Az Azeri Nagydíjon két versenyző is durrdefektet kapott: Lance Stroll, valamint a világbajnoki éllovas Max Verstappen egyaránt nagy tempónál szenvedett balesetet, és bár a Forma-1 kizárólagos gumiszállítója, a Pirelli kezdetben azt gyanította, törmelékek okozták az incidenseket, a gyártó részletes vizsgálata más eredményre jutott.
A Pirelli kedd este adott ki közleményt, ebben azt írta, sem a gumik tartósságával, sem minőségével nem volt probléma Bakuban, az említett incidensek a gumik használatának körülményeivel állhattak összefüggésben.
A Pirelli jó néhány éve kötelezően betartandó minimális guminyomást ír elő az abroncsok esetében, ezeket pedig a versenyek előtt ellenőrzik az FIA képviselői. Felmerült azonban a gyanú, hogy az F1 csapatai trükkökhöz folyamodnak, és a gumihőmérséklet változásával manipulálják a guminyomást.
Az istállók ugyanis sok esetben alacsonyabb guminyomást akarnak használni a Pirelli által minimálisan meghatározottnál, ezért arra törekednek, hogy a mérés pillanatában valóban a lehető legalacsonyabb értéket produkálják. A mérés pedig nem sokkal azt megelőzően történik, hogy a gumikat pályára viszik – amikorra viszont már további guminyomás-csökkenés érhető el.
Ezt megakadályozandó az FIA új ellenőrzéseket vezet be a hétvégi Francia Nagydíjtól kezdve – erről egy technikai direktíva formájában már tájékoztatták is a mezőny tagjait.
A Nemzetközi Automobil Szövetség mostantól azt követően ellenőrzi majd az abroncsokat, hogy azokat használták a versenyautókon. A szabadedzések és az időmérő után véletlenszerűen választanak majd ki gumiszetteket, míg a versenyek után minden egyes garnitúrát ellenőriznek majd. A hideggumis mérés során a vizsgált abroncsokban a minimális nyomás összhangban kell, hogy legyen a Pirelli által előírtakkal.
A vizsgálandó abroncsokat az FIA leplombálja, így a csapatok nem tudnak majd változtatni a guminyomáson az ellenőrzések előtt. Amennyiben sérült szelepet, vagy egyéb más problémát fedez fel a szövetség, úgy újramelegítés is ellenőrzik majd a gumikat.
Ha az FIA olyan gumikat talál, melyek nem felelnek meg az előírt követelményeknek, jelentik az esetet a versenybíróknak.
A sportot irányító testület egyébként 2022-ben kötelező, sztenderd guminyomást és hőmérsékletet ellenőrző eszközöket vezet be – ezek a szenzorok minden egyes versenyautóra felkerülnek majd.
A Red Bull egyébként keddi közleményében leszögezte, a bakui verseny során mindvégig a Pirelli által előírt határértékeknek megfelelően használta abroncsait.