A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Forma-1-es versenyigazgatója, Charlie Whiting meg van győződve arról, idő kérdése, és bevezetik a zárt pilótafülkéket a nyíltkerekes autóversenyzésben.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Forma-1-es versenyigazgatója, Charlie Whiting meg van győződve arról, idő kérdése, és bevezetik a zárt pilótafülkéket a nyíltkerekes autóversenyzésben.
Az IndyCar-sorozat múlt vasárnapi, poconói versenyén a korábban a Forma-1-ben is megfordult Justin Wilson szenvedett halálos kimenetelű balesetet, miután sisakját eltalálta egy, az előtte balesetező Sage Karam autójáról leszakadó méretes alkatrész (a baleset felvételei a sorozatot közvetítő DIGI Sport weboldalán megtekinthetők).
2009-ben az F2-es sorozatban versenyzett Henry Surtees szenvedett hasonló balesetet, egy héttel azelőtt, hogy Felipe Massát a Magyar Nagydíj időmérő edzésén fejbe találta egy megközelítőleg 1 kg-os rugó.
A történtek után a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) több vizsgálatot is elvégzett a zárt pilótafülkékre vonatkozóan, ezek a projektek azonban soha nem jutottak el a megvalósításig, egyrészt azért, mert aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy egy baleset után az érintett versenyző miképp tudná gyorsan elhagyni a pilótafülkét.
„Néhány éve már dolgozunk ezen, és számos megoldást teszteltünk is, néhány ezek közül eredményesebb volt” – mondta Whiting.
„Kipróbáltuk a vadászgépeknél alkalmazott megoldást is, de több hátránya volt, mint előnye. Emellett előálltunk néhány igencsak csúnya oszlopos struktúrával a versenyző előtt, de azokkal nem lehet versenyezni, mert egyszerűen nem látnak tőle.”
„Szóval nagyon-nagyon nehéz előállni olyasvalamivel, ami működne. De van még két megoldás az asztalon, az egyik a Mercedestől ered. Ez nem fedi le a versenyzőt, ki lehet emelni gyorsan a pilótát, ami az egyik legfontosabb dolog. Egy, a versenyző feje fölé elhelyezett karikáról van szó.”
„És van még egy lehetséges megoldás: olyan lapocskák felszerelése az autóra, a pilóta elé, melyek olyan szögben állnak, hogy lényegében láthatatlanok a versenyző számára.”
„Rengeteg időt és energiát fektetünk ezekbe a kutatásokba, de nem könnyűek, sőt, rettentően nehezek. De határozottan úgy látom, hogy egy napon meg fog történni. Egy szép napon lesz valami, ami megvédi a versenyzőt a sérülésektől.”
„Hogy ez olyasvalami lesz-e, ami úgy megvédi a versenyzőt egy kívülről érkező objektumtól, mint egy vadászgép pilótafülkéje, afelől vannak kétségeim, de bizonyos fokú védelmet biztosít majd.”
„Valamivel muszáj előállnunk, még ha nem is 100 százalékos.”