Zanardi - A küzdeni akarás diadala - F1VILÁG.HU

Zanardi – A küzdeni akarás diadala

HIRDETÉS

Sorsszerű, hogy Alessandro Zanardi pont egy versenypályán, a legendás Brand Hatch-i aszfaltcsíkon nyerje meg a paralimpiai aranyérmet.


Sorsszerű, hogy Alessandro Zanardi pont egy versenypályán, a legendás Brand Hatch-i aszfaltcsíkon nyerje meg a paralimpiai aranyérmet.

Az olasz autóversenyző óriási küzdeni akarásról tett tanúbizonyságot, amikor nemcsak „felállt” 2001-es balesetét követően, hanem megmutatta a világnak, hogy egy ilyen szinte kilátástalan helyzetben is lehet valamit kezdeni az élettel.

Alex Zanardi jóval balesete előtt ezt mondta: „Szerencsére mindig megpróbálok pozitívan állni a dolgokhoz, a remény és a lelki erő segítenek, hogy megbirkózzak a kritikus helyzetekkel.”

Utólag furán hangzanak ezek a mondtatok egy olyan versenyző szájából, akit nem kímélt a sors. Az 1966-os születésű Zanardi 14 évesen kedvtelésből kezdett el gokartozni, nem sokkal azután, hogy nővére, aki tehetséges úszó volt, egy autóbalesetben éltet vesztette.

Kétszer nyert gokart olasz és egy Európa bajnokságot, majd versenyezgetett hazája Forma-3-as sorozatában. „Kevés pénzzel, de annál több lelkesedéssel” – mint mondta az ezüstéremig vitte.

A Forma-3000-ben is az összesített második hely jutott neki, majd 1991 végén a Jordan F1-es csapat adott neki lehetőséget a szezon utolsó három versenyén.

Simon Weber: Ezüstnyilak – Mercedes-Benz Motorsport

Ez a könyv az Ezüstnyilak történetébe vezeti be az olvasókat, amelynek főszereplői olyan nevek, mint Caracciola, Fangio, Häkkinen, napjainkban pedig Lewis Hamilton, Jenson Button vagy éppen Michael Schumacher.

Most akciós áron megrendelhető.

„Azt láttuk, hogy hasonlóan gyors, mint Schumacher volt, csak valahogy nem klappoltak nála a dolgok.” – mondta Trevor Foster, aki akkoriban a Jordan menedzsere volt.

Hirdetés

Hajszál híján megállapodott Ken Tyrrell-lel a következő szezonra, ám végül a tapasztalt vén róka, Andrea de Cesaris lett a befutó az egykori skót fakereskedőnél.

Zanardi a Benetton tesztpilótája lett, ahol a fitnessz edzések során sok borsot tört Schumi orra alá. „Michael utálta, ha megverik. Futásban jobb voltam nála, amit nehezen tudott megemészteni.”

Három futamon a Minardinál küszködött, majd egy olasz újságíró, összehozta a Lotus csapatfőnökével Peter Collins-szal. A megbeszélések során későbbi felesége, Daniela tolmácsolt, mivel Alex angoltudása hagyott némi kívánni valót maga után.

1993-ban a Lotus szerződtette. „Rendkívüli technikai tudással rendelkezett, és elég gyorsnak is találtuk.” – mondta Collins. A szebb napokat is látott brit istálló ekkoriban már az utolsókat rúgta. Zanardi erejéből két év alatt egyetlen pontocskára futotta és pár versenyt ki is kellett hagynia, mert a Lotusnál ekkoriban előnyt élveztek a fizetős pilóták.

A gárda 1994 végén le is húzta a rolót, Zanardi pedig ott maradt munka nélkül. Az utolsó szalmaszál a jenki Chip Ganassi volt, aki éppen versenyzőt keresett CART csapatába. „Szimpatikus volt az olasz srác. Ennyi.” – mondta az újságíróknak az amerikai csapattulajdonos, amikor a meglepő döntésről faggatták. Ganassi jó lóra tett, mint kiderült. Első szezonjában három futamot nyert és bronzérmes lett a végén. Akár bajnok is lehetett volna, ha az utolsó előtti futamon, Vancouverben P.J. Jones ki nem löki a pályáról az élen haladó Alexet. 1997-ben viszont övé lett a korona és komoly elismerést vívott ki magának remek előzéseivel. Clevelandban például úgy nyerte meg a versenyt, hogy két „stop and go’ büntetés után a 22. helyről kellett előreküzdenie magát. Legendássá vált Laguna Secában bemutatott előzése, amikor a „Dugóhúzó”-kanyarban már-már őrült manőverrel vágott be Brian Herta elé, úgy, hogy átgázolt a rázóköveken.

Ahogy egy évvel később Long Beach-ben is lesöpört mindenkit a pályáról:

1998-ban hét győzelmének köszönhetően sikerült megvédeni bajnoki címét és sikerei csúcsán volt. Ganassi mindenáron meg akarta tartani és csillagászati összeget ajánlott versenyzője számára, ám Zanardi számára nagyobb csábítás volt a Forma-1 és Frank Williams ajánlata.

A „túltenyésztett” érzékeny F1-es csúcstechnikát azonban nem neki találták ki. Itt nem lehetett nyüstölni a vasat, mint odaát a tengerentúlon és a williamsszes próbálkozásnak csúfos vége lett. Egy év kényszerpihenő után korábbi versenymérnöke Mo Nunn csapatával visszatért a CART-bajnokságba és úgy tűnt a szezon végére kezdenek összeállni a dolgok. A németországi Lausitzringen a 22. helyről rajtolva már az élen állt, amikor megtörtén a baleset:

Alex Tagliani 320 km/h-s tempóval találta telibe Zanardi autóját, amely kettétört. Az ütközés során térdtől leszakadt mindkét lába, vérének 80 százalékát elvesztette és a mentőhelikopterben hétszer kellett újraéleszteni. Már az is csoda volt, hogy életben maradt és ahelyett, hogy elveszítette volna az életkedvét úgy döntött, hogy teljes életet fog élni.

Első lépésként két évvel balesete után visszament a Lausitzringre és egy Champ Car autóval lefutotta azt a 13 kört, amely még hátra lett volna számára a versenyből. A BMW épített számára egy speciális túrakocsit, amellyel 2005 és 2009 között a Túrakocsi Világbajnokságban versenyzett és három győzelmet is szerzett.

A versenyzéssel párhuzamosan komolyan edzett kerekesszékkel edzeni és miután felhagyott az autóversenyzéssel a paralimpiai aranyérmet tűzte ki magának célul.

Kemény edzésekkel a szakág legjobbjai közé küzdötte fel magát. 2011-ben megnyerte a New York-i maraton kerekes székes versenyét, majd idén Londonban beteljesült nagy álma: aranyérmet nyert a kerekes székesek időfutamán egyéniben és csapatban is, amelyet a Brands Hatch-i autóversenypályán rendeztek.

A német és az olasz média a napokban arról cikkezik, hogy Zanardi a BMW DTM autóját fogja tesztelni és nem kizárt, hogy 45 évesen visszatért a versenypályára.

A bajorok csapatfőnöke Jens Marquardt mindenestre nyitott és a mérnökök azt vizsgálják, hogyan lehet a német túrakocsi bajnokságban szereplő M3-as kupét az olasz versenyző igényeihez igazítani. Mivel már a WTCC-ben a gázadást és a váltást kézzel kellett megoldania, az autót lábprotézissel fékezte. Ez viszont az 500 lóerős DTM masinákba sokkal nehezebb, itt mintegy 100 kilónak megfelelő erőt kell kifejteni az autó lassításához.

Az Egyesült Államokban Alex Zanardi rendkívül népszerűségnek örvend még a mai napig. Nemcsak talkshow-kban szerepelt, hanem főzőműsorokba is meghívták, ahol édesanyja és nagymamája spagetti receptjeivel nagy sikert aratott.

Tribute to Zanardi:

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Zanardi – A küzdeni akarás diadala
Fogadj a Las Vegas-i Nagydíj győztesére! Íme a legjobb szorzók és tippek! (x)
Ekkor rajtol az F1-es Las Vegas-i Nagydíj
Az F1-es Las Vegas-i Nagydíj rajtrácsa

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!