2010-ben az F-csatorna, tavaly a fújt diffúzor, idén pedig egy trükkös, rendkívüli fékstabilitást biztosító rendszer lehet az év technikai vívmánya – külföldi lapértesülések szerint ugyanis a Kimi Räikkönent foglalkoztató Lotus Renault GP újabb innovációval készül.
2010-ben az F-csatorna, tavaly a fújt diffúzor, idén pedig egy trükkös, rendkívüli fékstabilitást biztosító rendszer lehet az év technikai vívmánya – külföldi lapértesülések szerint ugyanis a Kimi Räikkönent foglalkoztató Lotus Renault GP újabb innovációval készül.
A veterán technikai szakember, egyben újságíró, Giorgio Piola a minap arról számolt be, a Lotus alakulata egy olyan fejlesztéssel kísérletezik, mellyel fékezéskor meggátolható a versenyautó karosszériamozgása – az enstone-i gárda 2005-ben és 2006-ban egy hasonló megoldással nyert világbajnoki címet a királykategóriában.
Piola állítása szerint a rendszer mechanikus elven működik, kezelését pedig a versenyzőnek kell végeznie, akárcsak két éve az F-csatorna esetében. A megoldás lényege, hogy meggátolja a versenyautó elejének féktávon történő süllyedését, ezáltal növelve az első terelőszárny hatékonyságát a féktávon, illetve a kanyarok bejáratánál.
Mint ismert, a csapatok számára az egyik legnagyobb fejtörést a féktávok okozzák a királykategóriában, hiszen fékezéskor a súlypont-áthelyeződés miatt az autók igencsak idegesen viselkednek.
Az olasz újságíró úgy tudja, a rendszer fordítva is működik, tehát kigyorsításkor meggátolja az autó orrának hirtelen megemelkedését, folyamatosan optimalizálva ezzel az első szárny hatékonyságát.
A trükkös rendszer amiatt is komoly előnnyel járhat, hogy az autók a versenyek rajtjától egészen a leintésig folyamatosan veszítenek tömegükből az üzemanyag fogyása miatt. Több csapat – köztük a Ferrari – az elmúlt évben a bokszkiállások során állított autója menetmagasságán, hogy az egyre fogyó üzemanyag függvényében a versenygép optimálisan tudjon teljesíteni a versenypályán.
A Lotus Renault GP állítólag már a tavaly novemberben megrendezett fiatalok tesztjén kipróbálta új fejlesztését.
A legfőbb kérdés csupán az, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) áldását adja-e annak használatára. A sportot irányító testület a fújt diffúzorok betiltása mellett 62 cm helyett 55 cm-ben határozta meg a versenyautó orrának aszfalttól való maximális távolságát, így az első szárnyakra még jelentősebb szerep hárul.
Amennyiben a Lotus használhatja majd új fejlesztését 2012-ben, úgy nagy előnyre tehet szert riválisaival szemben ebben a tekintetben, hiszen a hatékonyabban működő első szárny, és a némiképp tehermentesített első abroncsok tizedmásodpercekben mérhető különbséget jelenthetnek majd a féktávokon.
Ha viszont a szövetség végül illegálisnak minősíti a berendezést, úgy a brit-francia alakulat nagy bajba kerülhet, miután a James Allison vezette technikai gárda számos dolgon volt kénytelen változtatni az autó fejlesztése során a rendszer hatékony működése érdekében, beleértve a versenyautó futóművét, illetve Piola szerint a lengőkarok bekötési pontjait is.