, nagy nyomást helyeztem az FIA csapatára, hogy annyi ellenőrzést végezzenek, amennyire csak szükség van. Persze nem kell ezt tennünk pusztán azért, mert valaki kvázi feljelentette őket. De meg kell bizonyosodnunk arról, hogy minden egyes csapat szabályosan dolgozik!”

Todt elárulta, az egész idény során ellenőrizték a Ferrarit, még a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon is, ahol az olaszok pénzbírságot kaptak azért, mert pontatlanul határozták meg az üzemanyag-mennyiséget a futam előtt.

„Felül akartunk kerekedni a problémán. Szóval nagyon-nagyon komplex ellenőrzéseket végeztünk, hogy megértsük a dolgot.”

„Abu Dhabiban Leclerc autóján ismét végeztünk egy ellenőrzést, és a stewardok végül megállapították, hogy emberi mulasztás történt, ezért pénzbírságot szabtak ki. Azt mondtuk erre, ’oké, rendben van’ – de nagyon erőltettük az ügyet azért, hogy teljesen megértsük a helyzetet.”

Fotó: Italian Grand Prix

Todt azt mondja, bár az FIA egészen a szezon végéig gyanakvó volt, nem sokat tehettek, a Ferrari ugyanis végig állította, szabályosan járnak el, a sportot irányító testület pedig nem tudott bizonyítékokkal előállni ennek ellenkezőjére vonatkozóan.

„A legtöbb topcsapat azt mondta, ’meg akarjuk érteni a dolgot’, ugyanakkor kijelentették, a legfontosabb az, hogy bármiről is legyen szó, a helyzetet tisztázzuk 2020-ra. Szóval változtattunk a szabályokon 2020-ra, hogy megbizonyosodjunk arról, nincs kétértelműség azokkal kapcsolatban.”

„És amikor arra a konklúzióra jutottunk, hogy szerintünk az, amit a Ferrari csinál, nem szabályos, vitatták. Azt mondták, ’ez legális’.”

„Szóval dönthettem volna úgy, hogy a fellebviteli bíróságra [és a nemzetközi törvényszékre] viszem az ügyet. Nem tudjuk, hogyan döntöttek volna, akár évekbe is beletelhetett volna, ami nem volt érdeke a Forma-1-nek.”

Todt emiatt úgy döntött, egy privát megállapodást köt a Ferrarival, az olaszokat pedig szankcióval sújtják, ám erről nem árult el részleteket.

A francia szakember azt mondja, boldogan a nyilvánosság elé tárná az ügy részleteit, de a Ferrari jóváhagyása nélkül erre nincs lehetősége. Úgy tudni, a Ferrari főleg motorja technikai részletei miatt nem akarja felfedni az ügyet, hiszen azzal előnybe kerülhetnének a riválisok.

Todt elárulta, nagyon dűhíti őt az, hogy a riválisok azt sugallták, megpróbálta rávenni őket arra, hogy ne nyújtsanak be hivatalos tiltakozást a Ferrari ellen. Ez ugyanis nem igaz. Állítja, számára mindig az volt a legtisztább és legegyszerűbb megoldás, hogy egy csapat hivatalosan emeljen panaszt, ha valami problémája van.

„Ez az egyik legfrusztrálóbb dolog számomra a csapatok levelében. Azt mondják, hogy próbáltam lebeszélni őket a tiltakozásról. Pedig épp az ellenkezőjét próbáltuk. És amikor egyesével beszéltem velük, elismerték, hogy ez valóban igaz. Azt kérdeztem tőlük, ’miért mondtátok akkor azt, hogy ez az igazság, miért írtátok ezt?’.”

„Szóval szerintem teljesen világos, hogy biztattam őket: ha nem elégedettek valamivel, nyújtsanak be tiltakozást. De senki sem tett így!”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hozzájárulok, hogy az F1VILAG.HU hírlevel(ek)et küldjön számomra, és közvetlen üzletszerzési céllal megkeressen az általam megadott elérhetőségeimen saját vagy üzleti partnerei ajánlatával:*
Hozzájárulok (Az adatkezelés részletei »)

Ezeket is ajánljuk!